کرکس ها علیه کاراکاس

کرکس ها علیه کاراکاس

نیكولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن تكذیب هرگونه شایعه كناره‌گیری اعلام كرد تا پایان مهلت قانونی خود در قدرت باقی خواهد ماند. این درحالی است كه برخی كشورهای خارجی دركنار آمریكا از خوان گوایدو رهبر مخالفان در ونزوئلا حمایت كرده و برخی كشورهای دیگر نیز از دولت قانونی مادورو حمایت كرده‌اند. مادورو دخالت‌های آشكار و پنهان آمریكا در حمایت از مخالفان را یك كودتای صریح در این كشور عنوان كرده است؛ تجربه‌ای كه تاریخ نشان داده بارها آمریكایی‌ها علیه دولت‌های دیگر در سراسر جهان مرتكب شده و دولت‌های متعددی را به شیوه‌های مختلف سرنگون كرده‌اند. در این گزارش ابتدا به آخرین وضعیت ونزوئلا سپس به تعدادی از كودتاهای آمریكا در جهان به‌ویژه در كشورهای آمریكای لاتین می‌پردازیم .

به گزارش اسپوتنیك، نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن تكذیب هرگونه شایعه استعفا یا كناره‌گیری‌اش از قدرت اعلام كرده است كه كار خود را تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش ادامه خواهد داد. براساس قانون اساسی ونزوئلا، دوره دوم ریاست جمهوری نیكلاس مادورو كه در دهم ژانویه امسال آغاز شده، تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین آمریكا را به راه‌اندازی كودتا در كشورش متهم كرده و از قطع كامل روابط دیپلماتیك با آمریكا خبر داد.

دخالت‌های آمریكا 
درهمین حال جان بولتن، مشاور امنیت ملی آمریكا اعلام كرده منابع مالی دولت ونزوئلا را در اختیار مخالفان ضددولتی این كشور قرار خواهد داد. از سوی دیگر وزارت خارجه آمریكا به كاركنان غیرضروری خود در ونزوئلا دستور داد این كشور را ترك كنند و از شهروندانش در آنجا هم خواست همین كار را انجام دهند. پیش از این، نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دستور تعطیلی سفارت این کشور در آمریكا را صادر كرده بود. خوان گوایدو، رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این كشور چهارشنبه هفته گذشته خود را رئیس‌جمهور موقت این كشور معرفی و سپس سوگند یاد كرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و مایك پامپئو، وزیر خارجه آمریكا در بیانیه‌هایی مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال كرده و گویدا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند. به دنبال آن كشورهای انگلستان، آلمان، كانادا و فرانسه نیز اعلام كردند از مخالفان حمایت می‌كنند. برخی ازكشورهای آمریكای لاتین ازجمله كلمبیا و برزیل نیز اعلام كردند از مخالفان مادورو حمایت می‌كنند. این درحالی بودكه روسیه، چین، ایران، تركیه و برخی از كشورهای آمریكای لاتین از جمله مکزیک و بولیوی اعلام كردند از دولت قانونی نیكولاس مادورو حمایت خواهند كرد. گروه‌های مقاومت نظیر حزب‌ا... لبنان و حماس نیز با صدور بیانیه‌هایی اعلام كردند از دولت قانوی مادورو حمایت خواهند كرد . روز گذشته اعلام شد آمریكا پیشنهاد برگزاری یك نشست شورای امنیت درمورد تحولات ونزوئلا را داده است .