ماجرای تبلیغ نمك دریا چیست؟

ماجرای تبلیغ نمك دریا چیست؟

 گاهی در شبكه‌های مجازی شایعات و تبلیغات 
خلاف واقع منتشر و به دنبال آن از سوی برخی صاحب‌نظران هشدارها و تكذیبیه‌هایی ارسال می‌شود. با توجه به انتشار وسیع شایعات در مورد سرطانزا بودن نمك‌های ید دار كارخانه‌ای و در پی آن تبلیغ و تشویق افراد به خرید و مصرف نمك‌های دریا، دكتر ربابه شیخ‌الاسلام، متخصص تغذیه مطالبی را مطرح و به رد شایعات پرداختنه‌است. 
فعالیت این متخصص در سالیان متمادی ترویج یددار كردن نمك‌ها به منظور كاهش بیماری‌های ناگوار ناشی از كمبود ید همچون عقب‌ماندگی ذهنی، كری و لالی، هیپوتیروئید نوزادان و... و همچنین جایگزین كردن نمك‌های یددار به جای نمك دریا و سنگ نمك است كه موفقیت چشمگیر این تلاش سبب كاهش شیوع گواتر تا سال 90 از 68 درصد به 5 درصد بود.
این متخصص در مورد نمك‌های دریا توضیح داد خشك شدن دریاچه‌های نمكی و فراوانی نمك رایگان در سطح زمین -كه اغلب با فاضلاب رودخانه‌هایی كه از گذشته به این دریاچه‌ها سرازیر و آلودگی‌های میكروبی و شیمیایی بالایی دارند- موجب شده كه عده‌ای سودجو با نام‌های دكتر و ... با كمترین هزینه این نمك‌ها را با كامیون از این دریاچه‌ها حمل، بسته‌بندی و با تبلیغات گسترده در برخی عطاری‌ها و شبكه‌های مجازی و گاهی با متوسل شدن به شایعات بی‌اساس و غیرعلمی با اشاعه باور نادرست طبیعی بودن نمك دریا و شیمیایی بودن نمك كارخانه قصد گمراه كردن افراد و فروش بیشتر محصولاتشان را دارند كه اگر از انتشار این قبیل تبلیغات جلوگیری نشود، مصرف نمك‌های یددار به فراموشی سپرده شده و به دلیل ناخالصی‌ها و آلودگی‌های زیاد نمك‌های دریا و كمبود عنصر ید در آنها احتمال برگشت بیماری‌های ناشی از كمبود ید و سایر اختلالات وجود دارد. 
توصیه این متخصص به جایگزین كردن نمك‌های یددار كارخانه‌ای است كه توسط متخصصان مجرب غدد كشور و وزارت بهداشت تایید و به طور مرتب در آزمایشگاه‌های كنترل غذا و دارو مورد سنجش قرار می‌گیرد؛ ضمن این‌كه اغلب كشورهای خارجی نیز از نمك‌های دریا یا معدن كه در كارخانجات، تصفیه و ید‌دار می‌شود، برای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از كمبود ید استفاده می‌كنند.