«باغوز» چه خبر است؟

۳۰۰۰ عضو داعش خود را تسلیم كردها كردند

«باغوز» چه خبر است؟

نیروهای دموكراتیك سوریه می‌گویند طی دو روز گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر از نیروهای داعش در شهرك الباغوز در شرق سوریه خود را تسلیم كرده‌اند. رسانه‌های غربی با جنجالی گسترده از عملیات هماهنگ كردها و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریكا علیه داعش و فتح آخرین سنگر این گروه تروریستی یاد می‌كنند. این درحالی است كه عملیات باغوز از یك طرف نشان می‌دهد نیروهای داعشی در پی توافقی نامكشوف خود را به صورت هدفمند تسلیم كرده‌اند تا به صورتی سالم خود را به عراق برسانند و از سوی دیگر آمریكایی‌ها با انتقال آنها به عراق اهداف شومی را در سر می‌پرورانند كه برای دولت‌های عراق و سوریه و متحدان منطقه‌ای آنها نگران‌كننده است.

به گزارش ایسنا، مصطفی بالی،‌ مدیر اطلاع‌رسانی در صفوف نیروهای كرد سوری با اعلام خبر تسلیم 3000 داعشی گفت: عملیات در باغوز ادامه دارد و زمان سرنوشت‌ساز بیش از هر موقع دیگری نزدیك شده است. كینو جبرئیل، سخنگوی نیروهای دموكراتیك سوریه نیز گفت عملیات الباغوز در حكم پایان یافته و تنها نیازمند زمان اندكی برای پایان عملی حضور داعش در میدان هستیم. وی در عین حال گفته است ما شاهد مقاومت شدید از سوی نیروهای داعش هستیم به طوری كه آنها از خودروهای بمبگذاری شده، عاملان انتحاری و موشك‌های حرارتی استفاده می‌كنند. تا به حال در دو نوبت دیگر نیز منابع خبری از تسلیم شدن 200 و 150 نیروی داعشی در باغوز خبر داده بودند. حدس زده می‌شود كه بیش از 5000 نیروی داعشی در باغوز پناه گرفته باشند. نیروهای سوریه دموكراتیك در ماه گذشته میلادی عملیات نهایی برای آزاد‌سازی شهرك باغوز را شروع كردند، اما به دلایلی این عملیات به طول انجامیده است.
توافقی مشكوك
باغوز، شهركی سوری وابسته به ناحیه سوسه در منطقه بوكمال واقع در استان دیرالزور است. جمعیت این شهر روزگاری بالغ بر ده هزار نفر می‌شد. با شكست گروه تكفیری تروریستی داعش در عراق و سوریه ته مانده نیروهای این گروه خود را به باغوز رساندند. به دلیل حضور نیروهای كرد سوری از یك ماه پیش این منطقه تحت محاصره آنها قرار گرفت، اما داعشی‌ها تلاش كردند از زنان و كودكان به عنوان سپرهای انسانی استفاده كنند و همین امر عملیات را كند می‌كرد. حتی نیروهای آمریكایی بارها برای متفرق كردن مردمان عادی از این شهرك از بمب‌های شیمیایی ازجمله فسفر سفید استفاده كردند. طی روزهای گذشته به مرور تعدادی از خانواده‌های داعشی شهر باغوز را ترك كردند. با این حال گفته می‌شود زبده‌ترین نیروهای داعشی همچنان دراین شهر سنگر گرفته و مقاومت می‌كنند. تسلیم یكباره 3000 نفر از این نیروها طی روزهای گذشته خبر از توافقاتی محرمانه بین داعش و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریكا می‌دهد. برخی منابع خبری می‌گویند آمریكایی‌ها با دادن این وعده كه نیروهای داعشی را به عراق منتقل خواهند كرد، موافقت آنها را جلب می‌كنند.
داعش، داعش است
منابع سوری می‌گویند گروه داعش تنها ده كیلومتر مربع از دیرالزور را تحت كنترل خود دارد. به گفته آنها نیروهای داعش در شهر باغوز نیز آخرین نفس‌های خود را می‌كشد. با این حال انتشار ویدئویی از داعش نشان می‌دهد این گروه همچنان بر مواضع خود تاكید كرده و سودای ادامه حیات خود را در شرایطی دیگر در سر می‌پروراند. روزهای گذشته شبكه‌های اجتماعی، ویدئویی 14 دقیقه‌ای را منتشر كردند كه در آن چهار نفر از سران داعش در باغوز صحبت می‌كنند. این نوار ویدئویی شامل تصاویری از اتاق‌های كاهگلی و چادرها و كامیون‌هایی است.گوینده اول می‌گوید، چه بمیریم و چه زنده بمانیم همگی با هم خواهیم بود. این پیروزی است و ثبات چیزی است كه خداوند همواره آن را دوست می‌دارد. سخنگوی دوم كه نامش ابوعبدالعزیز است به اعلامیه‌هایی اشاره می‌كند كه ائتلاف به افراد محاصره شده ‌انداخته است. او می‌گوید: كافران برای ما اعلامیه می‌اندازند و ما را مسخره می‌كند. آنها می‌گویند شما گرسنه‌اید و امرای شما غذا دارند.  یك عضو داعش نیز كه در این تصویر ویدئویی با نام ابو عبدالعظیم اشاره می‌شود، می‌گوید:  فردا در بهشت و نعمت خواهیم بود آنها در آتش خواهند سوخت.
بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه از ابتدا داعش با كمك غیر‌مستقیم آمریكا توانست این مناطق را از كردهای سوریه پس گرفته و در اختیار خود بگیرد. آنها اضافه می‌كنند درحال حاضر نیز آمریكایی‌ها تلاش می‌كنند بقایای داعش را از سوریه به عراق سرازیر كنند تا به این وسیله هم دولت عراق را سرگرم مسائل امنیتی کرده و هم به همین بهانه بتوانند حضور غیر‌قانونی و نامشروع خود را در عراق توجیه كنند. احمد الشریفی، كارشناس امنیتی عراق درباره اقدام آمریكا مبنی بر انتقال تروریست‌های داعش از مرزهای مشترك عراق و سوریه با بالگرد به مناطقی در پشت مقرهای نیروهای امنیتی عراق در نزدیكی این مرزها هشدار داد. پیش از این نیز طرف‌های مختلف عراقی درباره هدف پشت پرده نیروهای آمریكایی مستقر در نزدیكی مرزهای مشترك با سوریه، هشدار داده و گفتند واشنگتن عزم خود را جزم كرده تا عناصر داعش را بار دیگر وارد خاك عراق كند. نمایندگان عراقی‌ها بارها خواستار تعیین تكلیف حضور نظامیان آمریكایی در عراق و عقب‌نشینی آنها از این كشور شده‌اند.