«خط تماس »  از امشب برقرار می‌شود

«خط تماس » از امشب برقرار می‌شود

كافی است نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای انقلاب اسلامی داشته باشیم، آن وقت است كه متوجه می‌شویم همه این رویدادها را می‌توان دستمایه آثار نمایشی قرار داد. تا به امروز برخی تهیه كنندگان و كارگردانان، مجموعه‌های تلویزیونی با موضوع انقلاب ساخته و روانه آنتن كردند كه روزهای پر شور انقلاب و وقایع مربوط به آن دوران را نمایش داده‌اند. در این‌باره می‌توان به سریال‌هایی همچون شب می‌گذرد، تا صبح، پروانه، ارمغان تاریكی، نفس و... اشاره كرد. از سوی دیگر تاریخ انقلاب اسلامی به حدی جذابیت دارد كه می‌توان سریال‌های متنوعی ساخت، اما سازندگان آثار نمایشی از قبل باید تحقیقات و پژوهش ویژه‌ای درباره تاریخ انقلاب داشته باشند. بنابراین فیلمنامه‌نویسان و كارگردانان باید دست به كار شوند، چراكه موضوع انقلاب اسلامی به حدی گسترده است كه فیلمنامه‌نویسان می‌توانند با انتخاب سوژه‌های انقلابی، مجموعه‌های متنوع انقلابی را بنویسند. محسن علی‌اكبری و جواد شمقدری هم از چندی پیش تولید مجموعه تلویزیونی نفوذ را با موضوع انقلاب آغاز كردند و از دل این مجموعه ده قسمت با نام خط تماس در آورده‌اند كه از امشب ساعت 22 و 15 دقیقه روانه آنتن شبكه یك می‌شود. این سریال به وقایع تاریخ انقلاب از بهمن 57 تا فروردین 58 می‌پردازد. یكی از مهم‌ترین اتفاقات این برهه از تاریخ انقلاب، مساله پیروزی دانشجویان مسلمان در ختم قائله گروهك تروریستی خلق تركمن در گنبدكاووس است كه توسط عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب طراحی شده بود. البته مجموعه نفوذ، 40‌قسمتی است و دیگر بخش‌های سریال، سال آینده پخش می‌شود. نگارش این مجموعه بر اساس استنادهای تاریخی صورت گرفته و این مجموعه در سه فاز تولید می‌شود. روایت ۴۰ قسمت اول از پیش از انقلاب تا تسخیر لانه جاسوسی پیش می‌رود. فصل دوم این مجموعه به حوادث حین گروگانگیری تا كودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی می‌پردازد و فاز سوم هشت سال دفاع مقدس را در بر می‌گیرد. امین اسكندریان، كیمیا اكرمی، احمد نجفی، حمید گودرزی، رحیم نوروزی، علیرام نورایی و صالح میرزا آقایی از جمله بازیگران این مجموعه هستند.

دغدغه ساخت یك مجموعه انقلابی
جواد شمقدری، كارگردان سریال خط تماس درباره شكل‌گیری طرح این اثر به جام‌جم می‌گوید: سال‌ها بود كه دنبال ساخت یك مجموعه با محوریت رویدادهای انقلاب بودم و شروع به تحقیق و نگارش كردم. اواسط كار با دوستان سیما فیلم صحبت كردم كه از كار حمایت كنند. خوشبختانه بعد از حمایت سیما فیلم پروژه را جلو بردم. البته تحقیق و نگارش كل كار به عهده خودم بود، اما در بعضی مقاطع كه نیاز بود حتما از مشاوران دوستان استفاده كرده ام.
وی ادامه می‌دهد: البته سال 58 من به سینما وارد نشده بودم، اما همیشه به این موضوع فكر می‌كردم كه رویدادهای انقلاب قابلیت دارند دستمایه ساخت آثار نمایشی شوند. سال‌ها بعد كه وارد كار سینما و تلویزیون شدم به این موضوع دوباره فكر كردم. بعد از ساخت فیلم توفان شن، احساس كردم تسخیر لانه جاسوسی از جمله موضوعاتی است كه نه تنها اهمیت دارد، بلكه می‌تواند، سوژه یك مجموعه تلویزیونی شود.
این نویسنده و كارگردان اشاره می‌كند: البته در گذشته منابع تحقیقاتی كم بود، اما الان این طور نیست و دسترسی به منابع راحت است. باید ارزش این رویداد عظیم را در كشورمان بدانیم و كارهای مناسبی با این محوریت بسازیم. ده قسمت از مجموعه نفوذ را با نام خط تماس برای پخش از شبكه‌یك در ایام دهه فجر آماده كرده‌ایم.
شمقدری با اشاره به این‌كه 75 درصد از سریال نفوذ تصویربرداری شده، می‌گوید: ده قسمتی كه برای پخش در نظر گرفته‌ایم، یك سوم ابتدای كار است و فصل‌های بعدی سریال، مهر یا آبان 98 روی آنتن می‌رود. در این مجموعه به وقایع انقلاب اسلامی از 22بهمن 57 تا 12 فروردین 58 می‌پردازیم.
وی ادامه می‌دهد: در این مقطع اتفاقات زیادی افتاده است و ما به قائله گنبد‌كاووس می‌پردازیم كه البته الان از ذهن مردم محو شده و پرداخت به چنین ماجرایی، یادآوری برای نسل گذشته است و نسل جوان هم می‌توانند این واقعه را به شكل تصویری ببینند. ادامه در صفحه6