نسخه Pdf

آنچه خوبان همه دارند

یک پیشنهاد ویژه برای تهران‌گردها؛ پارک‌های عباس‌آباد

آنچه خوبان همه دارند

بارها خوانده یا شنیده‌اید كه تهران‌گردی‌های نوروزی كیف و حال خاص خودش را دارد. راستش هرموقع كه بحث تهران‌گردی می‌شود، پیش از هر چیز نام چند بنای تاریخی، موزه و... به ذهن می‌رسد اما در كنار این بناهای تاریخی، بعضی جاهای دیگر در تهران وجود دارد كه برای هركسی می‌تواند جذاب باشد. شاید باورتان نشود؛ اما در تهران هم می‌توان بوم‌گردی كرد، از طبیعت لذت برد و همزمان در فضای شهری منحصر به‌فرد پایتخت، قدم زد و خرید كرد. به همین دلیل نیمه اول ماه فروردین تهران را نباید از دست داد. پایتختی كه تمام طول سال پر است از آلودگی، شلوغی و رفت و آمدهای بسیار؛ در روزهای تعطیلات نوروزی حال و هوای دیگری به خود می‌بیند و رخت دیگری به تن دارد كه در طول سال كمتر چنین رختی را بر تن آن خواهید دید. روزهای نوروز به دلیل آن‌كه بسیاری قصد سفر خارج از تهران می‌كنند یا كمتر از خانه بیرون می‌آیند؛ تهران خلوت است. ساكت است. خوشرنگ است. بی‌سر و صداست. اصلا جور دیگری است كه همین جور دیگرش را باید غنیمت شمرد و از دیدنی‌هایش غافل نبود تا از این طریق بتوان كل سال پایتخت خاكستری را تحمل كرد.

آزاده باقری

از جمله دیدنی‌های تهران كه نباید از آن غافل ماند و تمام سال زیباست تپه‌های عباس‌آباد است كه چند سالی است با بوستان‌ها، موزه‌ها و بخش‌های فرهنگی و هنری‌اش حسابی سرگرم‌كننده شده است. اگر روزی دل‌تان خواست هم بازی كنید هم در یك محیط فرهنگی بچرخید هم عكاسی حرفه‌ای در طبیعت داشته باشید و هم سری به موزه بزنید پیشنهاد ما به شما آمدن به این محدوده است كه هر چه بخواهید در آن یافت می‌شود. به خصوص در روزهای نوروزی كه با برنامه‌های جذابی این فضا را برای شما مفرح‌تر كرده است. 
برج پرچم كه اگر هوای تهران پاكیزه باشد از هر كجای تهران می‌توان آن را دید و بزرگ‌ترین پرچم ایران شناخته می‌شود، بوستان نوروز با سفره نوروزش كه تمام سال پهن شده، گنبد مینا و آسمان‌نمای‌ آن كه در دل پایتخت قرار دارد و ستاره‌های فراموش‌شده را یادآورد می‌شود، بوستان آب و آتش با فواره‌های آب و مشعل‌های آتش بزرگش كه حیرت همگان را برمی‌انگیزد، پارك طالقانی با جنگل انبوه پر از درختان قدیمی و سرسبز در قلب پایتخت، پل طبیعت با ساخت منحصر به‌فرد و اتصال آن به پارك آب و آتش و طالقانی، باغ كتاب به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه كتاب و سرگرمی كشور، باغ موزه دفاع مقدس، یكی از بزرگ‌ترین باغ‌موزه‌های كشور، كتابخانه ملی بزرگ‌ترین کتابخانه کشور  و... از جمله دیدنی‌های تفریحی پایتخت است كه باید در نوروز سراغ آن رفت. تپه‌ها و اراضی عباس‌آباد كه شاید تا چند سال پیش تنها چند تپه خاكی بدون كاربرد بوده در این سال‌های حسابی پر رونق شده و میزبان مردمانی است كه دوست دارند تهران را زیبا ببینند و از زیبایی‌اش چه در روز و چه در شب لذت ببرند. قدم زدن روی پل طبیعت و تماشای اتصال دو پارك زیبا به همدیگر و رفتن به باغ كتاب و تماشای موزه دفاع مقدس در یك روز و حتی بیشتر بسیار لذتبخش است به خصوص اگر بدانید كه در همین حوالی و روزهای نوروز در این مكان‌های زیبا و خاص جشنواره‌های نوروزی، جشنواره كارفود و كنسرت زنده وجود دارد. پس اگر این روزهای تعطیل به هر دلیلی در تهران ماندگار شدید غمتان نباشد كه تهران نمی‌گذارد در این روزها احساس تنهایی و كسالت كنید. كافی است خودتان شال و كلاه كرده و راهی بهترین نقطه فرهنگی پایتخت شوید.

پلی كه محل عبور نیست محل قرار است 
بزرگ‌ترین پل پیاده‌راه كشور، پلی كه می‌تواند شما را به فاصله 40 متر از دود و دم، خیابان و ماشین، زندگی مكانیكی و دغدغه‌های شهری دور كند؛ دیدنش در نوروز حال دیگری دارد. وقتی از اتوبان مدرس در حال عبورید و هوای خنك پارك‌هایی كه این پل به هم وصل می‌كند به صورت‌تان می‌خورد ناخودآگاه سرتان را بالا می‌آورید و نگاهی به پل طبیعت می‌اندازید. پلی كه محال است افرادی روی آنها نباشند و از این فضا لذت نبرند.
برای رسیدن به پل طبیعت یا باید از بوستان آب و آتش بگذرید یا از بوستان طالقانی. بوستان آب و آتش كه نام دیگرش بوستان حضرت‌ابراهیم است در شمال مجموعه تفریحی اراضی عباس‌آباد، در ضلع جنوبی بزرگراه شهید حقانی در فاصله بین چهار راه جهان كودك و ایستگاه متروی شهید حقانی قرار دارد.

بوستانی با ایده‌های متفاوت 
بوستان آب و آتش نسبت به سایر بوستان‌های پایتخت دارای امكانات تفریحی متفاوت است. از جمله پل ابریشم كه پیوند بوستان بنادر و بوستان نوروز است، چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری كه روبه‌روی آن می‌توانید شاهد بازی‌هایی مانند اسكیت سواری، بدمینتون و... باشید. لانه كبوتر كه رستوران‌های زنجیره‌ای در آنجا قرار گرفته است هم جایی خواهد بود كه می‌توان برای یك وعده غذایی و حتی بیشتر روی آن حساب كرد. علاوه بر این در چنین فضایی می‌توانید تجربه كالسكه‌رانی با اسب‌های متنوعی را هم داشته باشید. فانوس دریایی 12 متری را هم می‌توانید در آنجا ببینید و همچنین آموزش راپل و حركت با یك طناب و قرقره در پارك آب و آتش هم جایی حوالی برج فانوس در نظر گرفته شده تا هیجان معلق ماندن میان زمین و هوا را تجربه كنید.
آب‌نما و فواره‌های آبی كه معمولا بعدازظهرها آنها را به كار می‌اندازند یكی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات بچه‌ها و بزرگ‌ترهایی است كه هنوز كودك درون‌شان زنده است. برج آتش كه در برخی شب‌ها آنها را روشن می‌كنند و تا ارتفاع زیادی نزدیك به ده متر شاهد فوران آتش خواهید بود.
ضمیمه نوجوانه