«شاهد كلیدی» به حرف آمد!

همه چیز درباره روند بازداشت تا آزادی مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری پرس تی‌وی

«شاهد كلیدی» به حرف آمد!

«مرضیه هاشمی آزاد شد»؛ خبری كه به سرعت دست‌به‌دست شد. به همان سرعتی كه خبر بازداشت او در رسانه‌های شخصی (اعم از وبلاگ‌ها و صفحات شخصی در شبكه‌های اجتماعی) بازتاب پیدا كرد و افراد مختلف نسبت به این مسأله موضع گرفتند، خبر آزادی و بازگشت این خبرنگار زن مسلمان شبكه پرس‌تی‌وی به ایران هم به‌سرعت منتشر شد و موجی از اظهارنظرها و ابراز خوشحالی‌ها را با خود همراه كرد. حالا چند روز است كه مرضیه هاشمی بازگشته و تبدیل به یكی از چهره‌های مهم جریان رسانه‌ای در مبارزه با غرب شده است. به همین بهانه مروری تاریخی بر بازداشت و اسارت یازده روزه او در زندان‌های ایالات متحده آمریکا داشتیم.

بازداشت مرضیه هاشمی در فرودگاهی در نیویورك توسط نیروهای امنیتی آمریكا، اولین خبری بود كه از این اتفاق پس از گذشت دو روز از ماجرا منتشر شد. دو روز بود كه زن مسلمانی بازداشت شده بود و پس از اولین تماس‌هایی كه او با خانواده‌اش برقرار كرده بود، این خبر منتشر شد. اولین جزئیات به این نكته اشاره می‌كرد كه مرضیه هاشمی را بدون طی كردن مراحل قانونی به بازداشتگاه منتقل كردند و در آنجا با وی بدرفتاری صورت 
گرفته است.

 23دی 
در این روز بود كه اولین خبرهای رسمی از بازداشت وی منتشر شد و توجه رسانه‌ها را به سوی او جلب كرد. او در تماس تلفنی با دخترش این خبر را داده بود كه در فرودگاه توسط نیروهای FBI بازداشت شده است. او اعلام كرده بود كه در بازداشتگاه علاوه بر بدرفتاری و تفهیم نكردن اتهام، حجاب او را نیز به زور از وی گرفته و غذای غیرحلال در اختیارش گذاشته‌اند. در خبرها اعلام شده بود كه طی چهل ساعت اولیه بازداشت مرضیه هاشمی از دادن نان به وی خودداری شده بود و او با یك بسته بیسكویت رفع گرسنگی كرده بود.
از همین روز بود كه موج خبری و رسانه‌ای به این بازداشت در رسانه‌های فارسی‌زبان و غیر آن آغاز شد و كاربران شبكه‌های اجتماعی، با هشتگ «FreeMarziehHashemi» نسبت به این بازداشت و مخفیانه بودن آن اعتراض كردند. اعتراضاتی كه مرضیه هاشمی را تبدیل به خط اصلی رسانه‌ها كرد و پیگیری وضعیت او تبدیل به مسأله اصلی مخاطبان شد.


25 دی 
سه روز پس از اعلام خبر بازداشت مرضیه هاشمی، قاضی دادگاه منطقه كلمبیای آمریكا، طی حكمی به انتشار بخشی از اطلاعات پرونده مرضیه هاشمی اقدام كرد. در این حكم با بیان این‌كه هاشمی «به هیچ جرمی متهم نشده‌است» اشاره شده كه او تنها به عنوان «شاهد كلیدی» در تحقیقاتی كه هنوز ماهیتش مشخص نیست، بازداشت شده است.
این جمله كه هاشمی «به هیچ جرمی متهم نشده است» كافی بود تا دوباره مرضیه هاشمی تبدیل به موضوع اصلی رسانه‌ها شود و حتی این‌بار شبکه‌های بین‌المللی و وابسته به جریان‌های رسانه‌های غربی هم نسبت به آن اظهار‌نظر كنند. این خبر سبب شد تا باز هم كاربران شبكه‌های اجتماعی ساكت نمانند و باز هم برای آزادی این خبرنگار مسلمان آمریكایی دست به تولید محتوا بزنند.


2 بهمن 
در این روز، وزارت خارجه ایران، سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریكا در ایران احضار كرد و طی یك یادداشت رسمی، اعتراض ایران به «بازداشت غیرقانونی» مرضیه هاشمی را ابلاغ كرد.


 3بهمن 
از چند روز قبل در خبرها اعلام شد كه تجمعی اعتراض‌آمیز در برابر دفتر سازمان ملل در تهران با حضور همكاران و نهادهای رسانه‌ای برگزار خواهد شد. این تجمع، چهارشنبه با حضور حداكثری برگزار شد و بیانیه‌ای در محكومیت این اتفاق قرائت شد. شركت‌كنندگان در این تجمع در بیانیه‌ای بازداشت مرضیه هاشمی را «بی‌قاعده، خلاف قانون و از سر استیصال دستگاه حاكمه آمریكا در قبال صدای متفاوت مرضیه هاشمی» خواندند. این تجمع در شرایطی برگزار شده بود که هنوز موضعی از سوی برخی كشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر گرفته نشده بود. در ساعات پایانی سوم بهمن، خبر آمد كه مرضیه هاشمی آزاد شد. او 11 روز در زندان به سر برده بود؛ 11روزی كه دلیلی بر اثبات بی‌گناهی این خبرنگار مسلمان بود و حقانیت جبهه مقاومت را بر جهان آشكار كرد.


10 بهمن 
ساعت 21، فرودگاه امام خمینی(ره) تهران، شاهد پیاده شدن مرضیه هاشمی از پله‌های هواپیما بود. زن مسلمان آمریكایی كه به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای و بازداشت بی‌دلیل از سوی نیروهای امنیتی ایالات متحده، تبدیل به نماد آزادیخواهی و مبارزه با غرب شد.