نسخه Pdf

شرکت در جنگ ترانسوال

حیرت مسافران قاجاری از موزه مومی لندن

شرکت در جنگ ترانسوال

دیدنی‌های لندن یكی از بخش‌های اصلی سفرنامه‌هاست. یكی از مكان‌هایی كه برای گردشگران ایرانی جذاب بوده موزه مادام توسو است. 
موزه مشهوری كه در قرن 18 ساخته شده و در آن تندیس افراد مشهور با موم ساخته و نگهداری می‌شود. «از خواب كه برخاستیم كالسكه خواستیم و رفتیم به مادام توسه. مادام توسه یك زنی است كه این خانه را خریده و موزه درست كرده است و بعد واگذار به ملت كرده است به شرط این كه همیشه آنجا را درست نگاه دارند و به اسم مادام توسه مسمی نمایند كه اسم او بماند. خلاصه رفتیم به مادام توسه، جمعیت زیادی جمع شده بودند. از كالسكه پیاده شده، وارد شدیم و از پله‌ها بالا رفتیم. طبقه دویم عمارت، سلاطین قدیم انگلیس را تا به حال تماما ساخته‌اند از موم. اغلب از سلاطین روی زمین و رجال معروف بزرگ دنیا را از موم ساخته‌اند به طوری كه ابدا معلوم نمی‌شود آدم است یا موم مگر انسان به دقت مدتی نگاه كند و ببیند بی‌حركت هستند، آن وقت بداند كه از موم ساخته‌اند. خیلی خیلی خوب درست كرده‌اند، اسباب حیرت می‌شود. 
جنگ ترانسوال و جنگ متمهدی را طوری ساخته‌اند كه فی‌الواقع مثل این بود ما خودمان در آن جنگ حضور داشته‌ایم این‌طور مجسم كرده‌اند. صورت خود ما را هم ساخته بودند ولی چندان شبیه نبود. صورت شاه شهید را هم عرض كردند بوده است، خواهش كردیم مجدداً بسازند و بگذارند كه در اینجا به یادگار بماند.»