همه حرف‌های زرد ترامپ

واكنش‌ها به سخنرانی سالانه ترامپ همچنان ادامه دارد

همه حرف‌های زرد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا سخنرانی سالانه خود را در حالی ایراد كرد كه همچنان بودجه دولت او از سوی كنگره تصویب نشده و اختلافات بین دولت و كنگره برسر بودجه دیوار حائل مكزیك به قوت خود باقی است. ترامپ اما در سخنرانی خود به جای پرداختن به مشكلات اصلی و داخلی آمریكا و ارائه راه‌حل‌هایی روشن برای آنها تلاش كرد اذهان آمریكایی‌ها را متوجه مسائل خارجی كرده و با بزرگنمایی موضوعی چون ایران‌هراسی ، خود را پیروز میدان قلمداد كند.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واكنشی توییتری به سخنرانی ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریكا در كنگره این كشور به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تصریح كرد: «ایرانی‌ها در حال جشن گرفتن 40 سال پیشرفت خود هستند». ترامپ در بخشی از سخنرانی خود با تكرار ادعاهای همیشگی علیه ایران گفته بود از كشوری كه مرگ بر آمریكا می‌گوید چشم برنمی‌دارد و سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه مردم ایران اعمال كرده است . ظریف افزود: دونالد ترامپ باز هم در سخنرانی سالانه 2019 خود (در كنگره آمریكا) علیه ما اتهام‌هایی مطرح كرد، دشمنی آمریكا سبب شده كه این كشور از دیكتاتورها، قصاب‌ها و تندروهایی كه فقط خرابی در منطقه ما ایجاد كرده‌اند، حمایت كند.
از سوی دیگر نانسی پلوسی، رئیس دموكرات مجلس نمایندگان آمریكا از سخنرانی اخیر دونالد ترامپ انتقاد كرده و گفت: او به‌رغم تمامی هشدارهایی كه درباره تهدیدات علیه ایالات متحده مطرح كرد، هیچ صحبتی از اپیدمی خشونت‌های مسلحانه در داخل آمریكا نداشت. وی به خبرگزاری فرانسه گفت: چند روز طول می‌كشد تا بتوان اطلاعات غلطی را كه رئیس‌جمهور در خطابه سالانه‌اش مطرح ساخت، راستی‌آزمایی كرد. پلوسی خاطرنشان كرد: دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریكا باید به جای تحریك به ترس و بحران‌سازی در مرز، متعهد به امضای لایحه دو حزب به منظور باز نگه‌داشتن دولت و تأمین راه‌حل‌های امنیتی قدرتمندانه و هوشمندانه در مرز باشد.
سخنرانی ترامپ در عین حال صحنه رویارویی‌های پنهان و آشكار پلوسی و ترامپ بود و عكاسان و فیلمبرداران تلاش می‌كردند دوئل این دو را به تصویر بكشند . برای نمونه یك جا در حین سخنرانی ترامپ، پلوسی لب‌هایش را كج كرده و به سقف می‌نگرد یا درجای دیگری به صورت تمسخر‌آمیزی برای ترامپ دست می‌زند‌. همچنین درخبرها بود كه ترامپ بدون این‌كه معطل معرفی او از طرف رئیس كنگره باشد سخنرانی خود را شروع كرده است‌. اقدامی كه در آمریكا برخلاف پروتكل‌های رسمی تلقی می‌شود.

 جوهر حرف‌های ترامپ 
رئیس‌جمهور آمریكا در خطابه سالانه خود در ستایش اقدامات خود گفت: در دو سال گذشته دولت من با جدیت و سرعتی مثال‌زدنی در راستای مقابله با مشكلات حركت كرده و با گذشت تنها دو سال از انتخابات، شاهد توفیق اقتصادی بی‌سابقه‌ای بوده‌ایم. برای مثال 3/5 میلیون شغل جدید ایجاد كرده‌ایم؛ بیكاری به پایین‌ترین میزان خود در حدود نیم قرن گذشته رسیده است. اكنون برای اولین بار در ۶۵ سال گذشته ما صادركننده قدرتمند انرژی هستیم. بعد از ۲۴ ماه پیشرفت سریع، اقتصاد ما مایه رشك جهانیان است. ارتش ما با اختلاف زیاد قدرتمندترین در جهان محسوب می‌شود و آمریكا هر روز پیروز می‌شود. وضعیت كشور ما در حال حاضر قدرتمند است. تاكنون كارشناسان بارها نسبت به ارائه آمارهای دروغ از سوی رئیس‌جمهور آمریكا اشاره 
كرده‌اند. 
ترامپ همچنین گفت: دولت او همكاری نزدیكی با اعضای هر دو حزب (جمهوریخواه و دموكرات) داشته و اكنون دموكرات‌ها و جمهوریخواهان باید یك بار دیگر به هم ملحق شوند تا با یك بحران جدی و ملی مقابله كنند. كنگره ده روز فرصت دارد تا قانونی تصویب كند كه به دولت ما منابع مالی می‌دهد تا از سرزمین خود دفاع كنیم و امنیت مرزهای جنوبی بسیار خطرناك خود را تأمین سازیم. اختلاف بین ترامپ و كنگره، دولت را به یك تعطیلی بزرگ در تاریخ خود كشاند و پس از آن نیز به صورت موقت بازگشایی شد. 
​​​​​​​
مسائل خارجی 
بخش اعظم سخنرانی ترامپ به مسائل خارجی اختصاص داشت. وی در‌باره چین گفت: ما این مساله را به طور صریح برای چین مشخص كرده‌ایم كه پس از گذشت سال‌ها از این كه آنها صنایع ما را مورد هدف قرار داده‌ و دارایی‌های فكری ما را ربوده‌اند، اكنون سرقت شغل‌ها و ثروت آمریكایی به پایان رسیده است. بنابراین ما اخیرا تعرفه‌هایی برای واردات كالا از چین به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار اعمال كرده‌ایم و در حال حاضر نیز خزانه‌داری ما میلیاردها دلار به دست می‌آورد. رئیس‌جمهور آمریكا در ادامه صحبت‌های خود تصریح كرد: در چارچوب دیپلماسی جسورانه جدید خود به تلاش تاریخی در راستای تحقق صلح در شبه جزیره كره ادامه می‌دهیم. گروگان‌های ما به خانه باز‌گشته‌اند. آزمایش‌های موشكی متوقف شده و در ۱۵ ماه گذشته هیچ پرتاب موشكی ملاحظه نشده است. اگر من رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده نبودم، به نظرم ما در حال حاضر در جنگی بزرگ با 
كره شمالی می‌بودیم. كارهای بسیاری برای انجام باقی مانده، اما رابطه من با كیم جونگ اون رابطه خوبی است. من و كیم جونگ اون بار دیگر در ۲۷ و ۲۸ فوریه در ویتنام دیدار خواهیم كرد. ترامپ درباره ونزوئلا نیز گفت: آمریكا دو هفته پیش رسما دولت مشروع ونزوئلا و رئیس‌جمهور موقت آن یعنی خوآن گوایدو را به رسمیت شناخت. ما در راستای تحقق درخواست شرافتمندانه مردم ونزوئلا برای دستیابی به آزادی در كنار آنها هستیم و اقدامات خشونت‌طلبانه رژیم مادورو را محكوم می‌كنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون وضعیت خاورمیانه گفت: وقتی من قدرت را در اختیار گرفتم، داعش كنترل بیش از ۲۰ هزار مایل در سوریه و عراق را در دست داشت. امروز ما تقریبا تمام این مناطق را از چنگ این قاتلان خونخوار رهایی بخشیده‌ایم. اكنون همزمان با این كه با همپیمانان خود برای از بین بردن بقایای داعش همكاری می‌كنیم، زمان آن فرا رسیده كه از مبارزان شجاع خود در سوریه در خانه استقبال كنیم. من مذاكرات در راستای دستیابی به سازش سیاسی در افغانستان را نیز تسریع بخشیده‌ام.
ترامپ در ادامه با پرداختن به موضوع ایران یاوه‌گویی را از حد گذراند و گفت: دولت من قاطعانه برای مقابله با اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم یعنی حكومت رادیكال در ایران اقدام كرده است. برای حصول اطمینان از این كه ایران هرگز به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا نكند، من آمریكا را از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران خارج كردم. پاییز گذشته ما شدیدترین تحریم‌های قابل اعمال را وضع كردیم. ما از رژیمی كه شعار «مرگ بر آمریكا» می‌دهد، چشم بر نخواهیم داشت.