نقش كارشناسان نفوذی در توقف سدسازی و ایجاد سیل ویرانگر

نقش كارشناسان نفوذی در توقف سدسازی و ایجاد سیل ویرانگر

حضور چند نفر از وزرا و مسؤولان دولتی در جلسه روز گذشته مجلس برای ارائه گزارش درباره سیل اخیر با هشدار نمایندگان مجلس درباره كارشناسان نفوذی كه مانع سدسازی شده‌اند، همراه بود.
محمدرضا ملكشاهی‌راد، نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس با اشاره به توقف ساخت سد توسط كارشناسان نفوذی گفت: وزیر نیرو مراقب جاسوسان باشد.
به گزارش خانه ملت، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، ملكشاهی راد ضمن تشكر از نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، نیروهای جهادی و مسؤولان استانی گفت قطعا نتیجه سوءمدیریت در حوزه‌های مختلف و بی‌توجهی كارشناسان در حوزه مدیریت آب و توزیع عادلانه تخصیص آن از عوامل اصلی است. مخازن آب كشور حدود ۵۱ میلیارد مترمكعب است، لرستان تنها حدود ۲۰۶ میلیون مترمكعب از این مخازن را داراست، چگونه لرستان با این وضعیت می‌توانست با سیل ویرانگر مقابله كند؟
وی در ادامه تصریح كرد: وزیر نیرو در برنامه تلویزیونی نگاه یك بیان كرد اگر در لرستان سدهای متعدد ساخته می‌شد این خسارت بر مردم وارد نمی‌شد؛ از این اظهارنظر وزیر تشكر می‌كنم اما جناب وزیر مراقب كارشناسان جاسوس باشید. عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: اقدامات ویرانگر كارشناسان نفوذی چه بر سر سدهای لرستان كه در دولت‌های مختلف مصوب شده آورده‌اند. سد معشوره با مخزن یك میلیارد مترمكعب و سد بختیاری با مخزن ده میلیارد مترمكعب متوقف شدند. این سدها در این مدت می‌توانستند از تخریب لرستان جلوگیری كنند. سدهای مخمل، كوه، سراب تلخ، زیبامحمد، پهلوان و خسروآباد توسط همین كارشناسان جاسوس وزارت نیرو متوقف شدند. وزیر نیرو توطئه را مطالعه بفرمایید. ملكشاهی راد با انتقاد از عملكرد وزارت نیرو افزود: وزارت نیرو برخلاف وظیفه قانونی خود، اجازه ساخت‌وساز غیرمجاز به متجاوزان به حریم رودخانه را داده است. این موضوع موجب افزایش خسارت‌های ناشی از سیل شده است. قطعا تمام مسؤولانی كه در این حوزه وظیفه داشته‌اند برای خیانت‌های خود باید به مراجع ذی‌صلاح و دادگستری معرفی شوند.
وزارت نیرو نسبت به تعطیلی پروژه‌های سدسازی تجدیدنظر كند
فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین در مجلس هم گفت: تعطیلی پروژه‌های سدسازی طی چند سال گذشته، سیاست وزارت نیرو بود كه باید در آن تجدیدنظر كند.
این نماینده مردم با تاكید بر این‌كه متاسفانه تعطیلی پروژه‌های سدسازی طی چند سال گذشته، سیاست وزارت نیرو بود كه باید در آن تجدیدنظر كنند، عنوان كرد: ‌به‌رغم دستور وزیر نیرو در زمینه ازسرگیری احداث سدهای استان، دو سال است كه سدهای استان كرمانشاه در مناطق گرمسیری تعطیل هستند.
برخی با تحریك افكار عمومی مانع توسعه سدسازی شده‌اند
حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان با طرح سوالی مبنی بر این‌كه چرا سدسازی در كشور حدود هشت سال تعطیل شده است، افزود: افرادی با تحریك افكار عمومی مانع توسعه سدسازی در كشور شده‌اند در حالی كه این سدها می‌توانست برای كشور یك فرصت باشد لذا باید این افراد كه جوسازی كرده‌اند شناسایی و وزارت نیرو كه مسؤول مستقیم این حادثه است، پاسخ این جوسازی‌ها را بدهد.وی با بیان این‌كه وزارت نیرو باید امروز پاسخگو باشد كه چرا ۶۵ درصد سد زاینده‌رود خالی است، ادامه داد: تمام گنجایش سد زاینده‌رود یك میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمكعب است كه عددی ناچیز در برابر ده‌ها میلیارد آبی بوده كه به خلیج فارس راه پیدا كرده، چرا وزارت نیرو مدیریت نكرد و ساخت ده‌ها سدی را كه می‌توانست به‌عنوان یكی از ذخایر اصلی كشور سال‌های آینده را تأمین كند، پیش‌بینی نكرد.نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: وزارت نیرو باید در موضوع سد بهشت‌آباد و سایر سدهای ذخیره‌سازی استان اصفهان به درستی عمل كند و تسلیم جوسازی‌ها نشود.