خداحافظی بدون بدرقه

8 سال حضور پرسر و صدای کی‌روش در ایران به اتمام رسید

خداحافظی بدون بدرقه

 كارلوس كی‌روش بامداد پنجشنبه از ایران رفت تا رویاهای خود را در سرزمینی دیگر دنبال كند. این را حتی تندترین مخالفان او هم باور نداشتند و در این روزها سكوت كرده‌اند. مردی كه همراه با ایران به مرحله نهایی دو جام جهانی و دو جام‌ملت‌ها رسید، بعد از هشت سال پرفراز و فرود كه ماه‌های بسیاری از آن به جنگ و جدل گذشت، ایران را ترك كرد. بدون مراسم بدرقه و بدون آن‌كه حتی یك نفر از مدیران فدراسیون فوتبال در فرودگاه باشد. خداحافظی كی‌روش دو نكته تلخ داشت: اول حضور جواد نكونام كه به دلیل بی‌مهری مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از كادر فنی تیم ملی بیرون گذاشته شد و دوم حضور سعید احمدوند، سرمربی تیم ملی تنیس ایران. نكونام در آن اردوی پرحاشیه امارات (كه به جدایی ملی‌پوشان پرسپولیس از اردوی تیم ملی منجر شد) با دستور تاج در امارات ماند و همین دستور رئیس فدراسیون موجب شد سرمربی تیم ملی، جواد را از كادرش بیرون بگذارد. نكونام به دلیل سال‌ها حضور در فوتبال اروپا و سالها همكاری با كی‌روش، یكی از بهترین گزینه‌ها برای حضور در تیم‌های ملی ماست و به جرات می‌توان گفت آینده مربیگری ایران است. او بامداد پنجشنبه به فرودگاه رفت تا نشان دهد همه ایرانی‌ها مثل مدیران فدراسیون فوتبال فكر نمی‌كنند. او به فرودگاه رفت تا بگوید جدا از اتفاقاتی كه در این سالها افتاد، قدر این مربی را می‌داند.
احمدوند، سرمربی تیم ملی تنیس هم در فرودگاه بود تا در كمال تعجب، یك مربی غیر‌فوتبالی مراسم بدرقه سرمربی تیم ملی فوتبال ما را برگزار كند. این هم از آن اتفاقاتی است كه فقط در فوتبال ما می‌افتد. البته علاوه بر این دو نفر، آرین قاسمی مترجم كی‌روش در این سال‌ها و ماركار آقاجانیان دستیار ثابت او هم در فرودگاه حضور داشتند.
حرف آخر كی‌روش
كی‌روش پیش از ترك ایران به خبرنگارانی كه در فرودگاه حاضر شده بودند، گفت: از تیم ملی خودتان حمایت كنید. تیم ملی ایران شایسته بیشترین حمایت‌هاست. این حرف‌ها از زبان یك خارجی، آن هم در حالی كه بعضی از افراد شناخته شده فوتبال ایران، به جای پرداختن به آینده این فوتبال و تیم ملی، جنگ‌های زرگری و غیرمحترمانه با هم را آغاز كرده‌اند، كمی عجیب به نظر می‌رسد.
كارلوس كی‌روش پس از حذف تیم ملی ایران از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2011 از دل فهرستی بلندبالا انتخاب شد و بعد از حذف تیم ملی از جام ملت‌ها 2019 از ایران رفت. او در اولین مصاحبه‌اش، صعود ایران به جام جهانی 2014 برزیل را رویای خود معرفی كرد و به سختی به آن جام رسید، اما تیم ملی دارای شخصیتی شد كه بدون كوچك‌ترین مشكلی به جام جهانی 2018 صعود كرد. كی‌روش در طول حضورش در ایران صد بار روی نیمكت تیم ملی نشست كه ۶۶ برد، ۲۷ تساوی و 13 باخت حاصل آن بود.
ایران از سال ۲۰۱۳ با كی‌روش، به رده اول تیم‌های آسیایی در رنكینگ فیفا دست پیدا كرد و تا‌كنون این جایگاه را از دست نداده است.
در زمان كی‌روش برای اولین بار دو صعود پیاپی به جام‌های جهانی را تجربه كردیم و برای اولین بار از یك جام جهانی بیش از یك امتیاز گرفتیم. او بعد از شكست در نیمه نهایی جام ملت‌ها 2019 و در بازگشت به ایران، از این‌كه نتوانسته هواداران فوتبال ایران را به آرزوهایشان برساند، عذرخواهی كرد.
معارفه؛ پنجشنبه در کلمبیا
كی‌روش حالا در لیسبون پرتغال به استراحتی كوتاه مشغول است؛ اما به‌زودی به كلمبیا می‌رود. AS كلمبیا دیروز مدعی شد مراسم معارفه رسمی سرمربی 65 ساله و پرتغالی تیم ملی كلمبیا، پنجشنبه در بوگوتا پایتخت كلمبیا انجام خواهد شد.
بنا به خبر منتشر شده این رسانه كه شاخه كلمبیایی AS اسپانیاست، كی روش روز چهارشنبه وارد فرودگاه بوگوتا می‌شود تا مراحل نهایی عقد قرارداد سه و نیم ساله با فدراسیون كلمبیا را انجام بدهد و به صورت رسمی كار جدید خود را آغاز كند. آس به نقل از كی‌روش بعد از ترك ایران نوشت: چند روزی در لیسبون كنار خانواده‌اش استراحت خواهد كرد و سپس با دو دستیار مد نظرش راهی بوگوتا می‌شود.
در این گزارش آمده است: خداحافظی عاطفی كارلوس پس از هشت سال از ایران مهم‌ترین سوژه فوتبال آسیاست آن هم بعد از دو دوره متوالی برای جام جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه. آن‌طور كه در این گزارش نوشته شده، ماموریت اصلی كی‌روش، حضوری قدرتمند با كلمبیا در جام جهانی 2022 خواهد بود؛ اما اولین ماموریت او حضور در جام ملت‌های آمریكای جنوبی موسوم به كوپاامه‌ریكاست كه 24 خرداد تا 16 تیر سال آینده در پنج شهر برزیل برگزار خواهد شد. 
كلمبیا در آن مسابقات در گروه B با آرژانتین، پاراگوئه و قطر (یكی از دو تیم مهمان آن مسابقات) همگروه است و اولین بازی كلمبیا 25 خرداد مقابل آرژانتین برگزار می‌شود كه اولین آزمون كی‌روش 
خواهد بود.