به من نگویید «سلطان سینما»

گفت‌وگوی جام‌جم با محمدصادق رنجكشان، سرمایه‌گذاری كه این روزها حرف‌های زیادی درباره فیلم‌ها و فعالیت‌هایش در سینما زده می‌شود

به من نگویید «سلطان سینما»

نام محمدصادق رنجكشان از زمان تئاتر موزیكال «بینوایان» برایمان جدی شد؛ نمایشی كه با معروف شدن به صفت «تئاتر لاكچری»، واكنش‌های زیادی را برانگیخت تا جایی كه سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد هم در توییتر شخصی خودش، تلویحا علیه این قضیه موضع گرفت. جام‌جم شاید اولین رسانه‌ای بود كه از سرمایه‌گذار این تئاتر رونمایی كرد. ما، در گزارشی كه 24 مهرماه منتشر كردیم، به طور مبسوط به معرفی سرمایه‌گذار اصلی این تئاتر پرداختیم و اطلاعات دقیقی از فعالیت‌های او منتشر كردیم. هر چند همان زمان به سراغ رنجكشان هم رفتیم، اما او ترجیح داد خیلی وارد به فضای رسانه نشود و پاسخ منفی‌اش به درخواست مصاحبه ما را از طریق منشی‌اش به ما ابلاغ كند. حواشی متعدد بعدی كه درمورد ورود سرمایه‌های كلان به سینما ایجاد شد، رنجكشان را دو بار دیگر سوژه صفحات فرهنگی جام‌جم كرد. هرچند در همان زمان بسیاری از رسانه‌ها با دستاویز قراردادن حواشی كه در مورد سیدمحمد امامی و دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات او برگزار می‌شد، بعضی سرمایه‌گذاران كلان دیگر سینما مانند رنجكشان را هم زیر سؤال بردند و به او و آثارش، اتهام پولشویی و سرمایه كثیف زدند، اما ما در جام‌جم ترجیح دادیم بدون پیش‌فرض به سراغ موضوع برویم و بدون ایراد اتهام علیه او، صرفا از جایگاه مدیریت فرهنگی، ورود سرمایه‌های كلان به فرهنگ را بررسی كنیم. علنی شدن دادگاه‌های امامی (سرمایه‌گذار شهرزاد و چند پروژه سینمایی دیگر) از یكسو و حضور دو فیلم در جشنواره با سرمایه‌گذاری رنجكشان ازسوی دیگر باعث شد دوباره موضوع رنجكشان به صفحات فرهنگی رسانه‌ها كشیده شود. بعضی رسانه‌ها از او كه تاكنون به جز یك مورد هیچ حضور رسانه‌ای نداشته به عنوان «سلطان سینما» یاد می‌كردند؛ لقبی كه البته خودش اصلا نمی‌پسندد و انگیزه اصلی جریان‌های رسانه‌ای علیه خودش را بعضی از افرادی می‌داند كه حاضر نشده با آنها راه بیاید و حالا از هر تریبون رسانه‌ای به او اتهام وارد می‌كنند؛ اتهاماتی كه به قول خودش بدون سند و مدرك وارد می‌شود. حالا كه این مصاحبه را می‌خوانید، رنجكشان با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد كه سرمایه‌گذاری آنها را به‌عهده داشته. او در نهایت بعد از گزارش‌هایی كه در مورد ش در جام‌جم منتشر كرده بودیم، حاضر به گفت‌وگو با ما شد. البته ذكر این نكته هم لازم به ذكر است که او ترجیح داد این مصاحبه به صورت مكتوب انجام شود.

 برای شروع شاید بد نباشد كه خودتان را كاملا معرفی كنید. این‌كه سوابق گذشته‌تان چه بوده، چه فرآیندی را طی كرده و مشغولیت حرفه‌ای فعلی‌تان چیست ؟
در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره سوابق من نوشته شده كه اطلاعات بیشتر آنها هم برگرفته از سایت آژانس هواپیمایی من است. همان‌طور كه آنها اشاره كردند، فعالیت بنده در زمینه گردشگری است و به زعم بسیاری از عزیزان به عنوان فردی كارآفرین مطرح هستم و فعالیت می‌كنم. در حال حاضر هم به صورت مستقیم بیش از 400 جوان تحصیلكرده را مشغول به كار كرده و توانسته‌ایم با روش‌های نوین گردشگری، بسته‌های مناسب مسافرت را برای هموطنان عزیزم فراهم سازیم. به لطف پروردگار طی سه سال اخیر هم به انتخاب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور به عنوان شركت گردشگری برتر ملی شناخته و مفتخر به دریافت تندیس شده‌ام.

 علاقه‌های سینمایی شما در دوران كودكی و نوجوانی چه بوده و به چه فیلم‌هایی علاقه داشتید‌؟ الان چطور‌؟
از كودكی به فیلم‌های اجتماعی با مضامین انسانی كه تماشاگر با دیدن آنها خوب بودن و درستكار بودن را یاد می‌گرفت، علاقه‌مند بودم. فیلم‌هایی كه ارزش‌های انسانی را به ما یادآوری كرده و به مردم فضائل، رفتار انسانی را گوشزد می‌كرد. به این فیلم‌ها چه در گذشته و چه در حال، علاقه زیادی دارم و این فیلم‌هایی كه با سرمایه من تولید شده هم دارای همین مضامین هستند.

 چطور پای شما به فضای فرهنگ و هنر (به طور مشخص به سینما و تئاتر) باز شد و چه فرد یا افرادی برای اولین مرتبه پل ارتباطی شما با فضای هنر به طور خاص تئاتر و سینما شدند؟
طی سالیان گذشته بارها تصمیم به ورود در عرصه سینما و تئاتر داشتم كه بالاخره با دیدن بعضی از فیلم‌ها حس كردم نیاز است تا قدمی هرچند كوچك برای كمك به ساخت فیلم‌های ارزشی، اجتماعی و خانوادگی بردارم كه نیاز جامعه است. در این خصوص غیر از یكی دو نفر، با اشخاص خوشنام و معتبر سینما و تئاتر مشورت كردم و راهنمایی گرفتم.
​​​​​​​
 دقیقا تاكنون در چه پروژه‌هایی در سینما و فیلم‌ها و تئاتر (اعم از حرفه‌ای و دانشجویی) و سایر هنرها سرمایه‌گذاری كرده‌اید؟
درباره فیلم‌ها و نمایش‌هایی كه من سرمایه‌گذاری كرده‌ام صحبت‌های زیادی شده حتی در روزنامه شما هم چند بار گزارش‌هایی درباره نمایش «بینوایان» و فیلم‌هایی كه با سرمایه من تولید شده، مطالبی منتشر شده است. پس فكر می‌كنم حالا بیشتر خوانندگان شما از این فیلم‌ها و تئاترها باخبر باشند.

 معیارهای شما برای سرمایه‌گذاری در یك پروژه سینمایی یا تئاتری چیست؟ فیلم، فیلمنامه و تئاتر مورد نظر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد كه محمدصادق رنجكشان در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری كند؟
فیلمنامه باید داستان منسجم و خوبی داشته، فضایل اخلاقی و انسانی در آنها وجود داشته باشد تا مردم با تماشای آنها بفهمند با انجام كارهای خوب و انسانی و كمك به همنوع می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند.
​​​​​​​
 بخشی از سابقه شما مربوط به سرمایه‌گذاری در تئاتر بینوایان است . چطور با آقای پارسایی آشنا شدید و چقدر در این نمایش سرمایه‌گذاری كردید؟ سود اقتصادی داشت و هزینه‌ها را جبران كرد یا نه؟
لازم می‌دانم در جواب این سؤال عرض كنم در كنار بنده یك تیم مطلع به‌امور هنری، قبل از هر پروژه اقداماتی را انجام می‌دهد و نتیجه را به بنده گزارش می‌كند. در صورت تصویب با عوامل اجرایی آن طرح، جلساتی برگزار می‌شود كه آشنایی با كارگردان پروژه بینوایان نیز به همین شكل بوده است. حتما بسیاری از دوستان