ابرقهرمان‌ها در یك سرفصل تازه

افتتاحیه 153 میلیون دلاری «کاپیتان مارول» خبر از ظهور ابرقهرمانان زن در سینما می‌دهد

ابرقهرمان‌ها در یك سرفصل تازه

ژانر ابرقهرمانانه وارد یك وادی تازه می‌شود. این وادی تازه اما به مدد ابرقهرمانان مرد داستان‌های مصور فراهم نشده است. این‌بار زنان هستند كه این ژانر پربیننده و پولساز را وارد یك دنیای تازه می‌كنند. طی هفته‌ای كه گذشت، كاپیتان مارول بعد از ماه‌ها انتظار و سروصدای زیاد راهی پرده سینمای كشورهای مختلف دنیا شد. رقم فروش افتتاحیه این فیلم در همه جا، با ركوردشكنی همراه بود. البته قبل از اكران عمومی این اكشن ماجراجویانه كمیك استریپی، تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی افتتاحیه‌هایی بسیار بالا و خوب را برایش كرده بودند. در عمل هم همین اتفاق افتاد. در حالی كه پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی یك افتتاحیه 150 تا 160 میلیون دلاری برای فیلم در آمریكای شمالی بود، رقم فروش سه روز اول در این منطقه 153 میلیون دلار اعلام شد. اما كاپیتان مارول فقط در بین تماشاگران آمریكایی و كانادایی نبود كه با موفقیت كلان روبه‌رو شد.

به نوشته نشریه ورایتی، تماشاگران سینما از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب استقبال چشمگیری از ماجراجویی‌های بری لارسن در نقش ابرقهرمان كاپیتان مارول كردند. این استقبال بسیار خوب، فروش بین المللی 302‌میلیون دلاری را برای فیلم در حدود 44 كشور دنیا به همراه داشت. جمع این رقم فروش با فروش فیلم در آمریكای شمالی، رقم كلی 455 میلیون دلاری را به دست می‌دهد. با این رقم فروش، كاپیتان مارول لقب پنجمین فیلم كل تاریخ سینما را گرفت كه بهترین افتتاحیه جهانی را تجربه كرده است.
چهار فیلم دیگری كه قبل از كاپیتان مارول توانسته‌اند در سطح بین‌المللی فروشی بالاتر از این فیلم داشته باشند، اینها هستند: سریع و آتشی 8 (443 میلیون دلار)، اونجرز:جنگ ابدیت (383 میلیون)، دنیای ژوراسیك (317 میلیون) و پنجمین قسمت مجموعه فیلم هری پاتر (314 میلیون). رقم فروش بین‌المللی 302 میلیون دلاری كاپیتان مارول بسیار به رقم فروش هری پاتر 5 نزدیك است.
بهترین افتتاحیه؟
منتقدان سینمایی می‌گویند افتتاحیه كاپیتان مارول تا امروز بهترین افتتاحیه تاریخ سینما برای یك فیلم ابرقهرمانانه زن‌محور بوده است.
كمپانی والت‌دیزنی و شركت مارول، تهیه‌كننده این فیلم هستند و برای تولید آن 150 میلیون دلار هزینه كرده‌اند. با احتساب رقم فروش افتتاحیه فیلم، می‌توان از آن به عنوان یك فیلم بسیار موفق و بلاك باستر اسم برد. اهل فن عقیده دارد كاپیتان مارول تا پایان زمان نمایش عمومی خود بیش از یك و نیم میلیارد دلار فروش جهانی (آمریكا و بقیه كشورهای دنیا) خواهد كرد.
خانم‌ها را جدی بگیرید!
در عین حال، همین منتقدان به نكته مهم دیگری هم اشاره می‌كنند: موفقیت كلان مالی كاپیتان مارول به معنی آن است كه تهیه‌كنندگان و كمپانی‌های بزرگ فیلمسازی، باید خانم‌ها را جدی تر گرفته و تعداد بیشتری فیلم با محوریت شخصیت آنها تولید و اكران عمومی كنند.
 بعد از تابستان 2017 و «واندرز وومن/ زن سرگردان» برادران وارنر، كاپیتان مارول دومین فیلم كمیك استریپی صنعت سینماست كه یك خانم را در مقام ابرقهرمان داستان خود دارد. واندر وومن با افتتاحیه‌ای 103 میلیون دلاری در آمریكای شمالی نمایش خود را شروع كرد. این اكشن ابرقهرمانانه با بازی گال گادوت در نقش اصلی، توانست 409‌میلیون دلار در آمریكا و بقیه كشورهای دنیا فروش كند. اما رقم فروش سه روز اول جهانی كاپیتان مارول بیشتر از رقم كلی فروش این فیلم است!
تجدیدنظر طلبی
میگن كالیگان، یكی از بازاریاب‌های سینمایی در رابطه با موفقیت دور از انتظار كاپیتان مارول می‌گوید: «فكر كنم باید در تمام دیدگاه‌های قبلی خودمان تجدیدنظر كنیم و آنها را دور بریزیم. یك سری چیزهایی كه تا همین چند روز قبل برای ما حكم حقیقت مسجل را داشتند، حالا تبدیل به حرف‌هایی غیرواقعی و دروغین شده‌اند. چه كسی فكرش را می‌كرد كه تماشاگران مرد سینما به تماشای یك فیلم ابرقهرمانانه زن محور بروند؟ چه كسی تصورش را می‌كرد تماشاگران از فیلمی كه یك ابرقهرمان سیاهپوست را در راس ماجراهایش دارد، استقبالی بی‌نظیر كند؟ اما واقعیت این است كه این اتفاق‌ها رخ داده و همه ما باید خیلی دقیق به این موضوعات تازه توجه كنیم. تهیه كنندگانی كه این واقعیت‌های تازه را در نظر نگیرند، در آینده با مشكلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.»
همذات پنداری تماشاگران
پل درگارابدیان تحلیلگر سرشناس سینمایی هم، موفقیت كلان كاپیتان مارول را این گونه ارزیابی می‌كند: «هیچ شك و تردیدی وجود ندارد كه تماشاگران و مردم عادی همیشه فیلم‌هایی بزرگ با داستان‌هایی قوی و خاص و شخصیت‌هایی قابل باور و دوست داشتنی می‌خواهند. آنها مایلند آدم‌ها و داستان‌هایی را روی پرده ببینند كه بتوانند با آنها همذات‌پنداری كنند. موفقیت كاپیتان مارول در این است كه توانسته این شرایط را برای بینندگانش فراهم كند.»