گرداب فرصت‌سوزی

استقلال و پرسپولیس؛ 21 موقعیت گل و فقط یك گل

گرداب فرصت‌سوزی

تیترها و مصاحبه‌ها در شبی كه استقلال و پرسپولیس، نتوانستند دل هواداران میلیونی شان را شاد كنند حكایت از ظلمی بود كه از سوی داوران در حق این دو تیم روا شد.
«قربانیان آفساید»، «سرطان داوری»، «حق به حقدار نرسید»، «این ور آفساید نبود، اون ور آفساید بود»، «داور سفارشی»، «لعنت به گل آفساید، لعنت به سوت آفساید» و ... اینها تیترهایی بود كه برای التیام هواداران دو تیم روی صفحات روزنامه‌های ورزشی نقش بست. گلی كه محمد دانشگر در دقیقه 94 بازی با العین زد با پرچم جون میارا، كمك داور ژاپنی بازی مردود اعلام شد تا شادی هواداران استقلال فقط چند ثانیه دوام داشته باشد. 
در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه هم یك اشتباه تاثیرگذار از كمك داور كره‌ای بازی، هواداران پرسپولیس را در دقیقه 94 میخكوب كرد. قرمزها در روزی كه می‌توانستند برنده باشند، با یك گل آفساید بازنده از زمین بیرون آمدند تا برانكو در نشست خبری بعد از بازی با اشاره به همین گل بگوید؛ این نتیجه ناعادلانه بود!
در تهران هم رنگ و بوی مصاحبه‌های بعد از بازی همین بود؛ روزبه چشمی گفت زورمان به داور نرسید و مهدی رحمتی هم از این گلایه داشت كه تیم‌های سعودی داور بازی‌ها را عوض می‌كنند و ما گوش به فرمانیم!
همه جا صحبت از آفساید بود، در تهران و در دوحه. اما كسی از موقعیت‌های پرشماری كه با بی دقتی تمام توسط بازیكنان پرسپولیس و استقلال از دست رفت، حرفی نزد. برانكو در یك جمله گفت تیمش موقعیت‌های بیشتری برای گلزنی داشت، اما از فرصت سوزی بازیكنانش در بازی با السد حرفی نزد. وینفرد شفر هم بعد از توقف تیمش مقابل العین گفت تاكنون استقلالی به این خوبی ندیده بودم!
با وجود این تعریف و تمجیدها، نه استقلالی‌ها از روند نتیجه گیری تیمشان در لیگ قهرمانان آسیا رضایت دارند و نه پرسپولیسی ها. این كه دو قدرت اول فوتبال ایران، بعد از گذشت دو هفته از مرحله گروهی در رده‌های چهارم گروه‌های خود قرار دارند، اتفاقی بد است و دلیل آن، پیش از اشتباهات داوری، به استفاده نکردن از موقعیت‌های مسلم گلزنی
 برمی گردد.
در همین دو بازی سه شنبه، استقلال و پرسپولیس روی هم رفته 21 موقعیت صددرصد گلزنی روی دروازه العین و السد ایجاد كردند كه یكی پس از دیگری با بی دقتی مهاجمان از دست رفت و فقط یك توپ تبدیل به گل شد. در دیدارهایی كه حكم فینال را دارد، گاهی یك یا دو موقعیت نصفه ونیمه كافیست تا یك تیم برنده شود، اما پرسپولیس 11 موقعیت مسلم گلزنی را از دست داد تا در نهایت اشتباه كمك داور را دلیل باختش به السد بداند. استقلال هم در حضور تماشاگران خوبی، با وجود برتری محسوسی كه نسبت به حریف اماراتی داشت، از ده موقعیت مسلم خود برای گلزنی فقط یك بار استفاده كرد تا در نهایت قربانی یك تصمیم چالش برانگیز شود. 
صحبت درباره این‌كه چرا استقلالی‌ها بعد از زدن گل اول، از پنج شانس‌ مسلم زدن گل دوم استفاده نكردند، به مراتب آسان تر است تا بگوییم در صحنه مشكوك دقیقه 94، دانشگر از مدافعان العین جلوتر بود یا عقب‌تر.
پرسپولیسی‌ها هم به‌جای اعتراض به گل آفساید بغداد بونجاح، بهتر است ایراد را در خودشان جست‌وجو كنند. السد در این بازی یك گل دیگر هم زد كه سالم بود اما توسط كمك داور آفساید اعلام شد. دو صحنه مشكوك به پنالتی هم وجود داشت كه داور از اعلام پنالتی به نفع السد خودداری كرد. اینها در حیطه اختیارات بازیكنان پرسپولیس نبود، اما موقعیت‌هایی كه یكی پس از دیگری از دست رفت، همان كلیدی است كه می‌توانست قرمزها را به پیروزی برساند.