این پایتخت دیدنی عصر صفوی

نوروزتان را با تماشای استان قزوین خاطره‌انگیزتر کنید

این پایتخت دیدنی عصر صفوی

  از قزوین و اصالت و آثار تاریخی و ظرفیت‌های بی‌شمار گردشگری‌اش، كم نشنیده بودیم، اما فقط شنیده بودیم و توفیق دیدار با اولین پایتخت صفویان نصیب‌مان نشده بود، تا این‌كه به همت شهرداری قزوین كه تلاش فراوانی برای معرفی این شهر به‌عنوان یكی از مقاصد جذاب گردشگری داشته و دارد، این دیدار میسر شد.
می‌دانستیم قزوین گنجینه‌ای است از آثار و بناها و اماكن تاریخی و به تنهایی كشوری است گردشگری، اما عجیب، گمنام و در غربت مانده، چراكه همواره معبر و محل گذرمان بوده برای رسیدن به استان گیلان و شهرهای زنجان و تبریز. گمنامی و غربتِ شهر عمارت‌های زیبا و شگفت‌انگیز اما وقتی خود را بیشتر نشانمان داد كه به این شهر كوچك و دنج و آرام سفر كردیم و سراغ تاریخ و طبیعتش را گرفتیم. اتوبوسی كه ما را به قزوین رساند، ظاهرا وارد حریم شهر شده بود. چشم‌مان را كه باز كردیم و از دریچه شیشه‌ای بزرگ جلوی اتوبوس به بیرون نگاهی انداختیم، خود را در میانه خیابانی زیبا، سرسبز و دلگشا یافتیم؛ راهنما گفت: اسمش مدرس است؛ بلوار مدرس. ورود به همین ورودی زیبای قزوین كافی بود تا حدس بزنیم چه بهشتی در انتظارمان است.
قزوین كوچك است و از ترافیك‌های سرسام‌آور تهران در آن خبری نیست، پس خیلی زود به عمارت بلدیه رسیدیم؛ بنایی بزرگ، تاریخی و زیبا مربوط به دوران پهلوی اول كه صرف صبحانه در آن، لذت تماشایش را دوچندان می‌كرد. قزوین‌گردی ما آغاز شده بود، وقت كم بود و دیدنی‌ها بسیار. این را هم زمانی فهمیدیم كه پایمان به دل تاریخ قزوین باز شد؛ به منطقه‌ای كه نقطه تلاقی قزوین چند هزار ساله، قزوین پا گرفته در دوران حكمرانی صفویان و خیابان احداث شده در زمان پهلوی اول بود؛ منطقه‌ای كه حكایت‌ها و قصه‌ها دارد و راهنمای گروه تنها توانست اشارتی كوتاه و اجمالی به آنها كند. همین جا بود كه دستگیرمان شد تماشای قزوین كار یك ساعت و دو ساعت نیست. پای‌مان كه در محله و بافت قدیمی به بازار و كاروانسرای بزرگ و باشكوه سعدالسلطنه و مسجدجامع عتیقِ دلربا و مدهوش‌كننده با آن آب‌انبار عمیقش در دل زمین باز شد و سردر عالی قاپو و خیابان سپه را كه دیدیم، یقین حاصل شد كه باید این شهر را از نو تعریف كرد؛ تعریف كرد و دید و دوباره و چندباره دید.
شاید تنها برای بازدید از حسینیه زیبا و حیرت‌انگیز و روح‌افزای امینی‌هایش، باید یك روز تمام صرف كرد و دست آخر دل را در آن جا گذاشت و بیرون آمد. تماشای شهر جعفرآباد یا همان دولتخانه صفوی كه كاخ چهلستون چون نگینی در میانه‌اش می‌درخشد و زیارت شازده حسین و چهار نبی دوران بنی‌اسرائیل و حمام قجر و آرامگاه حمدا... مستوفی و موزه شهر هم كه خود زمانی می‌خواهد مطول.
اگر بخواهید قدمی در بافت قدیم و اصیل شهر و كوچه پس كوچه‌های خشتی گلی اش بزنید كه سرشار از عطر زندگی و نان شیرینی‌های قزوینی است كه درمیان خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی و مساجد و مدارس كهنه و چشم نواز پیچیده، كه دیگر خودتان حسابش را بكنید.
این را هم اضافه كنیم همه اینها را كه گفتیم، مجموعه‌ای تاریخی و شگرف در دل قزوین است و اگر از طبیعتش بپرسید، خود حكایتی است مفصل و پركشش و افسونگر در اطراف شهر... .
سفر كوتاه ما (گروهی از خبرنگاران داخلی و خارجی) به پایان رسید، اما دیدنی‌های قزوین تمام شدنی نیست و ما مانده‌ایم و حسرت دیدار دلبرانه‌های بی‌شمارش كه كم از شیراز و اصفهان و یزد ندارد. اصلا باید از نزدیك ببینید تا بفهمید از چه قزوینی سخن می‌گوییم. می‌توانید این بار و نوروز امسال به جای سفرهای تكراری و بی‌روح مناطق شمالی، برای تماشای قزوین برنامه‌ریزی كنید و دست‌كم چند روزی وقت بگذارید تا بتوانید سرسری، سری به همه جاذبه‌های این شهر دوست داشتنی بزنید؛ شهری كه مردمانش هم به اندازه خودش پرمهر و مهربان و دوست داشتنی اند و زلف به هنرهایی چون خطاطی و نگارگری، گره‌چینی و چرم‌دوزی و سفالگری گره زده‌اند و علاقه خاصی به صنایع دستی آنتیك و وسایل قدیمی و عتیقه جات دارند و اگر شما هم اهلش باشید، دكان‌هایی با این اشیاء در هر گوشه شهر خودش را به رختان خواهد كشید. شك نداریم اگر یكبار فقط یكبار به قزوین سفر كنید، دلتان را ناخواسته گوشه‌ای از آنجا می‌گذارید و همین بهانه‌ای می‌شود تا دوباره بهانه‌اش را بگیرید و برای سفر و سفرهای بعدی به آن برنامه‌ریزی كنید.

لذت دوچرخه‌سواری در پیاده راه سبزه میدان
یكی از اقداماتی كه شهرداری قزوین در سال‌های پركار اخیر خود برای معرفی گردشگری قزوین به تمام كشور و دنیا انجام داده، پروژه آماده‌سازی پیاده‌راه سبزه میدان است كه برای گردشگران نوروزی در بهار 98 آماده می‌شود. سبزه‌میدان كه یكی از قدیمی‌ترین مكان‌های مركزی شهر قزوین است به بسیاری نقاط تاریخی دسترسی سریعی دارد و قرار است ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری برای گردشگران نیز از همین میدان راه‌اندازی شود تا همه بتوانند از طریق دوچرخه به اماكن تاریخی به‌راحتی رفت‌وآمد كنند.


شهر جعفرآباد صفویان و بقایایش
در مركز شهر قزوین حد فاصل بافت قدیمی شهر و بافت جدید شاهد یك تقسیم بندی تاریخی هستیم. در مركز این تقسیم‌بندی مجموعه دولتخانه صفوی قرار دارد؛ یا به عبارتی شهر جعفرآباد. این مجموعه كه از یادگارهای دوران حكومت شاه طهماسب اول و دوران پایتختی قزوین است، شامل عمارت چهلستون، در عالی‌قاپو، باغ جنت، عمارت نادری، عمارت‌های پهلوی و قاجاری، گراند هتل، موزه قزوین و مدرسه امید می‌شود. برخی از آثار دوره صفوی امروز از میان رفته. این مجموعه در زمان پهلوی اول با حصاری محدود شده و در سمت میدان سبزه‌میدان بناهای جدید و شهر جدید گسترش یافته است. این در حالی است كه در آن‌سوی دولتخانه شاهد آثار و بقایای قزوین قدیم یعنی دوران پیش از صفویان كه قدمت آن را تا چند هزار سال هم تخمین زده‌اند، هستیم.


 چهلستون و موزه خوشنویسی
اگر به اصفهان نرفته‌اید و چهلستونش را ندیده‌اید، ملالی نیست، به قزوین سفر كنید كه این خطه هم چهلستون دارد؛ چهلستونی كه آن هم ساخته هنرمندان دوران صفوی است و اولین چهلستون ایران با نقوش و گچبری‌های زیبا در سقف و دیوارها. و اگر به هنر خوشنویسی علاقه‌مندید، به زیباترین و نفیس‌ترین موزه خوشنویسی ایران در طبقه بالای كاخ چهلستون هم سری بزنید.

 سردر عالی قاپو همچنان استوار
سردر عالی‌قاپو یكی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده و در اصلی جنوبی است كه به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است كه اكنون به یادگار مانده.

شكوه یك بازار تاریخی در سرای سعدالسلطنه
یكی از زیباترین و باشكوه‌ترین آثار تاریخی قزوین كه به همت شهرداری این شهر مرمت شده و چشمان‌تان را مسحور خود می‌كند، سرای سعدالسلطنه است؛ بازاری سرپوشیده با معماری آجری چشمنواز كه مركزی است برای ارائه هنرهای دستی هنرمندان قزوینی، شیرینی‌فروشی‌ها و هنرهای خلاقانه‌ قزوینی‌ها به همراه كافه‌های قدیمی و نوستالژیك.

حمامی قجری از دوران صفوی
حمام قجر از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین حمام‌های قزوین و جایگاه موزه مردم‌شناسی این شهر است. این حمام برخلاف نام خود، در دوره صفویه، توسط یكی از سرداران شاه عباس ساخته شده و بیش از 400 سال قدمت دارد. در حمام قجر، این حمام در خیابان عبید زاكانی واقع شده و زمان بازدید از آن همه روزه از ساعت 9 تا 19 و 30دقیقه است.

آرامگاه حمدا... مستوفی، یادگاری از عصر ایلخانان
این آرامگاه 700 ساله با نمای آجری خود، یكی از زیباترین آثار تاریخی قزوین و متعلق به حمدا... مستوفی، مورخ بزرگ ایران در عصر ایلخانان مغول است. آرامگاه در خیابان طالقانی، كوچه مستوفی قرار گرفته است.

آب انبارهای قزوین تماشایی است
قزوین دارای آب انبارهای بزرگی است كه برخی‌شان مانند آب انبار سردار بزرگ در خیابان راه‌آهن، جزو بزرگ‌ترین آب انبارهای ایران است. در ضمن باید از آب‌انبار حاج كاظم در انتهای خیابان تبریز هم نام برد كه شهرتش مدیون سردر كاشیكاری، طاق رسمی‌بندی و كتیبه سنگی و دو بادگیر است. آب انبار مسجد جامع قزوین نیز در نوع خود بسیار دیدنی است.

خوشمزه‌های قزوین
در این شهر تاریخی می‌توانید لذت خوردن قیمه‌نثار و كوكوی شیرین و خوش‌طعم‌ترین حلیم دنیا را تجربه كنید. برای عصرانه و میان‌وعده هم قزوینی‌ها خوراكی ساده اما مقوی دارند به نام دیماج.
نان شیرینی‌ها و باقلوای قزوین هم كه معروف است و اما اگر سری به خیابان قدیمی و دوست‌داشتنی عبید زاكانی بزنید، با دكان‌هایی قدیمی پر از شیشه‌های سركه و شیره با میوه‌های تازه و ارگانیك روبه‌رو می‌شوید. سمنوهایی با طعم كنجد و شیره خرما را هم می‌توانید در همین محله ببینید و بخرید و بچشید و حالش را ببرید.

شاهزاده حسین و پیامبران بنی‌اسرائیل
شاهزاده حسین فرزند دو ساله امام رضا(ع) بود كه گفته می‌شود در خلال سفر تاریخی ایشان از مرو به خراسان در قزوین از دنیا رفت و در همین شهر دفن شد. بنای اصلی بقعه او در خیابان جمهوری اسلامی محله خندقبار از آثار دوره صفویه و از حیث معماری بسیار نفیس است. گفته می‌شود در این مكان چهار پیامبر از عصر بنی‌اسرائیل هم مدفون هستند.