استفاده ابزاری از بچه‌ها

جام‌جم چرایی پخش یك آگهی حاشیه‌ساز از شبكه كودك را بررسی می‌كند

استفاده ابزاری از بچه‌ها

 شبكه كودك سیما كه چندی از تاسیس و شروع به كار آن می‌گذرد، حالا به یكی از شبكه‌های پرمخاطب در میان خانواده‌ها تبدیل شده است و تقریبا تمام خانواده‌هایی كه فرزند خردسالی در خانه دارند، تلویزیونشان همیشه روی این شبكه تنظیم شده است. كودكان متولد دهه 60 و اوایل 70 خوب یادشان هست كه پخش 24 ساعته برنامه‌های كودك و اصطلاحا «كارتون» از شبكه‌های تلویزیونی برایشان چه رویایی بود! حالا این رویا برای كودكان امروز به واقعیت تبدیل شده و كودكان در هر ساعتی از روز می‌توانند به برنامه‌های شبكه كودك در قالب دو كانال آن، یعنی نهال و پویا بنشینند.
با این حال اخیرا یك اتفاق حاشیه‌ای، كارنامه این شبكه محبوب تلویزیونی را تا اندازه‌ای با خدشه مواجه و از اعتماد خانواده‌ها و به خصوص والدین نسبت به آن كم كرده است. قضیه به پخش آگهی تبلیغاتی یك تبلت از شبكه كودك برمی‌گردد؛ تبلتی كه در قالب یك آگهی پر رنگ و لعاب خودش را مخصوص كودكان و نوجوانان و مناسب آنان عنوان می‌كند. كافی است جست‌وجوی كوتاهی در تالارهای گفت‌وگوی مجازی كه مخصوص تعامل میان مادران است یا حتی نظرات وب‌سایت شبكه كودك داشته باشیم تا حجم نارضایتی‌های والدین از این تبلیغ خاص را متوجه شویم. والدینی كه می‌گویند با وجود این شرایط ناهموار اقتصادی جدید، كودكانشان با اصرار از آنها تبلت می‌خواهند و هربار كه این آگهی پخش می‌شود، اصرار آنان هم بیشتر می‌شود.
پخش آگهی‌های بازرگانی آن هم برای مخاطبان كوچك، اتفاقی است كه تقریبا در همه‌جای دنیا تقبیح و به منزله نوعی سوءاستفاده از ذهن‌های پاك و خالص كودكان عنوان می‌شود.
 مخاطبان كوچكی كه قوه تمیز درست از نادرست و راست از دروغ و منفعت‌های اقتصادی هنوز در آنان شكل نگرفته است و در چنین شرایطی طبیعی است كه وقتی با پخش یك آگهی از تلویزیون مواجه می‌شوند، آن را به شدت بپذیرند و خواهان داشتن آن كالا باشند.
پخش آگهی بازرگانی مربوط به فروش این تبلت كودك و نوجوان ما را بر آن داشت كه به جست‌وجوی چند و چون آن برویم؛ با مدیر شبكه كودك گپی زده و نظر او را در خصوص پخش این آگهی بپرسیم. همچنین نظر یك كارشناس ارشد تبلیغات و یک روانپزشک كودك را هم جویا شویم.
ادامه در صفحه6