هشدار به پاریس

هشدار به پاریس


سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه كشورمان در توییتی به مواضع اخیر سفیر فرانسه در آمریكا واكنش نشان داد.
به گزارش ایسنا، عراقچی در توییتی در واكنش به اظهارات اخیر سفیر فرانسه در آمریكا نوشت: اگر توییت‌های ژرار آرو، موضع فرانسه است، ما با نقض آشكار و عمده اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ روبه‌رو هستیم. نیاز است پاریس فوراً توضیح دهد یا ما اقدام مقتضی انجام می‌دهیم.
سفیر فرانسه در واشنگتن در صفحه توییتر خود با بیان این كه انقضای برجام به معنای عدم پایبندی ایران به یك برنامه غیرنظامی برای فعالیت‌های هسته‌ای آن نیست مدعی شد، در صورت عدم رعایت این مساله از سوی ایران پس از برجام ممكن است باز هم تحریم‌هایی علیه این كشور اعمال شود.
او گفته بود: این‌كه بگویم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی‌سازی كند، اشتباه است. براساس ان پی تی و پروتكل الحاقی آن، ایران باید تحت نظارت‌های شدید ثابت كند كه فعالیت‌های هسته‌ای آن غیرنظامی است.
احضار سفیر فرانسه
همچنین در پی توئیت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران، فیلیپ تیه بو سفیر جدید فرانسه در تهران دیروز به وزارت خارجه احضار شد.
در این جلسه سید حسین سادات میدانی، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به توئیت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن كه محتوای آنها از نظر كشورمان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، خواستار توضیح دولت فرانسه شده و اعلام كرد در صورتی كه اظهارات مزبور مورد تایید دولت فرانسه بوده و بیان كننده مواضع رسمی این كشور باشد، این امر در مخالفت آشكار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود.
همچنین در این دیدار تاكید شد چنانچه به نحوی رضایت بخش به این مساله رسیدگی نشود و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوكارهای پیش‌بینی شده در برجام پیگیری كرده و حق خود  را برای هرگونه واكنش مقتضی محفوظ می‌داند.
در واكنش، سفیر فرانسه در تهران ضمن ابراز بی‌اطلاعی از توییت‌های منتسب به سفیر كشورش در واشنگتن، بر اراده سیاسی این دولت بر اجرای كامل مفاد برجام تاكید كرده و اعلام كرد مراتب را بلافاصله به پاریس گزارش خواهد داد.