شیوه‌های سنجش محصول با کمک کاربر

شیوه‌های سنجش محصول با کمک کاربر

طراحی محصول (دیزاین) ادراک کاربر از محصول را شکل می‌دهد و رضایت او را رقم می‌زند. هرقدر کاربر از محصول احساس رضایت بیشتری داشته باشد به محصول وفادارتر خواهد بود. مطلوبیت طراحی باید توسط کاربر سنجیده شود، زیرا بهبود محصول امری همیشگی و مداوم است. تحقیقات بخش جدانشدنی طراحی تجربه کاربری است و در هر مرحله نیازمند شناخت کاربر و خواسته‌های اوست. تیم‌های استارت‌آپی باید همواره زمان و منابعی را به این بخش تخصیص دهند. راه‌های زیادی برای کاربرپژوهی وجود دارد که به فراخور مساله می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است:
آزمون عملی در محیط (Fieldwork): این روش به معنای جمع‌آوری داده از جایی غیر از کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌هاست و رفتن به محیط واقعی، مشاهده مستقیم، مصاحبه‌های غیررسمی، مشارکت در فعالیت‌های کاربران و مطالعات کیفی را شامل می‌شود. این روش به رسیدن درک واقعی از رفتار کاربران کمک می‌کند.
آزمون ای/بی (A/B testing): روشی است که مقایسه‌ای میان دو نسخه از یک نرم‌افزار همراه یا وبگاه ایجاد می‌کند تا بفهمد کاربر کدامیک را ترجیح خواهد داد. این روش یک آزمایش است که دو یا چند نوع از یک صفحه را به‌طور تصادفی به کاربران نشان می‌دهد سپس تحلیل می‌کند کدام تغییر برای کاربران مطلوب‌تر خواهد بود.
آزمون از راه دور (Remote Testing): این روش برای زمانی که به کاربران محصول دسترسی وجود ندارد روش مناسبی است. در این روش از راه دور و به صورت آنلاین صفحه نمایش یا محصول در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و نحوه کار کردن کاربر با آن سنجیده می‌شود. این آزمون معمولا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و با سه تا پنج نفر از کاربران انجام می‌شود.
آزمون چریکی (Guerrilla Testing): روشی است ساده و ارزان برای جمع‌آوری سریع بازخوردهای کاربران نسبت به محصول، پژوهشگران تجربه کاربری به فضای عمومی می‌روند و از کاربران درباره محصول سوال می‌‌کنند یا آن را می‌سنجند. آنها معمولا از کاربران می‌پرسند درباره محصول چه فکری می‌کنند و از آن چگونه استفاده خواهند کرد.
آزمون پنج ثانیه‌ای (Five-second Test): یک روش تحقیق کاربردی است که به فهمیدن این که کاربران چه اطلاعاتی را از چیزی که برایشان طراحی شده برداشت می‌کنند کمک می‌کند. در حقیقت در پنج ثانیه چیزی که کاربر از محصول به یاد می‌سپارد و اثری که بر او دارد سنجیده خواهد شد.
آزمون گتو (Ghetto Test): گتو به معنای محله‌های قرنطینه یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم است. آزمایش گتو برای تخمین فرصت‌های فروش در بخشی از جامعه هدف محصول است.
آزمون مادربزرگ (Grandma Test): ایده این آزمون این است که اگر مادربزرگ نمی‌تواند کاری را انجام دهد، این احتمال وجود دارد که بخشی از کاربران از محصول سردرنیاورند. مثلا اگر مادربزرگ نمی‌تواند محصول را در گوگل جست‌وجو و پیدا کند، احتمالا بخش بزرگی از بازار نمی‌توانند در جست‌وجوی آنلاین نسبت به آن محصول موفق باشند. بنابراین مادربزرگ یا پدربزرگی را پیدا کنید که برای سازمان شما کار نمی‌کنند و محصول را برای بررسی به آنها بدهید. این کمک می‌کند بتوانید اثر آن را بر همه کاربران تخمین بزنید.
پس از هرکدام از این آزمون‌ها تحلیل آماری و بررسی یافته‌ها انجام خواهد شد تا بتوان به نتیجه‌گیری درباره محصول و کارایی آن رسید.