چهل سال، چهل خاطره

گزارش جام‌جم از پشت‌صحنه برنامه «دست به دست» که به‌مرور اتفاقات این چهل سال می‌پردازد

چهل سال، چهل خاطره

نقلاب اسلامی ایران بعد از سال‌ها گذر از فراز و فرودهای مختلف و وقایعی كه هربار می‌كوشیدند قدرت این انقلاب مردمی را تضعیف و خنثی كنند، حالا به مقطع 40 سالگی رسیده است و شاید اگر به لحاظ سنی در نظر بگیریم، می‌توانیم این 40 سالگی را به منزله جا افتادنش هم تصور كنیم. انقلابی كه البته كار یك نفر یا یك جمع نبود و مردم، كوچك و بزرگ، هر كدامشان به سهم خود در این انقلاب نقش‌آفرینی می‌كردند و بخشی از وقایع آن دوران را با حضورشان در خیابان‌ها و مبارزات میدانی‌شان پیش می‌بردند. بهمن 57 گرچه به لحاظ تاریخی مقطعی حساس و سرنوشت‌ساز در تاریخ كشور محسوب می‌شد و تاریخ ایران معاصر را به قبل و بعد از وقوع خود تبدیل كرد، با این حال سال‌های بعد از انقلاب هم خالی از وقایع و خاطرات و اتفاقات نبوده‌اند و هربار بزنگاهی بوده كه خوب یا بد و تلخ یا شیرین، ایران و ایرانی را دور هم جمع كند و خاطراتی مشترك در حافظه جمعی‌شان بسازد. این روزها به مناسبت این جشن 40 سالگی، برنامه‌ای تازه از شبكه سه سیما روی آنتن می‌رود. دست به دست كاری از مركز بسیج رسانه ملی است و در هر‌قسمت خود، یكی از سال‌های بعد از انقلاب اسلامی را بررسی می‌كند و آهسته آهسته جلو می‌آید تا به مقطع امسال برسد. بر این اساس، دست به دست در هر قسمت خود میزبان یكی از چهره‌های تاثیرگذار در آن سال می‌شود و خاطرات‌شان را در گفت‌وگو با شهرام شكیبا، مجری این برنامه تلویزیونی روایت می‌کند. گزارش زیر حاصل یك روز حضور خبرنگار جام‌جم در پشت صحنه پخش این برنامه تلویزیونی است.

غروب در افق
برنامه تلویزیونی دست به دست كه پخش هر روزه خود را مدتی است در شبكه سه سیما آغاز كرده، بعد از مرور و بررسی سال‌های اولیه انقلاب، حالا به مرور سال‌های آغازین دهه 80 رسیده است و قرار است با رسیدن به مقطع كنونی سال 97، این برنامه هم به پایان برسد. این برنامه مناسبتی در مركز بسیج رسانه ملی تولید شده و شبكه سه سیما تنها پخشش را عهده‌دار است.
دست به دست روال پخش زنده دارد و گرچه این‌طور در نظر گرفته شده بود كه در قالب 40قسمت، هر روز یكی از سال‌های بعد از انقلاب اسلامی را مرور كند و در مسیر این تاریخ معاصر جلو بیاید، با این حال برخی اتفاقات در جدول پخش شبكه سه چون پخش مسابقات فوتبال و جام ملت‌های آسیایی این روال را قدری بر هم ریخت و از تعداد قسمت‌های برنامه كم كرد.  بر این اساس عوامل برنامه مجبور شدند برخی قسمت‌ها را در قالب مرور دو سال در یك برنامه پیش ببرند.
این برنامه به طور زنده از استودیوی پخش شبكه افق سیما روی آنتن می‌رود.
ادامه در صفحه 6