فاجعه در كادر

فاجعه در كادر

بنیاد ورلد پرس فوتو، بنیاد مستقلی است كه هر ساله یكی از معتبرترین جوایز دنیای عكاسی را به بهترین آثار سال اهدا می‌كند. شش عكس خبری امسال به عنوان نامزدهای بهترین تك‌عكس معرفی شده‌ كه در این معرفی كوتاه به سه عكس آن پرداخته‌ایم.

پسر مجیری
در منطقه حوزه آبگیر چاد یك پسربچه یتیم از كنار دیوار می‌گذرد كه نقش‌های روی دیوار تصویری از وضعیت فعلی این منطقه است. منطقه‌ای كه به دلیل منازعات سیاسی و البته خشكسالی فراگیر با یك بحران انسانی رو‌به‌روست و گروه تروریستی بوكوحرام با سوء‌استفاده از فقر مردم، كودكان را به خود جذب می‌كند. نقش‌های روی دیوار در پس‌زمینه عكس این كودك همچون كابوس‌هایی است كه هر روزه بر ذهن این مردم آوار می‌شود. این عكس از ماركو گوالاتزینی است كه بزرگ‌ترین پروژه عكاسی‌اش در رابطه با بحران‌های آفریقاست. خودش در رابطه با این عكس گفته است كه این كودك به همراه بی‌سرپرست دیگر در یك مدرسه قرآن در آن نزدیكی زندگی می‌كنند و گاهی هم در خیابان‌ها می‌خوابند.
دختر گریان لب مرز
عكس دیگری كه در فهرست نامزدهای نهایی بوده تصویری است از یالا سانچز، كودك گریان هندوراسی كه توسط پلیس مرزی آمریكا از مادرش جدا شده است. تصویری كه افكار عمومی را نسبت به سیاست‌های مهاجر‌ستیز دونالد ترامپ حساس كرد. ترامپ در سیاست جدیدی با نام تحمل صفر از جداسازی كودكان از مادرانشان به عنوان حربه‌ای برای جلوگیری از مهاجران غیر‌قانونی استفاده می‌كند. این عكس از جان مور یكی از عكاسان ارشد گتی ایمیج است كه به مدت 17 سال از 65 كشور جهان عكاسی كرده است. او از سال 2008 به آمریكا برگشته و تمام تمركزش را صرف مساله مهاجران و مسائل مرزی كرده است.
در جست‌وجوی  جمال
رد یكی از مهم‌ترین پرونده‌های سال هم در فهرست نهایی ورلد پرس فوتو هویداست. این عكس پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در كنسولگری این كشور در استانبول تركیه گرفته شده است. فردی از كنسولگری عربستان در حال كنترل خبرنگارانی است كه به در كنسولگری چشم دوخته‌اند. عكسی از كریس مك گریس، عكاس استرالیایی گتی ایمیج. عكاسی خبری كه در سال‌های اخیر در بسیاری از تحولات مهم دنیا از جمله سونامی جنوب شرق آسیا، نبرد موصل و نبرد با داعش در سوریه حاضر بوده است.