تورم و بی‌حسی فك را  نادیده نگیرید

تورم و بی‌حسی فك را نادیده نگیرید

رئیس هفدهمین كنگره بین‌المللی جراحان دهان، فك و صورت با اشاره به این‌كه كیست و تومور در ناحیه فك اصولا بدون درد است، گفت: بررسی و ارزیابی دندان‌های عقل توسط پزشك در زمان 14 تا 17 سالگی برای پیشگیری و درمان به موقع بیماری‌هایی همچون كیست و تومور ضرورت دارد.
دكتر بهزاد رهسپار اظهار كرد: در صورتی كه كیست‌ها به موقع تشخیص داده شوند، درمان با موفقیت خوبی همراه خواهد بود و از تبدیل یك مشكل ساده به پیچیده جلوگیری می‌كنیم.
وی تاكید كرد: مردم باید هرگونه تورم و مشكل در فك را جدی بگیرند، چرا كه این مساله می‌تواند نشانه‌‌ای از تومورهای فكی باشد. كمااین‌كه تومور و كیست در فك نشانه‌ای ندارد و این موجب مراجعه نکردن فرد به پزشك می‌شود.
وی افزود: احتمال تبدیل كیست‌های فكی به سرطان كم است، ولی در صورتی كه اقدام به موقع جهت درمان صورت نگیرد تخریب ناحیه استخوان فك ایجاد می‌شود بنابراین انجام رادیوگرافی جهت بررسی رشد دندان‌های عقل ضرورت دارد.
این متخصص در ارتباط با درد فك به دلیل فشارهای عصبی بیان كرد: فشارهایی كه گاهی افراد هنگام شب به ناحیه فك به دلیل فشار عصبی وارد می‌كنند می‌تواند تا حدود 400 نیوتن باشد و این مساله سبب شكستن دندان‌های پركرده یا پریدگی روكش و آسیب به دندان‌های دیگر می‌شود و حتی آرتروز مفصل گیجگاهی فكی ایجاد خواهد شد. بنابراین باید افراد در صورت وجود این مشكل به پزشك مراجعه كرده و علاوه بر استفاده از محافظ دندانی اقدامات به موقع را برای درمان انجام دهند.
وی با بیان این‌كه بسیاری از بیماران ممكن است برای ارتودنسی مراجعه كنند ولی اتفاقی پزشك متوجه كیست‌هایی در ناحیه فك می‌شود، گفت:‌ در صورتی كه این كیست‌ها به موقع درمان شوند ضایعات آن كمتر خواهد بود ولی اگر بزرگ شود مجبور می‌شویم همه بافت را خارج كنیم و پیوند استخوان از ناحیه لگن به فك صورت گیرد كه نوع جراحی پیچیده است./ جام‌جم