حضور در كمتر از نیم ساعت

قانون درباره حضور پزشكان آنكال چه می‌گوید؟

حضور در كمتر از نیم ساعت

 قوانینی كه در معاونت درمان وزارت بهداشت تهیه و تنظیم شده است، صراحتا درباره قوانین آنكالی و كشیك مقیم صحبت می‌كند.
طبق ماده 2 مقررات پزشكان آنكال، تمام مراكز درمانی موظفند در تمام رشته‌هایی كه در غیر ساعات اداری به ارائه خدمات می‌پردازند (حداقل چهار رشته پایه)، فهرست پزشك آنكال را با هماهنگی پزشكان مربوط تهیه كنند و یك نسخه از آن را از طریق معاونت درمان به ستاد هدایت و اطلاع‌رسانی دانشگاه یا دانشكده در ابتدای هر ماه منعكس كنند.
ماده سوم این قانون، صراحتا اعلام می‌كند، تمام پزشكانی كه به نحوی از انحا در بیمارستان به ارائه خدمات تخصصی مشغول هستند، موظفند بنا به درخواست مسؤول بیمارستان نسبت به انجام آنكالی در آن بیمارستان همكاری لازم را انجام دهند و برابر برنامه اعلام شده، مسؤولیت بیماران را برعهده بگیرند.
در تبصره سوم ماده 3 پیش‌بینی شده است، در صورت نبود امكان استفاده از پزشكان در رشته‌های یكسان برای تكمیل برنامه آنكالی در رشته مورد نظر می‌توان از پزشكان رشته مشابه به منظور برقراری پوشش كامل شبانه‌روزی برای خدمات اورژانس استفاده كرد به‌عنوان مثال از پزشك جراح عمومی برای تكمیل پوشش خدمات اورژانس در رشته اورولوژی یا از پزشك متخصص داخلی برای تكمیل پوشش خدمات اورژانس كاردیولوژی می‌توان استفاده كرد.
طبق ماده 7 قوانین معاونت درمان، پزشك آنكال موظف است به محض حصول اطلاع از وجود بیمار اورژانس، حداكثر به فاصله زمانی نیم‌ساعت بر بالین بیمار حضور یابد. در این ماده عنوان شده است حتی در صورت عدم ویزیت حضوری (كه ذاتا تخلف حرفه‌ای محسوب می‌شود)، پزشك آنكال مسؤول بیمار است و عدم ویزیت، رافع مسؤولیت حرفه‌ای پزشك آنكال نیست. باید توجه داشت طبق ماده 8 این قوانین نیز در مورد بیمارانی كه به تشخیص پزشك اورژانس نیاز به ویزیت فوری ندارند، پزشك آنكال موظف است در اولین فرصت ممكن (حداقل قبل از پایان شیفت آنكالی) نسبت به ویزیت حضوری بیمار اقدام كند. تمام این موارد نیز باید به اطلاع پزشك آنكال برسد و در هر صورت مسؤولیت بیمار با پزشك آنكال است.