موجودی صندوق توسعه ملی  به دلار نیست

موجودی صندوق توسعه ملی به دلار نیست

 مرتضی شهیدزاده، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگویی كه با خبرنگار ما داشت به چگونگی برداشت از صندوق توسعه ملی پرداخت و تصریح كرد: طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی عملیات حسابرسی و حسابداری صندوق بر اساس دلار است و اكنون كه اعلام شده دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود به این معناست كه یك سبد ارزی متشكل از ارزهای دیگر در نظر گرفته می‌شود و در اختیار بانك مركزی قرار می‌گیرد.
وی افزود: صندوق توسعه ملی، اساساً موجودی دلاری ندارد كه دو میلیارد آن را به بانك مركزی بدهد بلكه ارزهای دیگر را به بانك مركزی می‌دهد. بدین ترتیب بانك مركزی در این شرایط ارزهایی كه معادل دو میلیارد دلار بوده را با نرخ نیمایی محاسبه و به بخش‌های مورد نظر تحویل می‌دهد.
شهیدزاده به موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل اشاره كرد و گفت: رئیس‌جمهور از مقام معظم رهبری درخواست كرد برای جبران خسارت سیل از منابع صندوق توسعه ملی استفاده كنند كه روز 24 فروردین‌ماه نامه‌ای از دفتر رئیس‌جمهور به صندوق آمد كه در آن از موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت دو میلیارد دلار از منابع این صندوق خبر داده شده بود. طبق دستور مقام معظم رهبری باید گزارش پرداخت‌ها به‌دلیل این‌كه استان‌ها و بخش‌های مختلف درگیر این ماجرا هستند به دفتر ایشان ارسال شود و رئیس‌جمهور هم وزارت كشور، سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی، بانك مركزی و وزارت نیرو را مسؤول این كار معرفی كرد.
رئیس صندوق توسعه ملی با بیان این‌كه هنوز دستور پرداخت به ما نرسیده است، تصریح كرد: معاون اول رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه باید برای پرداخت به ما اعلام كنند و زمانی كه این موارد به صندوق برسد پرداخت‌ها انجام خواهد شد. برداشت از صندوق توسعه ملی در شرایط فعلی این‌گونه است كه مجوز برداشت به رئیس‌كل بانك مركزی داده می‌شود و این بانك با محاسبه نرخ نیمایی در اختیار بخش‌های موردنیاز قرار می‌دهد.