سفر به مملكت جاپون

سفر به مملكت جاپون


اگر از احوالات تحریریه جویا باشید باید خدمت‌تان عرض كنیم كه این تغییر رویه آب و هوایی و یكهو گرم و سرد شدن هوا دارد كار دست ما می‌دهد. بماند كه اصولا در شش ماه اول سال به دلیل هوای دم و گرم معمولا تنازع بین گرمایی‌ها و سرمایی‌های تحریریه بالاست و مثلا در یك متری میز فرهنگی كه بیشتر اعضایش گرمایی هستند، دوستان سرویس رسانه جلوس فرموده‌اند كه به شدت سرمایی هستند و حالا تصور كنید سامانه سرمایشی تحریریه باید به ساز كدام یكی برقصد! یا مثلا همین پنجره! همین پنجره‌های رو به بالكن تحریریه كه می‌تواند حجم زیادی از هوای تازه و آزاد را به داخل پمپاژ كند، افتاده دست دوستان گروه جامعه و باقی‌اش را هم كه دیگر خودتان می‌دانید! از قضا كه در چنین هوای ابری و كسل‌كننده و خواب‌آوری ما نشسته‌ایم و حالا داریم صفحات فرهنگی را در دست تولید قرار می‌دهیم باشد كه مقبول افتد.
یحتمل در جریان هستید كه حسین آقای دهباشی پروژه سنگینی را در باب گردآوری تاریخ شفاهی پهلوی با خود رجال این سلسله انجام داده در سال‌های ماضی. البته استحضار دارید كه حسین خان دهباشی مستندسازی است كه مستند انتخاباتی آقای رئیس‌جمهور را در انتخابات ریاست جمهوری 92 هم كارگردانی كرده بودند. الغرض كه چهار جلد از مكتوبات جناب دهباشی در قالب كتاب منتشر و در ادامه هم انتشار آنها متوقف شد. حالا فاطمه شهدوست رفته سراغ دكتر اشرف بروجرودی، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و این قضیه را با او در میان گذاشته. نتایج گپ و گفت شهدوست با بروجردی هم در همین صفحه قابل رویت است. خلاصه این شما و این گزارش شهدوست.
زینب مرتضایی‌فرد دیگر خبرنگار پرتلاش‌مان هم یك هنرمند ایرانی ساكن ژاپن را به تور گروه فرهنگی انداخته و با او به گپ و گفت نشسته. شاید برایتان جالب باشد كه بدانید خیلی از چیزهایی كه ایرانی‌ها برای ژاپنی‌ها درست كرده‌اند در حد همان قصه و افسانه است و توی دنیای واقعی خیلی محلی از اعراب ندارد. مرتضایی‌فرد توی این مصاحبه سعی كرده بخشی از گفت‌وگو را به این سمت هدایت كند. الغرض كه این گفت‌وگو را از دست ندهید كه در صفحه 11 منتشر شده.
در صفحه 10 هم بچه‌ها با شیرجه رفته‌اند توی فرهنگ سیاسی الجزایری‌ها و ابتكارات و ذوقیاتی كه مردم الجزایر در اعتراضات اخیر سر چوب كرده‌اند و رنگ و بویی از فرهنگ و گرافیك و زبان طنز دارد. قصه این است كه جناب بوتفلیقه قرار بود برای پنجمین مرتبه آن‌هم در سن هشتاد و اندی سالگی نامزد ریاست‌جمهوری شود و مردم هم شاكی بودند كه این چه وضعش است آقا؟! بی‌خیال شو دیگر! این وسط برای بیان اعتراض خودشان هم از ابتكارات جالبی استفاده كردند كه خوراك صفحات فرهنگی جام‌جم شد.