ممانعت بانک‌های اروپایی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان

وزیر امور خارجه خبر داد:

ممانعت بانک‌های اروپایی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان

وزیر خارجه كشورمان با انتقاد از تعلل كشورهای اروپایی در عمل كردن به تعهداتشان در برجام از جمع‌آوری اسنادی خبر داد كه نشان می‌دهد بانك‌های اروپایی حتی در امور بشردوستانه از جمله كمك‌های بین‌المللی برای سیل‌زدگان ممانعت ایجاد كرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی با اشاره به این‌كه اروپایی‌ها بعد از خروج آمریكا از برجام تعهدات متعددی را مطرح كردند افزود: برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود كه اینستكس را راه بیندازند و این یك اقدام مقدماتی است.
وزیر خارجه گفت: ما معتقدیم حالا باید اروپایی‌ها برای مدت زیادی تلاش و فعالیت كنند تا تعهداتشان را انجام دهند. وی با تاكید بر این‌كه اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان بسیار عقب هستند، تصریح كرد: آنها نباید این طور تصور كنند كه جمهوری اسلامی ایران منتظر آنها می‌ماند. ظریف افزود: ما روابط بسیار خوبی با همسایگانمان داریم و ساز و كارهای مشابهی را با بسیاری از كشورها راه‌اندازی كردیم كه دارد عمل می‌كند. وزیر خارجه گفت: من نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یك ساز و كار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند؟
وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره موانع موجود برای ارسال كمك‌های نقدی به سیل‌زدگان نیز گفت: در این زمینه در حوزه اطلاع‌رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته و دولت آمریكا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی كه اعلام كرده ما مانعی برای كمك‌ها نیستیم، ولی این حرف آنها خلاف است. ظریف افزود: ما اسنادی را جمع‌آوری كرده‌ایم و به‌زودی منتشر خواهیم كرد كه نشان‌دهنده این است كه بانك‌ها حتی بانك‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریكا از پذیرش كمك‌های ایرانیان خارج از كشور و مردم سایر كشورها كه مایلند در كمك‌رسانی به ایرانی‌ها كمك كنند ممانعت كرده‌اند.
وی با تاكید بر این‌كه كمك‌رسانی بین‌المللی به معنای نیاز نبوده و به معنی همدردی و همبستگی جهانی است كه در میان مردم وجود دارد، خاطرنشان كرد: این همبستگی جهانی به دلیل اقدامات تخریبی آمریكا و اقدامات غیرانسانی این كشور مورد مزاحمت قرار گرفته است.