سریع‌ترین رشد توسعه یافتگی جهان به ایران رسید

سریع‌ترین رشد توسعه یافتگی جهان به ایران رسید

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته با ۵۰ رتبه صعود در شاخص توسعه انسانی، عنوان سریع‌ترین رشد شاخص توسعه انسانی را بین تمام كشورهای دنیا به خود اختصاص داده است.
به گزارش تسنیم، گزارش توسعه انسانی یكی از مهم‌ترین گزارش‌های اقتصادی و اجتماعی در جهان است كه هرساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) منتشر می‌شود و در این گزارش، شاخص توسعه انسانی (HDI) كشورها بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، كیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی از عدد صفر تا یك محاسبه می‌شود كه هرچه این شاخص به عدد یك نزدیك‌تر باشد، نشان از توسعه‌یافتگی بیشتر است.
تمام شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی در برآورد این شاخص دخیل است و به عبارتی یكی از جامع‌ترین معیارها برای مقایسه توسعه‌یافتگی كشورها به شمار می‌رود كه البته دولت‌ها و سازمان‌های علمی و تحقیقاتی از این شاخص به‌عنوان معیار اصلی مقایسه كشورها استفاده می‌كنند.
بر اساس جدیدترین گزارش توسعه انسانی‌ سال 2018 كه اوایل سال جاری منتشر شد، شاخص توسعه انسانی ایران به 798/. از یك رسید كه در مقایسه با نمره437/. ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از
 361/. درجه افزایش نشان می‌دهد.
همچنین جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین گزارش در آستانه ورود به كشورهای با شاخص توسعه انسانی خیلی بالا قرار گرفته است. این در حالی است كه بین 105 كشور دنیا - كه از سال 1980 میلادی شاخص توسعه انسانی برای آنها محاسبه می‌شد - ایران طی این چهار دهه بالاترین رشد را در شاخص توسعه انسانی داشته است. پس از ایران، چین و تركیه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.