به من نگویید «سلطان سینما»

گفت‌وگوی جام‌جم با محمدصادق رنجكشان، سرمایه‌گذاری كه این روزها حرف‌های زیادی درباره فیلم‌ها و فعالیت‌هایش در سینما زده می‌شود

به من نگویید «سلطان سینما»

نام محمدصادق رنجكشان از زمان تئاتر موزیكال «بینوایان» برایمان جدی شد؛ نمایشی كه با معروف شدن به صفت «تئاتر لاكچری»، واكنش‌های زیادی را برانگیخت تا جایی كه سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد هم در توییتر شخصی خودش، تلویحا علیه این قضیه موضع گرفت. جام‌جم شاید اولین رسانه‌ای بود كه از سرمایه‌گذار این تئاتر رونمایی كرد. ما، در گزارشی كه 24 مهرماه منتشر كردیم، به طور مبسوط به معرفی سرمایه‌گذار اصلی این تئاتر پرداختیم و اطلاعات دقیقی از فعالیت‌های او منتشر كردیم. هر چند همان زمان به سراغ رنجكشان هم رفتیم، اما او ترجیح داد خیلی وارد به فضای رسانه نشود و پاسخ منفی‌اش به درخواست مصاحبه ما را از طریق منشی‌اش به ما ابلاغ كند. حواشی متعدد بعدی كه درمورد ورود سرمایه‌های كلان به سینما ایجاد شد، رنجكشان را دو بار دیگر سوژه صفحات فرهنگی جام‌جم كرد. هرچند در همان زمان بسیاری از رسانه‌ها با دستاویز قراردادن حواشی كه در مورد سیدمحمد امامی و دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات او برگزار می‌شد، بعضی سرمایه‌گذاران كلان دیگر سینما مانند رنجكشان را هم زیر سؤال بردند و به او و آثارش، اتهام پولشویی و سرمایه كثیف زدند، اما ما در جام‌جم ترجیح دادیم بدون پیش‌فرض به سراغ موضوع برویم و بدون ایراد اتهام علیه او، صرفا از جایگاه مدیریت فرهنگی، ورود سرمایه‌های كلان به فرهنگ را بررسی كنیم. علنی شدن دادگاه‌های امامی (سرمایه‌گذار شهرزاد و چند پروژه سینمایی دیگر) از یكسو و حضور دو فیلم در جشنواره با سرمایه‌گذاری رنجكشان ازسوی دیگر باعث شد دوباره موضوع رنجكشان به صفحات فرهنگی رسانه‌ها كشیده شود. بعضی رسانه‌ها از او كه تاكنون به جز یك مورد هیچ حضور رسانه‌ای نداشته به عنوان «سلطان سینما» یاد می‌كردند؛ لقبی كه البته خودش اصلا نمی‌پسندد و انگیزه اصلی جریان‌های رسانه‌ای علیه خودش را بعضی از افرادی می‌داند كه حاضر نشده با آنها راه بیاید و حالا از هر تریبون رسانه‌ای به او اتهام وارد می‌كنند؛ اتهاماتی كه به قول خودش بدون سند و مدرك وارد می‌شود. حالا كه این مصاحبه را می‌خوانید، رنجكشان با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد كه سرمایه‌گذاری آنها را به‌عهده داشته. او در نهایت بعد از گزارش‌هایی كه در مورد ش در جام‌جم منتشر كرده بودیم، حاضر به گفت‌وگو با ما شد. البته ذكر این نكته هم لازم به ذكر است که او ترجیح داد این مصاحبه به صورت مكتوب انجام شود.

و تهیه‌كنندگان فعال فعلی سینما و تئاتر می‌دانند كه به جز تعداد اندكی از تولیدات، سال‌هاست سود چندانی را نصیب صاحبان اثر و محصول نمی‌كند.
​​​​​​​
 این روزها حرف‌های زیادی درباره شما زده می‌شود. شما جایی عنوان كرده‌اید بخشی از كسانی كه الان علیه شما تهمت می‌زنند به دلیل این است كه شما ترجیح داده‌اید از یك جایی به بعد با آنها كار نكنید. راجع به این افراد و تهمت‌هایشان صحبت كنید .
بله، همین‌طور است. عمده مطالبی كه هر از گاهی در رابطه با اینجانب در بعضی از سایت‌ها و رسانه‌های مجازی عنوان می‌شود مربوط به افراد معلوم‌الحالی است كه در جایگاه تهیه‌كنندگی یا نویسندگی یا هر مورد دیگری در این چند سال اخیر توفیقی در سینما حاصل نكرده و بدون سند و مدرك بوده و بنا به همین دلایل نتوانستیم با هم همكاری داشته باشیم، لذا اقدام به نشر اكاذیب می‌كنند كه حتما در جای خود پاسخ آنها را خواهم داد. البته لازم به ذكر است كه قالب این افراد به دلیل تفكرات منفی خود سال‌هاست هیچ‌گونه فعالیت هنری نداشته و به گفته خیلی از اهالی سینما صرفا به اصطلاح چوب لای چرخ دیگران می‌كنند و نگذاریم حسادت‌های فردی از توسعه فیلمسازی در كشور جلوگیری کند.

 یكی از حرف‌هایی كه می‌زنند این است كه سرمایه‌ای كه وارد سینما كرده‌اید، سالم نیست. درباره این اتهامات توضیح شما چیست؟ تا به حال با این افراد گفت‌وگو داشته‌اید؟
البته این اظهارات فقط یك ادعاست.  طی سال‌های اخیر به‌دلیل اتفاقاتی كه در حوزه‌های پولی و بانكی رخ داده هرگونه پول ناسالمی توسط دستگاه‌های نظارتی و امنیتی قابل رصد و پیگیری و كنترل است، ضمنا همین جا عرض می‌كنم بنده سرمایه هنگفتی نداشته و ندارم و اندك سرمایه‌ای را كه بیش از 50 سال تلاش جمع‌آوری كرده‌ام را اگر در همین مدت كوتاه كه وارد بخش سینمایی و نمایش كرده‌ام را در خرید سكه و ارز می‌كردم در بدترین شرایط بدون این‌كه الان بخواهم پاسخگوی كسی باشم حداقل سه برابر سود پیدا می‌كردم. خواهش بنده این است كه بگذاریم سازمان‌ها و ارگان‌های نظارتی كار خود را انجام دهند و در اینجا اعلام می‌دارم تا به این سن از هیچ بانك و موسسه‌ای ریالی وام و تسهیلاتی نگرفته‌ام و به فضل الهی خدا را شاكرم به هیچ احدی نیز بدهكار نبوده و نیستم و به جایی نیز وابسته نبوده‌ام.

 گویا از جام‌جم هم گلایه و دلخوری دارید. ما تا به حال در چند ماه اخیر در سه گزارش به شما و فعالیت‌هایتان اشاره كرده‌ایم. اتهام یا مطلب نادرستی در آنها به شما نسبت داده شده است؟
همین‌طور است. در اینجا عرض می‌كنم كه سال‌های زیادی است كه در كنار روزنامه‌هایی كه همه‌روزه مطالعه می‌كنم، روزنامه جام‌جم جزو یكی از آنهاست و خوشبختانه جایگاه خود را در كنار سایر روزنامه‌های پر‌تیراژ حفظ كرده است، ولی گلایه بنده این است، نشریه‌ای با عقبه فرهنگی و اجتماعی كه از دل سازمان صدا و سیمای ملی بیرون آمده است، چرا رسالت خود را در زمینه فرهنگی و به‌ویژه سینما و تئاتر فراموش كرده و انجام نمی‌دهد و طی سه گزارشی كه به چاپ رسید به نظرم انصاف را رعایت نكرده‌اید و مانند خیلی از نشریات زرد عمل كرده‌اید، چون بدون داشتن اطلاعات راجع به بنده و احوالات كاری من مطالبی را عنوان داشته‌اید كه با كمال تاسف و تعجب اخیرا نیز در گزارشی با تیتر (نابرده رنج برسرگنج و اشاره غیر مستقیم به نام خانوادگی من) اقدام به چاپ عكس اینجانب در كنار افراد دیگر كرده‌اید و این رفتار شما مصداق عدم رعایت حق‌الناس است. در اینجا از شما به عنوان یكی از جراید پرتیراژ و همچنین سایر نشریات و رسانه‌ها و به صورت كلی از تمامی اهالی هنر و سینما خواهشمندم با شرایط فعلی حاكم بر كشور به كمك مسؤولان دولتی آمده و در هر زمینه‌ای كه ‌امكان رشد و توسعه فضاهای كسب و كار و تولید فراهم است، سرمایه‌گذاری سالم صورت پذیرد و از تنگ نظری و اظهار نظرهای خلاف واقع جلوگیری كنید.

 تصاویر شما با بعضی از بازیگران و هنرمندان خیلی بازنشر شده. مثلا نوید محمدزاده یكی از اینهاست كه در دو سه فیلمی كه سرمایه‌گذاری كرده‌اید هم حضور دارد. علاقه خاصی به این بازیگران دارید كه به كارگردان سفارش استفاده از آنها را بكنید و دستمزدشان را بالا بگیرید یا این‌كه یك ارتباط معمول است؟
در جواب باید عرض كنم كه در زمینه پروژه‌های سینمایی كه انجام می‌دهم رفت وآمدهایی را با عوامل و دست‌اندركاران ساخت فیلم دارم كه بازیگران هم یكی از آنها هستند. همین جا به اطلاع همه اهالی هنر و سینما می‌رسانم كه تا این لحظه به گواه دوستانی كه با آنها قرارداد همكاری دارم تاكنون هیچ‌گونه دخالتی در خصوص انتخاب بازیگر نداشته‌ام و صرفا حضور بعضی از عزیزانی كه نام بردید در پروژه‌ها با انتخاب و نظر كارگردان و تهیه‌كننده اثر است؛ و جالب‌تر این‌كه در پاره‌ای موارد بازیگران به احترام بنده تخفیفاتی را در قرارداد خود در نظر گرفته‌اند.