ماجرای یك كلیپ جنجالی

ماجرای یك كلیپ جنجالی


بعد از مدت‌ها بالاخره انتظارها به‌سر آمد و سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به عراق انجام شد. برابر با آنچه كارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی گفته‌اند سفر اخیر از اهمیت فراوان سیاسی و اقتصادی برخوردار است و اگر كار بر روال عادی بچرخد شاهد توافقات راهبردی، استراتژیك و مهمی میان دو كشور خواهیم بود. تا اینجای ماجرا همه چیز خوب و بر وفق مراد است. اما در حین سفر رئیس جمهور اسلامی ایران، كاربران فضای مجازی با كلیپی جنجالی مواجه شدند كه از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد و حاوی پیام‌های عجیبی بود. در این كلیپ به سه پیام زیر اشاره شده است:
نخستین پیام به رهبران عراق است كه نشان خواهد داد روحانی از قدرت قابل توجهی برخوردار است و لازم نیست با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه گفت‌وگو كنند.
پیام دوم به سران ایران است و نشان می‌دهد روحانی از سوی یكی از بلندپایه‌ترین و پرنفوذترین مراجع عراق مورد استقبال قرار گرفته است.
پیام سوم هم به دولت ترامپ و متحدان عرب آن خواهد بود مبنی بر این‌كه عراق درهای خود را به روی سایر كشورها از جمله ایران با هدف تامین منافع متقابل و مشترك باز می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد خاك عراق مورد استفاده از سوی دولت ثالثی برای اقدام علیه ایران قرار گیرد.
صرف‌نظر از پیام آخر،‌ پیام‌های اول و دوم كه با ادبیاتی شگفت‌آور نگاشته شده بود تعجب مخاطبان را برانگیخت و حتی برخی با گوشه و كنایه متذكر شدند این كلیپ كوتاه را رسانه‌های بیگانه، العربیه، ‌صدای لندن و آمریكا یا شبكه‌های معاند تهیه نكرده‌اند بلكه از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده است. این كلیپ حدود یك ساعت در خروجی پایگاه مورد نظر قرار داشت و بعد حذف شد و در پی آن، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) بابت انتشار آن عذرخواهی و عنوان كرد: عصر سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ به علت سهل‌انگاری و اشتباه سهوی همكاران، ویدئو‌كلیپی در كانال پاد منتشر شد كه حاوی ترجمه بخش‌هایی از یك تحلیل نادرست بود. تحریریه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ضمن پوزش از كلیه مخاطبان، دقایقی بعد از انتشار، كلیپ مذكور را از خروجی‌های خود حذف كرد.
باید امیدوار بود ماجرا تا همین جا باقی بماند و صرفا به انتشار یك كلیپ اشتباهی ختم شود ولی آنچه باعث نگرانی است طراحی فضای تبلیغاتی از سوی برخی در داخل و خارج است با القای این موضوع كه میان سیاستگذاران امنیتی و نظامی با كارگزاران سیاسی و سیاست خارجی در نحوه مدیریت مسائل منطقه‌ای و راهبری اهداف استراتژیكی ایران در منطقه اختلاف نظر جدی وجود دارد و انتشار عمدی یا سهوی كلیپ‌هایی از این دست به نوعی مروج چنین افكاری است. واقعیت آن است در چنین شرایطی نبود نظارت بر انتشار محتوا از سوی برخی مراكز حساس زمینه را برای برخی گمانه‌زنی‌های غیرواقعی به‌ویژه دادن خوراك به سودجویان رسانه‌ای در آن سوی مرزها فراهم خواهد كرد.