توافق درباره پرداخت بدهی‌های عراق به ایران

توافق درباره پرداخت بدهی‌های عراق به ایران

سازوكار پرداخت مالی بین ایران و عراق در جلسه روسای بانك‌های مركزی دو كشور تعیین شد و جزئیات آن به امضای دو طرف رسید.
به گزارش روابط‌عمومی بانك مركزی، عبدالناصر همتی كه به منظور انجام مذاكرات بانكی به عراق سفر كرده است در دیدار با همتای عراقی خود ضمن ابراز امیدواری درخصوص ارتقای سطح روابط مالی بین دو كشور گفت: عراق بزرگ‌ترین شریك تجاری جمهوری اسلامی ایران بوده و لازمه دوام ارتباط میان دو كشور روابط بانكی است.رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و ناخشنودی دولت ترامپ از این مهم تصریح كرد: آمریكا با راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران تلاش گسترده‌ای برای برهم ریختن اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران به عمل آورد، اما با تمهیدات اندیشیده شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، خوشبختانه توطئه‌های دشمن خنثی شده و در حال حاضر ثبات لازم بر اقتصاد ایران حاكم است.
همتی یادآور شد: بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران با كشورهای روسیه، تركیه، هند و چین و دیگر كشورها به راهكارهای مناسب مالی برای مبادلات دست یافته است.
وی گفت: اكنون نیز اطمینان دارم با همكاری دولت عراق و نیز با پیگیری هر چه سریع‌تر مناسبات اقتصادی و ایجاد كانال مالی پرداخت به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.همچنین در این دیدار علی‌العلاق، رئیس‌كل بانك مركزی عراق ضمن خیرمقدم به همتی، رئیس‌كل بانك مركزی كشورمان، این دیدار را ادامه توافقات مالی دو كشور خواند و آن را زمینه‌ساز تقویت همكاری اقتصادی دو كشور دوست دانست.وی گفت: بانك مركزی عراق تمام تلاش خود را برای رفع موانع همكاری‌های اقتصادی دو كشور به كار خواهد برد. همچنین بر اساس توافقات انجام‌گرفته، بدهی‌های ناشی از صادرات گاز و برق به عراق بر اساس دستور پرداخت بانك مركزی ایران پرداخت یا منتقل می‌شود و درآمدهای صادرات آتی نیز در همین چارچوب مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این جلسه كه بیش از چهار ساعت طول كشید در مورد نحوه انتقال ارز صادركنندگان خصوصی كشورمان نیز توافقاتی انجام شد.