عصر جدید؛ پایانی بر «ماه عسل»

عصر جدید؛ پایانی بر «ماه عسل»

شروع قصه ماه عسل

آیا تا به حال با خودتان فكر كرده‌اید چرا برخی برنامه‌ها یا مجموعه‌های تلویزیون با اقبال زیادی از سوی مردم رو‌به‌رو می‌شود، اما این قرعه به نام دیگر برنامه‌ها نمی‌افتد؟ مسلما این موضوع به هسته اصلی یك برنامه برمی‌گردد. برخی برنامه‌سازان علاقه‌مند هستند دست روی موضوعی بگذارند كه نمونه آن در تلویزیون یا نبوده یا خیلی كم بوده است. ماه عسل یكی از این برنامه هاست كه از این جنس برنامه نداشتیم، اما بعد از گل كردن ماه عسل و محبوبیتش در میان مردم، برنامه‌های دیگری هم با این موضوع روانه آنتن شدند.
اما ماه عسل با این‌كه هر سال ماه رمضان روانه آنتن شده، به دلیل این‌كه دست روی سوژه‌های خاص و منحصر به فرد گذاشته، باعث شده تا تاریخ مصرف این برنامه یك یا دو سال نباشد و هر سال بتواند خیل عظیمی از مردم را پای تلویزیون بنشاند. وقتی برنامه ساز درد مردم را بداند و با صداقت دست روی موضوعات بگذارد كه حرف دل مردم باشد، طبیعی است كه به دل مخاطب هم می‌نشیند.
قبل از این‌كه برنامه ماه عسل در سال 86 روانه آنتن شبكه سه شود، برنامه‌های كوله پشتی و جزر و مد هم با ساختارهای متفاوت پخش شد كه این برنامه‌ها توانست مخاطبان خودش را داشته باشد. تا این‌كه پای ماه‌عسل به میان آمد. این برنامه تلویزیونی از اواسط دهه 80 از شبكه سه پخش شد و ایده اولیه آن هم متعلق به احسان علیخانی بود كه پس از اجرای برنامه‌های مناسبتی همچون جزر و مد تصمیم گرفت خودش برنامه‌ای مستقل برای ماه رمضان بسازد و این‌گونه بود كه ماه عسل متولد شد.
در واقع می‌توان گفت برنامه ماه عسل سنگ بنای اولیه را درست گذاشت و بر آن اساس این سازه به درستی بالا رفت و باعث شد تا این برنامه به محبوبیت و موفقیت برسد. بنابراین در ساخت هر اثر سوژه اولیه نقش مهمی در كل كار دارد و تیم برنامه‌ساز ماه عسل تلاش كردند تا سناریوی درست برای این برنامه بنویسند و طبق آن جلو بروند.

مهمانان جنجالی

احسان علیخانی در برنامه ماه عسل به دنبال آوردن چهره‌های مشهور نبود. او تلاشش را می‌كرد تا به همراه تیم نویسندگان، مهمانانی از دل مردم دعوت كند. مردمی كه عادی هستند اما شنیدن قصه زندگی شان خالی از لطف نیست. اكثر مهمان‌های ماه عسل در زندگی خود با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم كرده‌اند، اما همگی با امید، پشتكار و تلاش و مبارزه بر مشكلات غلبه كرده و به انسان‌های موفقی در زندگی خود تبدیل شده‌اند.
گاهی مهمانان این برنامه جنجال‌ساز شدند و حتی حضورشان در برنامه منجر به جریان‌سازی گسترده‌ای می‌شد كه مردم فردای آن روز در كوچه و خیابان از مهمان برنامه تعریف می‌كردند، برخی مواقع هم تا مدت‌ها بعد از ماه رمضان ادامه داشت. در این باره می‌توان به حضور دختری اشاره كرد كه مهمان ماه عسل 97 تلویزیون بود. او در این باره از یك ویروس به نام اچ‌پی‌وی خبر داد، ویروسی كه خیلی از افراد جوامع بشری گرفتار آن شدند، اما بی‌خبر هستند و این بیشتر در كشورهای دیگر رایج است، اما احتمال این‌كه در ایران هم رواج پیدا كند در ده سال آینده وجود دارد.
بعد از پخش این برنامه جریان زیادی شكل گرفت، زیرا مردم حرف از یك ویروسی می‌زدند كه تا به حال نام آن را نشنیده بودند و نوع خطرناك آن به سرطان‌های رحم، زبان و ... منجر می‌شود. تعداد مهمانان جریان ساز ماه عسل كم نبودند و می‌توان از مهمانی گفت كه تنها بازمانده سقوط هواپیما بود و بعد از بازگشت دوباره به حیات، مسیر زندگی اش را كاملا تغییر داده بود و نگاهش به خدا و دین متفاوت شد. یا یكی از مهمانان، خانواده‌ای بود كه خانم خانه سال‌ها مبتلا به سرطان بود، اما همراهی و انگیزه همسرش باعث شد او با سرطان مبارزه كند و به‌‌رغم این‌كه پزشكان گفته بودند دیگر آنها بچه دار نمی‌شوند، اما خدا به آنها فرزند داده بود.
یكی دیگر از مهمانان جنجال‌ساز این برنامه خانمی بود كه چند روز در چاه گرفتار شده بود، اما به زندگی برگشت، حتی برنامه ماه عسل گاهی باعث خیر و بركت شده و مادر یا پدری را به فرزندشان رساند كه سال‌ها از هم دور بودند و بی خبر، اما به واسطه این برنامه توانستند همدیگر را پیدا كنند. یكی دیگر از اتفاقات خوب برنامه، بخشیده شدن قاتل‌هایی كه قتل غیرعمد داشتند از سوی خانواده‌های مقتول بود. در مجموع تعداد این جنس مهمانان كم نبودند.

یك كار گروهی منسجم
گروه سازنده برنامه ماه عسل هرسالی جایی نامشخص اطراق می‌كردند داخل سوله یا سالنی. البته جایی كه دست هیچ بنی‌بشری بهشان نرسد. در واقع سعی می‌كردند از حواشی احتمالی به دور باشند. یكی از حسن‌های برنامه ماه عسل بودن یك گروه منسجم و متحد است كه هر كس كار خودش را می‌داند و همه در یك گروه كنار هم كار می‌كنند. مثل یك تیم فوتبال! بنابراین همین گروه منسجم به كار خیلی كمك می‌كند.
گاهی در ساخت برنامه‌ها یا مجموعه‌ها شاهد هستیم هر فردی ساز خودش را می‌زند و همین باعث می‌شود ناهماهنگی در گروه بیداد كند و طبیعی است كه این مساله به پایین آمدن كیفیت كار منجر می‌شود، حتی مخاطبان عام هنگام تماشای اثر متوجه این ناهماهنگی می‌شوند، اما عوامل سازنده در برنامه ماه عسل «من» نبودند و همه كلمه «ما» را صرف می‌كردند و همین موضوع در موفقیت كارشان سهم عمده‌ای داشته است.

3 اجرای نسبتا ناموفق

صندلی اجرای ماه عسل مجری‌های دیگری هم به خود دید. مانند زنده یاد حسن جوهرچی، محسن افشانی و علی ضیاء، اما به عقیده اكثریت مخاطبان ماه عسل بدون علیخانی هویت گذشته اش را داشت و نه حتی علیخانی بدون ماه عسل موفقیت گذشته‌اش را. البته در ابتدای مسیر، احسان علیخانی فقط مجری برنامه ماه عسل بود، اما در سال‌های اخیر علاوه‌بر اجرا، تهیه‌كنندگی هم بر عهده داشت.
 البته از میان دیگر مجریان برنامه ماه عسل، اجرای بد محسن افشانی بسیار سر و صدا و كرد، زیرا بعد از این‌كه چند قسمت از برنامه روی آنتن رفت، تصمیم مدیران بر این شد كه دوباره احسان علیخانی برنامه را اجرا كند. افشانی بعد از شنیدن این خبر و عدم موفقیتش در هنگام خداحافظی روی آنتن زنده گریه كرد! در واقع گریه او در برنامه باعث شده بود تا فردای روز برنامه، مردم مرتب از گریه افشانی حرف بزنند كه چرا چنین واكنشی داشته است! واكنش او تعجب بسیار زیادی از مخاطبان را در بر داشت.

دكورهای جذاب و غیركلیشه‌ای
یكی از عناصر بسیار مهم در برنامه‌های تاك شو دكور است، زیرا نه‌تنها به جذابیت‌های بصری یك برنامه منجر می‌شود، بلكه می‌توان گفت ویترین برنامه هم محسوب می‌شود و هرچه ویترین برنامه در قالب ایده و طرح نو شكل گرفته باشد، مسلما بیشتر می‌تواند مردم را جذب كند. پیمان قانع، طراح دكور برنامه ماه عسل بود كه هر سال یك دكور جدید را طراحی می‌كرد. البته او از طراحان دكور بسیار خوب در برنامه‌های تلویزیونی است كه همیشه با فكر كارهایش را انجام می‌دهد. حسن او این است كه به هیچ وجه دكورهایی كه طراحی می‌كند كلیشه‌ای نبوده است، حتی هر سال دكور را به مثابه چیزی تشبیه می‌كرد و آن را می‌ساخت. به عنوان نمونه دكور سال93 را به شكل یك جعبه جواهر ساخته بود. او معتقد است بخشی از زیبایی و جذابیت دكور به ساخت و ساز آن برمی‌گردد. ماه عسل برنامه‌ای خاص و مورد توجه است، از مهمانانی خاص بهره می‌برد و مانند همه ویژگی‌های آن، دكور آن هم باید شكل و شمایلی خاص داشته باشد.

بیدار شدن وجدان خفته

این برنامه سعی داشت با تلنگرهایی كه از طریق مهمانان مختلف به مخاطب می‌زد، وجدان شاید خفته‌ برخی بینندگان را بیدار كند. از آنجا كه این برنامه در ماه رمضان پخش می‌شد، این موضوع بیشتر بر مردم تأثیر می‌گذاشت چراكه این ماه را به روزه‌داری و بیش از پیش به عبادات دینی می‌پردازند.
برنامه ماه عسل در بیش از ده سال كه از عمرش می‌گذرد، تلاش كرد با آوردن سوژه‌های خاص به برنامه به مردم یادآوری كند كه مهربانی كردن جای دوری نیست، همین بغل است كه گاهی ما یادمان می‌رود. در حالی كه هر روز از كنار افرادی عبور می‌كنیم كه نیاز به كمك هر چند ناچیز ما دارند، اما نسبت به آنها بی‌توجه هستیم.
در واقع برنامه ماه عسل جریان‌سازی می‌كرد تا مردم به كمک همنوعان‌شان بروند. البته برنامه‌هایی از این جنس در تلویزیون زیاد بوده كه در این باره می‌توان به جشن رمضان هم اشاره كرد كه از شبكه پنج پخش می‌شد. ضمن این‌كه در برنامه ماه عسل وقتی مهمانانی از دل مردم می‌آورد، تلاش می‌كرد تا الگوهای مردمی به مخاطب ارائه كند، الگوهایی كه جنس زندگی‌شان دور از زندگی مردم نباشد و قابل لمس باشد. به همین دلیل موضوع  برنامه مردمی بود.

غم و غصه هنگام افطار

ماه عسل یكی از پر حاشیه‌ترین و بحث‌برانگیزترین برنامه سال‌های اخیر تلویزیون ایران بوده است. موافقان و مخالفان آن دو سر طیف ایستاده‌اند و هر سال با آغاز ماه رمضان به مبارزه می‌پردازند. عده‌ای آن را موفق‌ترین برنامه تولیدی تاریخ سیما می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را تلخ، تكراری و عبور از خط قرمزهای نابخشودنی.
افراد منتقد این انتقاد را به برنامه داشتند كه چرا مرتب اشك مخاطبان را درمی‌آورد. در واقع ماه عسل از دید این افراد، یك برنامه پر از بغض و اشك است كه نتیجه دیگری به همراه ندارد. به همین دلیل برخی مواقع این برنامه از فضای حزن و اندوه خارج می‌شد و مهمانانی دعوت می‌كرد كه در لحظات منتهی به افطار  شاد باشد.
البته احسان علیخانی سال 94 اعلام كرده بود كه پیشنهادهای زیادی داشته برای این‌كه ماه عسل را به صورت هفتگی ادامه بدهد اما خودش آن را قبول نمی‌كند، چون به نظرش بخش قابل توجهی از موفقیت آن را مدیون فضای ماه رمضان است.

عصر جدید احسان علیخانی

احسان علیخانی از چندی پیش با برنامه عصر جدید روی آنتن شبكه سه آمده است. برنامه‌ای كه چهار داور دارد و فضایی فراهم كرده تا افراد شرکت‌کننده توانمندی‌هایشان را در این برنامه به گونه‌ای در معرض نمایش بگذارند. در این برنامه افراد متفاوتی حضور پیدا می‌كنند كه استعدادهایشان را به شكل‌های مختلف نشان می‌دهند.
اجرای این برنامه به عهده احسان علیخانی است. با توجه به این‌كه علیخانی در برنامه جشنواره جام‌جم اعلام كرد كه دیگر ماه عسل را نخواهیم داشت، پیش بینی می‌شود كه او می‌خواهد ایده هایش را صرف برنامه عصر جدید كند تا از این طریق بتواند یك برنامه جدید را تبدیل به برند كند. البته این برنامه هم در شروع قسمت‌ها با انتقادهایی رو‌به‌رو شد كه كپی‌برداری از برنامه‌های خارجی است، اما علیخانی تصمیم گرفته این برنامه را جلو ببرد تا از این طریق بتواند جایگاه دیگری در دل مخاطبان پیدا كند.