بهانه‌ای برای بهترین نبودن نیست

بهانه‌ای برای بهترین نبودن نیست


 آیت‌ا... مظاهری، مرجع تقلید حال حاضر شیعیان،‌ نگاه فوق‌العاده جالبی به تلاش و كار در حوزه‌های مختلف دارد. او این نگاه خود را، در سخنرانی‌های مختلف مطرح كرده؛ نگاهی كه اگر به‌خوبی درك شود، جای شك و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد كه به موفقیت‌های درخشان فردی و اجتماعی و جهانی خواهیم رسید. بخشی از این نگاه‌های جالب و البته كاملا دینی را با هم مرور می‌كنیم.
یكی از بحث‌های جالب مطرح شده توسط این مرجع تقلید، قانون تلاش و كوشش و قانون كار بوده كه در یكی از سخنرانی‌های خود مطرحش كرده است. در این باره معتقد است: «این قانون می‌گوید انسان باید در زندگی فعال باشد و به هر اندازه می‌تواند هم برای دنیا و هم برای آخرت تلاش و كوشش داشته باشد. این تلاش و كوشش در ناموس طبیعت خیلی تأثیر دارد و ا‌ز جمله در انسان.»
نگاه جالب بعدی در گفتارهای این مرجع تقلید، در نكوهش بطالت و بیكارگی بوده است. در این مورد نیز چنین اشاراتی دارد: «انسان تنبل، پرخواب و پراستراحت از نظر اسلام مبغوض‌ترین افراد پیش خداست. لذا روایتی هست كه می‌فرماید: «ابغض‌الناس عندا... البطالون»، مبغوض‌ترین افراد پیش خدا كسی است كه تنبل باشد و عمرش را به بطالت بگذراند. «إِنَّ‌ا... تَعَالَی لَیبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ» مبغوض‌ترین افراد پیش خدا كسی است كه زیاد به خواب رود. خواب باید باشد، اما به اندازه باشد. كم‌خوابی مرض است و باید نباشد و پرخوابی هم مرضش بالاتر است و باید نباشد و این روایت می‌فرماید مبغوض‌ترین افراد پیش خدا كسی است كه خیلی بخوابد.»
از دیگر موارد جالب مطرح شده توسط این عالم اسلامی، موضوع پرخوری در فرهنگ اسلامی است. در این مورد نیز با توجه به اشارتی كه به روایت «أبغض الناس عندا... الأكول» دارد، درباره موضوع مبغوض بودن كسانی كه زیاد غذا می‌خورند نزد خداوند، آمده است: «انسان اگر نخورد نمی‌شود و اگر ضعف عمومی گرفت از همه چیز وامی‌ماند. اگر خیلی بخورد مرض امروز پیدا می‌شود كه در ایران بسیاری از مردم چاق هستند و این روایت می‌فرماید مبغوض‌ترین افراد پیش خدا كسی است كه خیلی بخورد. اگر بخورد سنگین می‌شود و چاق می‌شود و اعضا از كار می‌افتد و بالاخره آدم چاق نمی‌تواند به وظیفه عمل كند. این روایات از پیغمبر اكرم(ص) و ائمه و عندا... است.» پس نگاه به پرخوری در چنین فرهنگی، از این حیث است كه انسان پرخور كاهل و غیرفعال می‌شود و در نتیجه نمی‌تواند به وظیفه دینی و اجتماعی و خانوادگی و شغلی و ... خود عمل كند.
موضوع مهم بعدی كه از زبان آیت‌ا... مظاهری و در سخنرانی‌های وی مطرح شده، بحث نبود فقر در جامعه اسلامی است. او در یكی از سخنرانی‌های خود اشاره كرده است كه به استناد نهج‌البلاغه و حضرت امیر علیه‌السلام، اگر فرد مسلمان آب و خاك داشته ولی فقیر باشد، نفرین شده. یعنی كه با وجود چنین مواردی، شما باید كار كنید و بتوانید وضعیت خودتان را ارتقا ببخشید. پس با این وجود هیچ بهانه‌ای پذیرفته‌شده نیست.