مزایا و معایب سرباز معلمی

مزایا و معایب سرباز معلمی

مزایا و معایب سرباز معلمی‌
مدت‌هاست كمبود نیروی معلم و كادر آموزشی به‌ویژه در روستاها و مناطق دورافتاده و محروم به یكی از معضلات جدی آموزش‌و‌پرورش تبدیل شده است؛ اتفاقی كه بعضی وقت‌ها باعث تعطیلی كلاس‌های درس در این مناطق شده؛ سرباز معلمی‌اما طرحی است كه همین‌جا به‌كار می‌آید و تا اندازه‌ای كمك می‌كند تا دانش‌آموزان دورافتاده‌ترین نقاط كشور هم از نعمت آموزش برخوردار باشند.
بنابراین مهم‌ترین مزایای این طرح، كمك به آموزش و پرورش استان‌های محروم است تا با استفاده از این افراد، مشكل كمبود نیروی خود را تا اندازه‌ای جبران كنند. 
از طرف دیگر، چون سرباز معلم‌ها، نیروهایی هستند كه داوطلبانه خواستار گذراندن خدمت سربازی خود در وزارت آموزش‌و‌پرورش شده‌اند، از كمترین حقوق و مزایا نسبت به سایر معلمان برخوردارند و همین موضوع برای آموزش و پرورش یك امتیاز مثبت است و با كمك آن می‌تواند تا اندازه‌ای از هزینه‌های كلان این وزارتخانه كم كند؛ از دیگر مزایای این طرح می‌توان به فراگیری آموزش‌های اولیه و كسب تجربه در دوره تدریس دوساله سرباز معلم‌ها در كلاس‌های درس اشاره كرد. به این ترتیب بعد از دوسال سرباز معلم‌ها به گزینه بسیار خوبی برای جذب نیرو توسط آموزش و پرورش تبدیل می‌شوند؛ درنتیجه می‌توان گفت این طرح یك مزیت دوطرفه دارد، هم دست آموزش و پرورش را در جذب نیرو باز می‌گذارد و هم خود 
سرباز معلم در صورت ادامه همكاری با آموزش و پرورش به یك شغل ثابت می‌رسد.
اما در كنار همه این مزایا، این طرح معایبی هم دارد؛ یكی از معایب آن، نگذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی و طولانی مدت جهت تدریس نیروهای سرباز معلم و بسنده كردن آموزش و پرورش به اجرای دوره‌ای كوتاه‌مدت و ابتدایی برای این افراد است. 
به گفته منتقدان، نیروی سرباز معلم از اصول كیفی لازم در اداره كلاس درس و انتقال مفاهیم علمی‌به دانش‌آموزان بی‌اطلاع است و باید تحت آموزش‌های ضمن خدمت بیشتری قرار گیرد. مشكل دیگری كه باعث گله مندی سرباز معلم‌های زیادی شده است، طولانی بودن مدت زمان خدمت آنهاست؛ چراكه در این طرح فرد مشمول باید دو سال تحصیلی را به‌صورت كامل به تدریس بپردازد. 
همچنین همه كسری‌های خدمت كه در یگان‌های نظامی‌و سایر امریه‌ها متداول است، برای دوره سرباز معلم اجرا نمی‌شود. حتی اگر مدت زمان سربازی قبل از پایان سال تحصیلی تمام شود او متعهد است تا پایان سال تحصیلی به صورت 
حق التدریس به همكاری خود با آموزش و پرورش ادامه دهد تا خللی در فرآیند تحصیل دانش‌آموزان وارد نشود و به این ترتیب كارت پایان خدمت این دسته از مشمولان در انتهای سال تحصیلی به آنها اعطا می‌شود.