نگرانی از نگهدارنده  شیمیایی در غذا

نگرانی از نگهدارنده شیمیایی در غذا

بنزوات سدیم، نمك اسید بنزوئیك است كه سابقا یك نگهدارنده شیمیایی رایج بوده كه موجب كاهش كپك‌زدگی غذاهای اسیدی می‌شد. دریافت بی‌رویه این نگهدارنده موجب اختلال ژنتیكی در سلول‌های خونی، مشكلات پوستی، بیش‌فعالی در كودكان و... می‌شود. در كشور ما استفاده از بنزوات سدیم در محصولاتی نظیر لبنیات، رب‌گوجه، خیارشور و كنسروها ممنوع بوده و در سس مایونز و نوشابه به ترتیب تا میزان 1000 و 150 میلی‌گرم در لیتر 
مجاز است.
   وجود نگهدارنده شیمیایی در غذا یكی از نگرانی‌های بهداشتی مردم است؛ به‌طوری كه بعضی افراد تاخیر در كپك‌زدگی رب گوجه را به استفاده از نگهدارنده شیمیایی مرتبط می‌دانند. حال آن‌كه كنترل كپك در رب گوجه می‌تواند به علت رعایت بهداشت خط تولید و فرآیند حرارتی مناسب در كارخانه باشد.
در حدود 90 درصد از گزارش‌های این مقوله در كشور، وجود مقادیر غیرمجاز بنزوات سدیم در برخی نمونه‌ها گزارش شده كه بیشتر مربوط به دوغ بود. این نگهدارنده در نمونه‌های خیارشور در شهرهای شیراز و اراك یافت شد. همچنین مقادیر بیش از حد مجاز بنزوات سدیم در نوشابه‌های عرضه شده در شهر رشت گزارش شد. این نگهدارنده شیمیایی به‌طور غیرمجاز در آبمیوه‌های عرضه شده در تهران، كرج، تبریز و رشت مشاهده شد.
بنزوات سدیم در برخی نمونه‌های شیر استریل در تبریز نیز گزارش شد. با توجه به آن‌كه شیر استریل فاقد كپك بوده و استفاده از نگهدارنده ضرورتی ندارد، لذا احتمالا باقیمانده بنزن موجود در داروهای دامپزشكی یا بنزوات سدیم موجود در خوراك دامی، وارد شیر حیوانات شده است. از سوی دیگر، باكتری‌ها مقداری از اسید هیپوریك طبیعی موجود در شیر را به اسید بنزوئیك تبدیل می‌كنند، لذا مقادیر ناچیز اسید بنزوئیك در لبنیات قابل اغماض است؛ اما مقادیر زیاد این نگهدارنده در لبنیات نشانه تقلب عامدانه است و لذا مسئولان ذی‌ربط باید نظارت مستمر و جدی‌تری اعمال كنند. كاهش مصرف برخی اقلام غیرمغذی نظیر سس و نوشابه نیز یكی از راهكارهای قابل‌توصیه به مصرف‌كنندگان است.