طرح زمینگیر کردن تروریست‌های آمریکایی

جام‌جم جزئیات طرح تکمیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از سپاه در مقابل آمریکا را بررسی می‌کند

طرح زمینگیر کردن تروریست‌های آمریکایی

نمایندگان مجلس، هفته قبل در واكنش به اقدام آمریكا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، با دو فوریت طرحی موافقت كردند كه با هدف تقویت جایگاه سپاه در برابر اقدامات آمریكا تهیه شده است. براین اساس این طرح دوفوریتی اكنون در كمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است.علی نجفی‌خوشرودی، سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تصویب کلیات این طرح در جلسه دیروز كمیسیون امنیت ملی گفت: در این جلسه نمایندگانی از وزارت خارجه و دستگا‌ه‌های نظامی و امنیتی حضور داشتند و پس از پیشنهاد دستگاه‌ها و تعدادی از نمایندگان، این طرح به تصویب رسید. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نجفی گفت: نام طرح، تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با آمریكا بود كه نمایندگان عنوان آن را به اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر تروریست خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریكا تغییر دادند. به گفته سخنگوی كمیسیون امنیت ملی، این طرح برای تصویب نهایی، آخر هفته یا هفته بعد در دستور كار نمایندگان مجلس در صحن قرار می‌گیرد. براساس یكی از بندهای این طرح، دولت و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظفند در زمان لازم به گونه‌ای عمل كنند كه نیروهای آمریكایی و سایر تروریست‌ها نتوانند از توان و امكانات موجود علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده كنند. همچنین دولت موظف است با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی و دیپلماتیك خود بهره‌مندی از نیروهای آمریكایی و سایر نیروهای تروریستی موضوع این قانون را از تاسیسات، تجهیزات، منابع مالی و دیگر كمك‌های احتمالی كشورهای منطقه به حداقل ممكن برساند. براساس یكی دیگر از بندهای این طرح دولت باید از طریق مراودات دوجانبه و چندجانبه، از حداكثر توان خود برای بی‌اثر كردن اقدام آمریكا در معرفی نیروی رسمی نظامی ایران به عنوان گروه تروریستی استفاده كند. اگرچه این طرح نشان‌دهنده عزم نمایندگان مجلس برای حمایت از سپاه و مقابله با اقدامات خصومت‌آمیز آمریكاست اما برخی نمایندگان و كارشناسان سیاسی معتقدند با كمی چكش‌كاری و اضافه كردن بندهای دیگر به این طرح می‌توان آن را تقویت كرد و شرایطی فراهم آورد تا صرفا روی كاغذ نماند و در عرصه عمل نیز بتواند تاثیر عملیاتی برای كاهش اقدامات آمریكا داشته باشد.

محدودیت برای همکاران آمریكا
 مسعود براتی
 كارشناس مسائل تحریم
 اقدام نمایندگان مجلس در ارائه طرحی در جهت مقابله با اقدام بی‌سابقه آمریكا مبنی بر تروریست اعلام كردن بخشی از قدرت نظامی كشورمان شایسته و مناسب است اما در عین حال ‌باید مواردی نیز در جهت تقویت این طرح لحاظ شود. می‌بایست در نظر بگیریم چه اقداماتی در راستای افزایش هزینه حضور نیروهای آمریكایی در منطقه وجود دارد.
قطعا حوزه اقتصادی در این ارتباط در درجه اول و مهم‌تر قرار دارد. در همین زمینه می‌توان پیشنهادی را با این محور مطرح كرد كه با توجه به حضور نیروهای آمریكایی در منطقه، قطعا آنها نمی‌توانند امكانات خود را به صورت كامل از كشورشان تامین كنند و باید برخی از نیازهای خود را برای انجام فعالیت‌های روزانه و ماموریت‌هایشان در منطقه از نیروهای محلی به دست آورند. به عنوان مثال ماشین‌های ارتش آمریكا در منطقه نیاز به تامین سوخت دارند اما نمی‌توانند سوخت را وارد كنند در نتیجه باید از تامین‌كننده‌های محلی و منطقه‌ای كمك بگیرند، بر همین اساس اگر بتوانیم تامین‌كنندگان تجهیزات و نیازهای نیروهای آمریكایی را شناسایی كنیم، با توجه به این‌كه نیروهای آمریكایی را تروریست اعلام كرده‌ایم می‌توانیم با شناسایی نهادهای كمك‌كننده به این نیروها و سپس شناسایی منافذ و دارایی‌های آنها، در داخل كشورمان محدودیت‌هایی را برای این‌گونه افراد و نهادها قائل شویم.
به احتمال بسیار، افرادی كه با نیروهای آمریكایی همكاری و نیازهای آنها را تامین می‌كنند تعاملاتی هم با اقتصاد ایران دارند. به این ترتیب چنین اقدامی می‌تواند اهرم فشاری باشد كه ایران می‌تواند برای افزایش هزینه‌های نیروهای آمریكایی استفاده كند.
بنابراین به نظر می‌رسد شناسایی و ایجاد محدودیت برای كشورهای تامین‌كننده نیازهای آمریكا واقعی‌تر و عملیاتی‌تر باشد.

مفاد طرح تكمیلی برخی نمایندگان
 نصرا... پژمانفر
 نماینده مشهد
واكنش قاطع و موثر به حماقت آمریكا، وظیفه مجلس است. همان‌طور كه رهبر انقلاب در بیانات ابتدای سالشان از مجلس گله كردند، مجلس باید در این موضوع فعال باشد و اقدام درستی را انجام دهد. نماینده‌ها هم متوجه این موضوع بودند و پیشنهادی مطرح شد كه ما قوانینی تصویب كنیم كه آمریكا را به طور واقعی اذیت كند. ما نمی‌خواهیم اقدام نمادین انجام دهیم. ما باید نشان دهیم كه اقدام جدی انجام می‌دهیم. ما هنوز در بسیاری از موارد، از ابزارهای قدرتمان علیه آمریكا استفاده نكرده‌ایم، لذا پیشنهادی در این مورد آماده شده كه طرح نمایندگان برای تقویت جایگاه سپاه را تكمیل كند.
در این طرح ما زنجیره تامین نیروهای نظامی آمریكا را در منطقه هدف قرار دادیم. وزارت اطلاعات و وزارت خارجه را موظف كردیم كه افراد و نهادهایی كه در این زنجیره تامین، درگیر هستند شناسایی كنند و لیست آنها را به شورای‌عالی امنیت ملی بدهند تا این شورا یك‌سری محدودیت‌هایی را علیه آنان اعمال كنند. هر شش ماه یك بار این لیست به‌روزرسانی خواهد شد. این محدودیت‌ها عبارتند از: ممنوعیت تردد در خاك ایران، بلوكه شدن اموال و دارایی‌هایشان در خاك ایران، عدم امكان تردد از آسمان ایران و ممنوعیت هرگونه مراودات تجاری بین ایران و این افراد و نهادها.
امیدواریم این پیشنهاد در كمیسیون مورد استقبال نمایندگان محترم قرار بگیرد و برای تصویب یك قانون قوی‌تر كمك كند. این كار ما یك پیام روشن برای آمریكا دارد كه تمام نمایندگان، مقابل زورگویی آمریكا می‌ایستند و از سپاه پاسداران كه جزئی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی است، حمایت می‌كند.

امكانات فراوان ایران برای فشار آمریكا
 حمیدرضا حاجی‌بابایی
 نماینده همدان در مجلس
ضرورت دارد همه دستگاه‌ها اعم از دولت و سایر نهادهای ذكر شده در این طرح همكاری لازم را داشته باشند. باید تمام نهادها و مسؤولان ذی‌ربط كه طبق این طرح مكلف شده‌اند، تمام همت خود را برای تقویت جایگاه سپاه و اقدام مقابله به مثل با آمریكا داشته باشند. همچنین تاكید می‌كنم باید از پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان منادیان آزادی و امنیت در كشور و یادگاران شهدای انقلاب اسلامی در كشور باید دفاع كنیم.
اما در عین حال بهتر است در جهت تقویت این طرح، موارد دیگری نیز گنجانده شود؛ از جمله این‌كه شورای عالی امنیت ملی محدودیت‌هایی را برای نهادهای كمك‌كننده به تامین تجهیزات آمریكایی در منطقه ایجاد كند، محدودیت‌هایی از جمله بلوكه شدن اموال و دارایی‌های آنها. باید بدانیم توان جمهوری اسلامی ایران در منطقه بسیار است بنابراین می‌توانیم با قدرت این طرح را عملی كنیم.

پیشنهادها در صحن، طرح را تقویت می‌كند
 ولی‌ا... نانواكناری
 عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
طرح دو فوریتی حمایت از سپاه به كمیسیون امنیت ملی ارجاع شد و این كمیسیون آن را در دستور كار قرار داد و در جلسه دیروز مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه، بند یك و دو به تصویب رسید. قرار شد ادامه بررسی به جلسات آینده موكول شود تا بقیه مواد نیز مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. برای اجرایی شدن هرچه بهتر این طرح دوفوریتی، ارائه آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و پیشنهادهایی كه نمایندگان محترم در بررسی و ارزیابی هر چه بهتر طرح مذكور خواهند داد می‌تواند به تقویت آن بینجامد.

مقابله به مثل و برخورد متقابل، تصریح قانون است
 غلامرضا كاتب
 عضو هیات‌رئیسه مجلس
ما قانونی به نام مقابله به مثل داریم كه براساس آن اگر كشوری مثل آمریكا تصمیم بگیرد حقوق مجامع جهانی را زیر سوال ببرد و منافع ملی و حقوق یك ملت مثل ایران را در نقطه دیگری از جهان زیر سوال ببرد باید با آن برخورد شود. این تصریحی است كه در قانون مقابله به مثل به آن اشاره شده است. چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یك نهاد رسمی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریكا به عنوان تروریست قلمداد شده طبیعی است ما باید بر اساس مصوبات قانون قبلی، با نیروهای نظامی ارتش آمریكا كه در منطقه خاورمیانه مستقر شده‌اند و امنیت سایر كشورها را مختل می‌كنند برخورد كنیم. یعنی ارتش مستقر آنها را در خاورمیانه به عنوان نیروی تروریستی معرفی كنیم. از سوی دیگر طرح‌ دوفوریتی تقویت جایگاه سپاه حاوی چند پیام و اثر است و برای اجرایی تر شدن آن باید نكاتی را مد نظر قرار دهیم. اول این‌كه باید از تمام كشورهای دنیا بخواهیم، به ارتش آمریكا هیچ كمكی نكنند. دوم این‌كه اگر ارتش آمریكا باعث به خطر افتادن منافع ما در منطقه شود باید متقابلا با آنها برخورد شود. سومین راهكار این است كه دولت را مكلف كنیم با مجامع بین‌المللی و كشورهای مستقل دنیا وارد گفت وگو شود تا زمینه محكومیت دخالت ارتش آمریكا در منطقه فراهم گردد. همچنین دولت باید تدابیری بیندیشد تا با اقدامات آسیب‌رسان به منافع ملی ما برخورد مناسب و شایسته صورت گیرد.