نسخه Pdf

اصفهان را زیر و رو كنید

معرفی بخشی از جذابیت‌های تمام نشدنی اصفهان

اصفهان را زیر و رو كنید

اصفهان، بی‌شك یكی از زیباترین نقاط ایران و حتی جهان است. برای گردشگرانی كه عاشق دیدن آثار باستانی قدیمی و هنر معماری شگفت‌انگیز اسلامی هستند؛ اصفهان با داشتن زیباترین مساجد، میدان‌ها و پل‌های تاریخی، صنایع‌دستی بی‌نظیر و منحصربه‌فرد بهترین انتخاب است. 

میدان نقش جهان، سفر به دل تاریخ
خود اصفهانی‌ها هم علاقه خاصی به این مكان دارند. آسمان در روز از دل این میدان، آبی‌تر از مكان‌های دیگر شهر به چشم می‌آید. شب‌های این میدان را هم از دست ندهید. قدم زدن در دل شب، حس ورق زدن كاغذهای قدیمی یك كتاب تاریخ را در ذهن تداعی می‌كند. هر گوشه از نقش جهان، شاهكاری را به‌نمایش می‌گذارد. از مسجد شیخ لطف‌ا...، عالی‌قاپو گرفته تا مسجد شاه و سَردر قیصریه كه به بازار بزرگ اصفهان هم باز می‌شود.
برای دیدن گوشه و كنار آن چند ساعت كافی نیست. حتی بعد از ساعت‌ها گشت و گذار هنوز هم قسمت‌هایی باقی مانده كه آنها را از قلم انداخته‌اید. بهتر است ناهار و زیرانداز و سایر لوازم برای یك پیك‌نیك خانوادگی را با خود به آنجا ببرید تا بعد از گشتن، چند ساعتی را در كنار مردمی كه روی چمن‌های میدان استراحت می‌كنند بگذرانید.

مسجد جامع اصفهان را از دست ندهید
اگر قرار است مدت كوتاهی را در اصفهان باشید و فرصت زیادی برای دیدن همه آثار تاریخی آن ندارید مسجد جامع اصفهان را در اولویت قرار دهید. این مسجد قبل از هر چیزی سبك‌های معماری مختلفی را در دل خود جای داده است كه هر كدام را می‌توانید به صورت جداگانه در مكان‌های تاریخی دیگر پیدا كنید. این مسجد در طول قرون مختلف و سلسله‌های گوناگون وجود داشته و تاكنون تغییرات زیادی را به خود دیده است. بعد از این كه حسابی در مسجد گشت زدید مقبره علامه مجلسی را هم از نظر بگذرانید.

كاخ موزه چهل ستون
كمی آن طرف‌تر از میدان نقش جهان، عمارت زیبا و چشم‌نوازی وجود دارد كه واژه «بی‌مثال» شاید نتواند یگانه بودن آن را به خوبی نشان دهد. این كاخ در زمان صفویه به عنوان مكانی برای پذیرایی از مهمانان شاه استفاده می‌شد. روی دیوارها و سقف این كاخ، نقاشی‌هایی ترسیم شده است كه همگی با رنگ‌های كاملا طبیعی كشیده شده‌اند و فقط از رنگ‌هایی استفاده شده كه در میدان نقش جهان به كار رفته و به عقیده كسانی كه در آن دوران می‌زیسته‌اند رنگ‌های طبیعت است.
در زمان بازدید مراقب فلاش دوربین‌های خود هم باشید. نور شدید برای این نقاشی‌ها مساوی با مرگ است. آنها پس از هر بار برخورد فلاش دوربین شما یك لایه از رنگ خود را از دست می‌دهند!

پل‌های روی زاینده‌رود 
سی وسه پل و پل خواجو مثل برادرانی هستند كه سال‌ها روی زنده‌رود اصفهان ایستاده‌اند و نام بلند تاریخ این شهر را به دوش كشیده‌اند. بعد از دیدن میدان نقش جهان و چهل ستون سراغ خیابان چهار باغ را بگیرید و قدم زنان به سمت رودخانه زاینده‌رود بروید. به مرور چشم‌تان به سی‌وسه پل خواهد افتاد. اگر بالای پل را شمردید تعجب نكنید، سی‌وسه پل، 33 طاق دارد كه آب رودخانه از آن عبور می‌كند. می‌توانید زیر آن بنشینید و اگر رودخانه پُر آب بود دستی هم در آب ببرید.
پل خواجو هم دست كمی از سی‌وسه پل ندارد. روزهای تعطیل، نرسیده به پل خواجو صدای مردمی را می‌شنوید كه زیر طاق‌های آن یا اطراف پل زیر آواز زده‌اند و با لهجه شیرین اصفهانی خود، بلندبلند چهچهه می‌زنند و مردم زیادی را هم اطراف خود جمع كرده‌اند. گاهی وقت‌ها تعداد كسانی كه آواز می‌خوانند بیشتر از انگشتان دست است؛ اما به‌راحتی می‌توانید تنها به همان صدایی كه دوست دارید گوش دهید.

كلیساي وانك
اگر هنوز سیر نشده‌اید و دلتان می‌خواهد در دل تاریخ قدم بزنید، به محله جُلفا بروید. محله ارمنی‌نشین جلفا همچنان بافت قدیمی خود را حفظ كرده است. این محله توسط شاه عباس به ارمنی‌هایی اهدا شده كه در جریان نسل‌كشی ارمنی‌ها در تركیه به ایران پناه آورده بودند. در مركز این محله، قدیمی‌ترین كلیسای ارمنی‌ها ساخته شده است. علاوه بر ابهت و زیبایی‌های بصری این كلیسا، اجسامی در موزه آن نگهداری می‌شود كه انسان را متعجب می‌کند و نشان از قدمت این مكان دارد.

آتشكده و كوه آتشگاه
اصفهان فقط مسجد و كلیسا ندارد. آثار حضور زرتشتیان هم در این شهر وجود دارد. كوه آتشگاه در غرب استان اصفهان یكی دیگر از آثار باستانی این استان است. اثری كه مربوط به زرتشتیان اصفهان بوده و هنوز هم شكل اولیه خود را حفظ كرده است. 

منارجنبان
در نزدیكی كوه آتشگاه، عمارت منارجُنبان اصفهان قرار دارد كه یكی از شگفتی‌های این استان است. اگر به كوه آتشگاه رفتید حتما به منارجنبان هم سر بزنید. معماری این عمارت به‌گونه‌ای است كه با تكان دادن یكی از مناره‌های آن دیگری هم شروع به تكان خوردن می‌كند. اتفاقی كه دلیل آن هنوز هم ناشناخته است. البته دیگر اجازه این كار را نمی‌دهند چون با تكان دادن بیش از حد آن امكان تخریب این اثر تاریخی با‌ارزش بالا خواهد رفت. 

بُرج كفتر
بُرج‌های كبوترخانه اصفهان كه در بخش‌های مختلف شهر پراكنده است از دیگر آثار ناتمام تاریخی اصفهان است. این برج‌ها سازه‌هایی هستند كه در گذشته برای پرندگان ساخته می‌شده‌ تا آنجا لانه بسازند و مردم بتوانند از فضله این پرندگان برای كشاورزی، دباغی، ساخت باروت و... استفاده كنند.
 مدرسه چهارباغ، باغ پرندگان، باغ گل‌ها، قلعه سارویه و... هم از دیگر مناظر دیدنی این شهر است. پُرآب بودن زاینده‌رود به شمارش معكوس افتاده است. اگر می‌توانید در تعطیلات بهمن ماه و در این چند روز باقیمانده حتما به اصفهان سر بزنید. رودخانه اصفهان فقط تا 28 بهمن پرآب است. بعد از آن معلوم نیست مسؤولان دوباره كی به فكر باز كردن سد زاینده‌رود بیفتند و مردم اصفهان سر خوش از روزهایی باشند كه آب درون این رود جریان دارد. 
ضمیمه نوجوانه