نسخه Pdf

عاشق سکوت هستم!

گفت‌وگوی آدینه‌ این هفته با حلیه صبورنژاد، برگزیده‌ دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی

عاشق سکوت هستم!

زهرا (حلیه) صبورنژاد شهریور سال 1368 در تهران متولد شد. وی مدرك كارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی و كارشناسی ‌ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه را از دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اخذ كرده است و در حال حاضر دانشجوی دكتری دانشگاه علامه طباطبایی در رشته ارتباطات است. صبورنژاد سال 1394 از پایان‌نامه كارشناسی ‌ارشد خود را با عنوان «هویت دخترانه و تلفن همراه هوشمند؛ كاربرد تلفن همراه هوشمند در برساخت روایی هویت» دفاع كرد. فعالیت‌های پژوهشی وی در حوزه هویت و فناوری‌های ارتباطی و همچنین ارتباطات علم و فناوری انجام شده است. انتشار مطالب و یادداشت‌های متعدد در حوزه رسانه و ارتباطات و همكاری با رسانه‌های مكتوب و تلویزیون از دیگر فعالیت‌های اوست. او كار تلویزیونی را با برنامه‌ «صبح بخیر ایران» و دیگر برنامه‌های عمومی شروع كرد و پس از گذشت چند سال وارد حوزه علاقه‌اش یعنی برنامه‌سازی علمی شد و سال‌های اخیر فعالیت‌هایش معطوف به حوزه علم و فناوری بوده‌است. صبورنژاد هم‌اكنون دبیر كمیته‌ ارتباطات كرسی ارتباطات علم و فناوری یونسكو در دانشگاه علامه طباطبایی است. این كرسی در حوزه پژوهش، آموزش و ترویج علم و فناوری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت می‌كند. زهرا صبورنژاد، برگزیده‌ بخش جوان دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در گروه علوم اجتماعی و ارتباطات است. این جشنواره، جشنواره تخصصی پژوهش‌های علوم انسانی است كه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همكاری دو سازمان بین‌المللی یونسكو و آیسسكو و برخی مراكز مهم علمی و پژوهشی داخلی به صورت سالانه برگزار می‌گردد.

کتاب
«اینترنت با مغز ما چه می‌كند؟» كتابی از نیكلاس كار است كه گویی دغدغه‌ همه‌ است. همه‌ آنها كه دوست دارند بدانند عمق و تمركز مطالعه‌شان تحت تاثیر چه فرآیندی است یا بالاتر از این، چگونه یك ابزار می‌تواند منجر به این باشد كه عادت‌های ذهنی ما به طرز شگفت‌انگیزی تغییر كند. این كتاب از مجموعه‌ «تجربه و هنر زندگی» است كه جلدهای دیگر آن هم می‌تواند برای كسانی كه می‌خواهند به زندگی عادت نكنند و نگاهی ژرف‌تر به آنچه اطراف و در خودشان می‌گذرد داشته ‌باشند، جذابیت ویژه‌ای دارد.

  توضیحات تکمیلی
«آیا اینترنت ما را احمق می‌كند؟» پرسشی است كه نیكلاس كار در كتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌كند؟» مطرح كرد. این پرسش تلنگری بود برای آغاز یكی از مهم‌ترین بحث‌های دوران ما: «وقتی داریم از مواهب اینترنت لذت می‌بریم، آیا در واقع داریم توانایی‌مان را برای خواندن و تفكر عمیق فدا می‌كنیم؟» نیكلاس كار، در این كتاب با تكیه بر دامنه‌ وسیعی از مطالعات تاریخی و علمی تلاش می‌كند تاثیرات شناختی اینترنت را بر ذهن انسان بكاود و پیامدهای فكری و فرهنگی آن را برایمان روشن‌تر كند. این كتاب را نشر گمان منتشر كرده است.

سریال
می‌خواهم   Silicon Valley را معرفی كنم كه معنای شكست را در ذهن من تغییر داد و یك چرخه‌ پرفرازونشیب از ایده تا ساختن، شكست و پل ساختن از روی موانع را پیش چشمم آورد.

 توضیحات تكمیلی
دره سیلیكون (Silicon Valley) یك مجموعه تلویزیونی در گونه كمدی موقعیت است كه از شبكه اچ.‌بی.‌او پخش شده است. موضوع سریال در مورد شش جوان است كه شركتی نوپا در دره سیلیكون به راه انداخته‌اند. داستان این سریال مربوط به یك برنامه‌نویس خجالتی است كه برای یك شركت بزرگ در دره سیلیكون كار می‌كند و برنامه‌ای ساخته ‌است كه می‌تواند بفهمد یا موزیكی كپی‌رایت دارد یا خیر.

سریال
برای كسی كه مثل من عاشق سكوت است، انتخاب موسیقی هم شكل دیگری دارد. آلبوم بی‌كلام «سكوت آبی» از مهبد شفیع‌نژاد بسیار شبیه اسمش و قطعه «كودكی» خوش‌حس‌ترینِ این آلبوم برای من است. 

  توضیحات تکمیلی
آلبوم موسیقی بی‌كلام كلاسیك سكوت آبی اثر آهنگساز و موسیقیدان جوان مهبد شفیع‌نژاد. این آلبوم دارای 11 قطعه است. باران خواهد آمد، كودكی، تو را خواهد دید، خواب در خواب، در امتداد جنگل و... نام قطعات این آلبوم هستند. شفیع‌نژاد روی جلد این آلبوم می‌گوید: «موسیقی روح طبیعت است. این سخن ارسطوست كه طبیعت را منشأ تمام هنرها می‌داند. خیره شدن به بازی یك كودك، شنیدن صدای پرندگان، فكر كردن به جنگل. این تصور من بود از طبیعت در این آلبوم از درون و از بیرون.» این آلبوم با حمایت نشر موسیقی آوای سوته‌دلان منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی كلاسیك بی‌كلام قرار گرفته است.

بازی
Lumosity یك بازی شناختی است كه می‌توانید نرم‌افزار آن‌را روی گوشی دریافت كنید، به چالش كشیده شوید، ارزیابی شوید و تمرین كنید. این‌جا همه چیز درباره‌ مغز و برای مغز است. اگر دنبال یك معادل وطنی برای این چالش ذهنی هستید مجموعه كتاب‌های باشگاه مغز انتشارات مهرسا و نرم‌افزار مغزینه پیشنهاد می‌شود.

  توضیحات تکمیلی
لوموسیتی یا Lumosity نام برنامه‌ای است كه با شعار تمرین مغز، توسط شركت لوموس لبز (Lumos Labs) برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS منتشر شده است. این برنامه را می‌توان كامل‌ترین و بهترین نرم‌افزار موبایلی دانست كه در زمینه تقویت هوش، حافظه و بازده مغز انسان طراحی شده است. برنامه لوموسیتی مبتنی بر گستره عظیمی از تحقیقات و پژوهش‌های محققان بزرگ بوده و با روش‌های علمی تمرین‌هایی را در قالب بازی برای تقویت حافظه و قدرت آنالیز مغز انسان ارائه می‌كند. جالب است بدانید كه این نرم‌افزار در حال حاضر محبوب‌ترین نرم‌افزار موبایلی ارائه شده در زمینه مذكور محسوب می‌شود.

ضمیمه تپش
تیتر خبرها