لباس نو به تن خبر 22

بخش خبر شبانگاهی شبكه 3 سیما از امشب متحول می‌شود

لباس نو به تن خبر 22

 بخش خبری 22 شبكه سه سیما، از جمله بخش‌های خبری پرمخاطب در رسانه ملی است؛ بخشی كه نه شمایل سنتی و خشك و رسمی اخبار شبكه یك را دارد و نه همچون خبر 20 و 30 شبكه دو سیما زبانش بیش از اندازه صمیمی و خودمانی است؛ در واقع رویكردی در میانه دارد و با توجه به زمان پخش خوبی هم كه در جدول پخش شبكه سه دارد (بعد از پایان پخش سریال و قبل از شروع برنامه‌های شبانگاهی چون نود، هفت و برنده باش) خوب دیده می‌شود و تقریبا همیشه مخاطبانی دارد.
حالا این بخش خبری بعد از سال‌ها ادامه حیات روی آنتن، قرار است از امشب و همراه با جشن 40 سالگی انقلاب تازه شود و زین پس با شكل‌و‌شمایلی تازه روی آنتن برود. مجید موغاری سردبیر این بخش خبری در گفت‌وگو با جام‌جم از تغییرات خبر 22 بیشتر می‌گوید.

 لحن ساده و قابل فهم
بخش خبری 22 شبكه سه گرچه به نسبت دیگر بخش‌های خبری صاحب قدمت سیما، ساختار روان‌تری دارد، با این حال شكل و شمایل ظاهری و گرافیكی این برنامه مدت‌ها بی‌تغییر مانده بود و با شمایل سال‌ها قبل آن دنبال می‌شد و هرچند گرافیك كلی شبكه سه سیما یك سالی است تغییررنگ داده، اما این بخش خبری همچنان از رنگ‌های سابق شبكه استفاده می‌كرد. حالا تازه شدن گرافیك این بخش خبری و ایجاد تغییر در محتوای آن، اتفاق خوبی است كه می‌تواند جانی تازه به این بخش خبری ببخشد و حتی مخاطبانش را بیشتر كند.
مجید موغاری، سردبیر این بخش خبری در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: فكر می‌كنم حدود 20سالی بود كه خبر شبانگاهی شبكه سه با همین فرم و دكور و ساختار خبری كنونی پخش می‌شد و به نظر می‌رسید دیگر وقت آن رسیده رنگ و رویی عوض كند و لعابی تازه بگیرد. از همین رو گفتیم چه بهتر كه این تغییر، همزمان با جشن 40سالگی انقلاب اتفاق بیفتد و به نوعی خبر ساعت 22، در جشن انقلاب لباسی تازه بر تن كند. لذا هم از نظر نحوه اجرا، هم لحن و ادبیات و گزینش خبرها و نیز استودیو و گرافیك خبر، تغییراتی اعمال كردیم كه ان‌شاء‌ا... از امشب روی آنتن خواهد رفت.
این سردبیر خبری با اشاره به لحن جدید ارائه اخبار در این بخش خبری ادامه می‌دهد: شاید تغییر ما در بخش ادبیات خبر خیلی كم باشد. چون ادبیات كنونی این بخش خبری، ذائقه من است و این ذائقه تغییر نمی‌كند. ما در این بخش خبری به این نتیجه رسیدیم كه بدون این‌كه شكسته‌نویسی كنیم، از روان‌نویسی استفاده كنیم و در واقع درگیر لحن عامیانه نشدیم، بلكه لحنی روان و ساده و قابل فهم داریم.

 هویت‌بخشی به اخبار

موغاری تاكید می‌كند: تغییرات ما بیشتر در نحوه اجرا و گزینش اخبار است. او با اشاره به نوع اخبار انتخابی برای پخش در این بخش خبری ادامه می‌دهد: رویكردی كه سال‌ها قبل در شبكه خبر وجود داشت، این بود كه این بخش خبری تبدیل به مكانی برای پخش اخبار مفرح و سرگرمی‌بخش (فان) شده بود و در واقع این بخش خبری را به نوعی «دیدنی‌ها» تبدیل كرده بود. من در بخش خبری‌ام به این سمت نخواهم رفت؛ بلكه نوع نگاه و زاویه نگارش خبرهایم را به سمت مردمی‌تر بودن حركت می‌دهم تا نظرشان را جلب كند و به دلشان بنشیند.
او با اشاره به محدودیت زمانی این بخش خبری تصریح می‌كند: تلاش كرده‌ایم نوعی چارچوب برای خبرها در نظر بگیریم كه هر كسی اخبار ما را شنید، بگوید جنس این خبر 22ای است؛ در واقع می‌خواهیم به نوعی امضا برسیم كه دیگران احساس كنند فلان خبر مال ماست و خبرهایمان هویت پیدا كند. تمام تلاشمان این بوده و یكی دو ماهی است كه مشغول محك زدنش روی آنتن هستیم.

 چینش جدید مجریان
به گفته موغاری، قرار است چینش مجریان هم در این رویكرد تازه خبر شبانگاهی تغییر پیدا كند. این خبرنگار و سردبیر اخبار می‌گوید: وقتی مدل ارائه و بیان اخبار عوض می‌شود، در واقع بیان اخبار به روایت اخبار تبدیل می‌شود و به تبع آن باید در انتخاب مجریان هم سراغ كسانی برویم كه گوینده باشند، نه راوی صرف خبر. بر این اساس تصمیم بر انتخاب مجریان تازه هم داریم، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و مشغول انتخاب هستیم.
به گزارش جام‌جم، مخاطبان شبكه سه سیما از امشب می‌توانند این تغییرات تازه بخش خبری 22 را روی آنتن ببینند.