نسخه Pdf

نوروز زمستانی

گفت‌وگو با عبدا... روا درباره ویژگی‌های استان چهارمحال و بختیاری

نوروز زمستانی

عبدا... روا از مجریان موفق این سال‌هاست كه كارش را پله‌پله و با اجرای برنامه‌های كودك و نوجوان آغاز كرد و مسیر حرفه‌ای‌اش را با اجرای برنامه‌هایی مانند خیابان ایران، بومرنگ، زمانی برای خندیدن و... ادامه داد. روا این روزها برنامه ویدئوچك را در شبكه ورزش اجرا می‌كند كه در آن موضوعات ورزشی با نگاه طنز بررسی می‌شود. این مجری جوان اهل بروجن از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است كه تا قبل از ورود به دانشگاه در این شهر زندگی كرده و شناخت خوبی از جاذبه‌های گردشگری استان دارد.

عبدا... روا می‌گوید كودكی و نوجوانی عادی و خوبی را در بروجن گذرانده است. «البته به هر حال زندگی در یك شهر كوچك شرایط متفاوتی دارد و محدودیت‌ها و حسرت‌هایی برای یك كودك هست كه وقتی الان به آن نگاه می‌كنم، می‌بینم برایم نوعی سرمایه بوده است. بروجن شهر بسیار سردی است و ما زمان زیادی از سال را در دمای صفر درجه یا منفی می‌گذراندیم و همین باعث محكم‌تر شدن آدم می‌شود. فكر می‌كنم اگر روی اهدافم پافشاری كرده‌ام، تأثیر زادگاهم بوده و همیشه به آن احترام می‌گذارم و دلتنگش هستم.» روا این روزها كمتر وقت می‌كند به بروجن سر بزند و به همین دلیل سعی كرده عزیزترین چیزهایی را كه قابل جابه‌جایی است، با خودش به تهران بیاورد. «اصلی‌ترینش خانواده‌ام هستند و بعد دوستانم كه مرتب به دیدنم می‌آیند، اما از كوچك‌ترین فرصت‌ها استفاده می‌كنم و خودم را به كوچه پس‌كوچه‌های بروجن می‌رسانم، جایی كه در آن بزرگ شدم و حس ویژه‌ای برایم دارد.»
لاله واژگون به مثابه چشمه آب حیات
استان چهارمحال و بختیاری بام ایران محسوب می‌شود و یك سرزمین برف‌گیر و سرد به شمار می‌آید. «بروجن از خرداد تا شهریور هوای معتدل و گرمی دارد، ولی در بقیه ایام سال خنك‌تر از حد معمول است. پس از گذراندن زمستان‌های سخت، بهار برای مردم بروجن جایگاه ویژه‌ای دارد و حالشان را خوب می‌كند. تعدادی از مردم در نوروز به سفر می‌روند و مردم باقی‌مانده در شهر، از طبیعت بكر اطراف شهر لذت می‌برند.» روا می‌گوید، این طبیعت در همه نقاط استان دیده می‌شود. «مثلا در پنج كیلومتری بروجن جایی به نام سیاه سرد وجود دارد كه چنارهای ۷۰۰ ساله دارد. این چنارها آن‌قدر قطورند كه چند مرد باید دستشان را به هم بدهند تا دور یكی‌اش را بگیرند. بعضی از این درخت‌ها آن‌قدر سنگین است كه افتاده و زیر آن سكوهایی نصب كرده‌اند. چاله بزرگی است و حوض بزرگی در وسط آن درست كرده‌اند، البته سعی شده از حالت طبیعی‌اش خارج نشود. سیاه‌سرد استراحتگاه خیلی خوبی است و آن چاله وسطش چند درجه خنك‌تر از قسمت‌های دیگر است، انگار یك‌كولر دارد آنجا كار می‌كند.» این مجری جوان می‌گوید در همه دامنه‌های زاگرس گیاهانی یافت می‌شوند كه ویژگی‌شان روییدن با باران بهاری است و مردم این مناطق این گیاهان را می‌چینند. «برگ ریواس شاید یكی از معروف‌ترین‌های این نوع گیاهان باشد. لاله‌های واژگون هم در قسمت‌هایی دیده می‌شود. لاله واژگون آن قدر كمیاب است كه دیدن آن چیزی شبیه پیداكردن چشمه آب حیات است. متاسفانه آدم‌ها تا این گل را می‌بینند، می‌چینند و همین باعث می‌شود كمیاب‌تر هم بشود. این لاله‌ها وحشی هستند و در كوه و كمر وقتی از پشت صخره و سنگ بروی، به طور اتفاقی و ناگهانی با یك دشت لاله واژگون روبه‌رو می‌شوی كه اتفاق فوق‌العاده‌ای است. این گل ظاهر بی‌نظیری دارد و مهندسی دقیقی در خلق آن به كار رفته است.»

از پیست اسكی تا شهر قفل‌ها
روا می‌گوید سرچشمه رودهای زاینده‌رود و كارون در استان چهارمحال و بختیاری است و به طور كلی ۱۰ درصد از بارندگی كشور در این استان اتفاق می‌افتد. «در حاشیه زاینده‌رود و ۲۲ كیلومتری شمال شرقی شهركرد، یك شهری به نام سامان وجود دارد كه از شهرهای ترك‌زبان است و آدم‌های فرهیخته و ادیبی در آن زیست می‌كنند. شاعران مشهوری مانند عمان سامانی و دهقان سامانی اهل این شهر هستند. پل زمان خان، پارك‌ها، آبشارها و استراحتگاه‌های این شهر مقصد بسیار جذابی برای سفر است.» او شهرستان كوهرنگ را از دیگر مقاصد جذاب استان برای سفر معرفی می‌كند. «این شهرستان پیست اسكی مجهز و خوبی دارد و به خاطر شیب ملایم آن، همه علاقه‌مندان به اسكی می‌توانند از آن لذت ببرند. به خاطر سرمای هوا، در ایام نوروز هم پیست اسكی برپاست و در كنار آن، خانواده‌ها هم با تیوپ سواری مشغول تفریح هستند. در این شهر می‌توانید عید را زمستانی بگذرانید.» طبق گفته روا، صنایع دستی در استان رونق خوبی دارد. «مثلا نمدمالی را در شهر بروجن می‌توانید ببینید كه خوشبختانه هنوز زنده است. در آنجا گلیم هم می‌توانید تهیه كنید. در بین عشایر هم گلیم‌بافی وجود دارد و می‌توانید مستقیما از خودشان خریداری كنید. حتی دیدن عشایر هم به تنهایی یك جاذبه گردشگری است و توصیه می‌كنم حتما تجربه كنید. یك شهر به نام چالِش تُر هست كه قطب قفل‌سازی است و قفل 
درِ خانه كعبه در آنجا ساخته شده است. این صنایع دستی در بالاترین كیفیت ممكن قرار دارند و می‌تواند شما را شگفت ‌زده كند.» روا می‌گوید در استان چهارمحال و بختیاری هر جایی كه پایتان را روی ترمز ماشین بگذارید و ده قدم به سمت كوه بروید، جاذبه گردشگری آغاز می‌شود. «اگر از جنگل‌های انبوه، شلوغی و آدم‌های زیاد، دریا و... دلزده شده‌اید و دیگر برایتان تازگی ندارد و دلتان می‌خواهد كوه‌های سر به فلك كشیده، دامنه برفی، مردم سختكوش و بسیار مهمان‌نواز، جنگل‌های بلوط، دشت‌های لاله واژگون، امامزاده‌های نوك كوه و... را ببینید، استان چهارمحال و بختیاری آغوش بازی برای سفر نوروزی شما دارد.»
ضمیمه قفسه کتاب