نقشه رحمان چیست؟

پشت پرده‌های اقدام وزارت ارشاد در توقیف دیرهنگام فیلم «رحمان 1400‌»

نقشه رحمان چیست؟

وقتی چند روز پیش، گزارشی رفتیم درباره انفعال سازمان سینمایی درباره درجه بندی سنی فیلم‌های سینمایی و به ویژه شوخی‌های جنسی و صحنه‌ها و دیالوگ‌های بی‌پروا و بی‌ادبانه «رحمان 1400»، تصور نمی‌كردیم خطاهای حول و حوش این فیلم بیش از اینها باشد و مجموعه‌ای از اشتباهات پیرامون این فیلم رقم بخورد. ماجرا از آنجا شروع شد كه آقایان سازمان سینمایی تازه فهمیدند نسخه‌ای از رحمان 1400 بر پرده سینماهاست كه اصلاح نشده است! درواقع سازندگان و پخش كنندگان فیلمی كه به هر ترتیب، جزو فیلم‌های اكران نوروزی قرار گرفته و با در اختیار داشتن بیشترین سئانس‌ها و سالن‌های سینما تا اینجا بیش از 22 میلیارد تومان فروخته و در صدر گیشه قرار دارد، بی سروصدا چراغ خاموش حركت و نسخه غیرمجاز و اصلاح نشده فیلمشان را اكران كرده‌اند، بدون این‌كه از سوی سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش، نظارت و كنترلی وجود داشته باشد. تازه بعد از یك ماه خواب وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و گذراندن تعطیلات نوروزی، آقایان به فكر افتاده اند كه نسخه اصلاح نشده این فیلم اكران شده است.

گاف سازمان سینمایی
آقای محمدرضا فرجی، مدیركل سینمای حرفه‌ای دیروز دراین خصوص صحبت كرد و درباره این‌كه چرا این اتفاق افتاد، گفت: بنای ما بر حرفه‌ای بودن تهیه‌كننده و پخش‌كننده است و تاكید دارم در طول سال‌هایی كه در این سمت كار می‌كنم چنین اتفاقی نیفتاده بود و همه تهیه‌كننده‌ها و پخش‌كننده‌ها به دلیل اهمیت موضوع، قوانین را رعایت می‌كنند. سوال اینجاست كه چرا ایشان درباره رسانه فراگیری چون سینما، صرفا بحث اعتماد را مطرح می‌كند و از بحث كنترل و نظارت، غافل است؟ نكته دیگر این‌كه سازمان سینمایی و وزارت ارشاد چه تصمیمی برای برخورد با این خطا می‌گیرد. ضمن این‌كه همین آقای فرجی پیشتر در گفت‌وگویی گفته بود در سینمای دنیا، فیلم‌هایی كه با درجه بندی و محدودیت سنی اكران می‌شود، سئانس‌های محدودی دراختیار می‌گیرند، اما چرا رحمان 1400 با وجود درجه بندی سنی، بیشترین سئانس‌های نمایش را دراختیار می‌گیرد؟ چرا سازمان سینمایی و ارشاد، به‌طور شفاف و كامل در این خصوص اطلاع‌رسانی نكردند و آن دستورالعمل درجه بندی سنی را جدی نگرفتند؟ سوال دیگر این‌كه نسخه اصلاح شده، درجه‌بندی سنی گرفته یا این نسخه اصلاح نشده كه در برخی سینماها به نمایش درآمده است؟ جواب هرچه باشد ـ كه منتظر آن هستیم ـ گاف سازمان سینمایی و ارشاد در این زمینه مسلم است و انتظار عذرخواهی و پاسخی شفاف وجود دارد.
تصمیم چیست؟
آیا صرفا چند روز توقف اكران فیلم و اعمال اصلاحات و ادامه اكران رحمان 1400، برای این تخلف و خطا كفایت می‌كند؟ سوال دیگر این‌كه فیلم به هر حال فروش خود را كرده و یك ماه بر پرده سینماهای كشور بوده، آیا نباید برای چنین اقدام اشتباهی، مجازات‌های جدی تر درنظر گرفت تا از خطاهای احتمالی بعدی توسط سازندگان و پخش كنندگان آثار دیگر جلوگیری شود؟ آیا مسؤولان سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش و كارگروه اكران از مافیای تهیه‌كننده فیلم هراس دارند و ملاحظه او را در سینما می‌كنند یا برخوردی جدی و قانونی در این خصوص خواهند داشت؟ عجالتا به نظر می‌رسد مجازات‌ها باید هم جنبه مادی داشته باشد و هم سویه معنوی و اعتباری؛ جریمه نقدی قابل قبول به ویژه از محل فروش بالای این فیلم، جلوگیری از ادامه اكران و ممانعت از ورود فیلم به شبكه نمایش خانگی، كمترین اقدامات سلبی است كه می‌توان درباره این فیلم و دیگر آثاری كه سازندگان آنها دچار اشتباه می‌شوند، انجام داد. كارگردان فیلم در پست‌هایی كه در صفحه شخصی خود منتشر كرده، نمایش نسخه اصلاح نشده رحمان 1400 را رد و حتی با عناوینی چون بی مغزهای بلاتكلیف، به مخالفان فیلم توهین و
بی‌احترامی كرده است. ایشان اعتقاد دارد، شوخی‌های فیلم بامزه است و كوته نظران، آن را شوخی جنسی دیده‌اند. تهیه كننده فیلم هم ظاهرا در اظهارنظری ادعای اداره نظارت و ارزشیابی را تكذیب كرده است.
رحمان در حسرت هزارپا
یكی دیگر از فرضیه‌هایی كه مطرح شده این است كه شاید روند این ماجرا طوری چیده یا برنامه ریزی شده و حتی اتفاق افتاده كه رحمان 1400 به ركورد فروش 38 میلیارد تومانی هزارپا نرسد! البته صحت و سقم این فرضیه معلوم نیست، اما اگر رحمان 1400 نتواند اعاده حیثیت کند و خودش را از اتهام فعلی نجات دهد، از ادامه اكران محروم می‌شود و هزارپا فعلا دست نیافتنی خواهد بود.
حقه تبلیغاتی؟!
برخی هم معتقدند، همه اینها ترفند و حربه تبلیغاتی است و سازندگان و پخش كنندگان رحمان 1400، احیانا با هماهنگی فرد یا افرادی در اداره نظارت، دست به این بازی توقف چند روزه فیلم زده اند و فیلم با سپری شدن مدتی كوتاه، دوباره به چرخه اكران بازخواهد گشت و با كنجكاوی و استقبال بیشتری از سوی تماشاگران مواجه خواهد شد كه در این‌صورت باید منتظر موج دوم فروش بالای این فیلم باشیم.  با این همه، مجموعه سازمان سینمایی، وزارت ارشاد، اداره نظارت و ارزشیابی، كارگروه اكران، شورای صنفی نمایش، پخش كننده و تهیه كننده و كارگردان فیلم، مدیران سالن سینماهایی كه نسخه اصلاح نشده فیلم درآنها به نمایش درآمده، باید در این زمینه پاسخگو باشند و در ضمن عدالت را درباره دیگر فیلم‌های اكران نوروزی كه به آنها اجحاف شده اجرا كنند.