كودتا به نفع باتیستا در كوبا

كودتا به نفع باتیستا در كوبا

كودتای ژنرال باتیستا در كوبا در 10 مارس سال 1952 به وقوع پیوست و بدین ترتیب دیكتاتوری وی آغاز شد. مطابق قانون اساسی كوبا، باتیستا نمی‌‌توانست دو دوره متوالی رئیس‌جمهور باشد. هم از این رو او تصمیم گرفت باند سیاسی خود را در ساختار قدرت نگه دارد و مجدداً به پشت صحنه سیاست باز گردد. وی در سال 1952م. دوباره كاندیدای ریاست‌جمهوری شد اما پس از آن‌كه فهمید در میان سه كاندیدای حاضر در انتخابات، سومین فرد محبوب ملت است، با اقدام به كودتا قدرت را به چنگ آورد. باتیستا اقدام خود را كنار گذاشتن ریاست جمهوری فاسد كشور توجیه كرد و سپس در انتخاباتی بدون رقیب با 40 درصد آرا بر كرسی ریاست جمهوری نشست.پس از در دست گرفتن قدرت، باتیستا به پشتیبانی ارتش كوبا حكومت كرد كه توسط ایالات متحده تجهیز می‌شد.
دوره دوم حكومت باتیستا از یك طرف با مبارزات گروه‌ها و احزاب گوناگون انقلابی همراه بود و از سوی دیگر با حمایت‌های مالی و نظامی ایالات متحده آمریكا از رژیم حاكم بر كوبا ادامه یافت. در این سال‌ها، باتیستا همچنان در مقابل مردم مقاومت می‌كرد. از این رو، تلاش انقلابیون در سال 1958 میلادی به اوج خود رسید. در این سال حملات باتیستا علیه مبارزان مردمی با هواپیما و تانك و بمب‌های آتش‌زا توأم بود. 
آمریكا نیز قوایی را برای كمك به دولت رو به زوال كوبا فرستاد و پلیس مخفی باتیستا نیز بر شدت عمل خود افزود. با اوج‌گیری مبارزات چریكی در كوبا سرانجام باتیستا مجبور شد در یكم ژانویه 1959 میلادی از كشور خارج شود و قدرت را به مردم بسپارد. بعد از استقرار نظام سوسیالیستی به رهبری فیدل كاسترو در كوبا نیز آمریكا دست از دخالت و یا ایجاد جنگ با كوبا برنداشت. اما تا كنون هیچ یك از این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است .