حمایت رسمی امارات و عربستان از شورای نظامی سودان

حمایت رسمی امارات و عربستان از شورای نظامی سودان


عربستان سعودی و امارات در تازه‌ترین واكنش خود به آخرین رویدادهای سودان، به طور رسمی از شورای انتقالی نظامی در این كشور حمایت كردند. این مساله یك بار دیگر نشان می‌دهد كه دولت‌های تجاوزگر منطقه‌ای به دنبال پیاده كردن الگوی مصر در سودان هستند. مساله‌ای كه با مخالفت گسترده و پیگیر مردم معترض این كشور مواجه شده است.
پنجشنبه گذشته (22 فروردین) با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در سودان و به منظور كنترل اوضاع، ژنرال عوض بن عوف، وزیر دفاع و یكی از نزدیك‌ترین چهره‌ها به كانون قدرت، بیانیه بركناری عمر البشیر رئیس‌جمهور و نیز برقراری سه ماه حالت فوق‌العاده و یك ماه محدودیت رفت و آمد را قرائت كرد. وی یك روز بعد خود نیز كناره گرفت و عبدالفتاح برهان، رئیس بازرس كل نیروهای مسلح را جانشین خود كرد. هرچند تاكنون دولت‌های امارات و عربستان در باره تحولات سودان سكوت كرده بودند، اما روز گذشته خبرهایی منتشر شد كه نشان می‌داد سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستور داده است كمك‌های انساندوستانه به سودان ارسال شود آنها همچنین از شورای نظامیان دفاع كرده و خواستار اجرای برنامه‌های شورای انتقالی نظامی شده‌اند. طی دو روز اخیر برخی رسانه‌ها از بازی پنهان دولت‌هایی چون امارات و سعودی برای تداوم حاكمیت نخبگان دولت البشیر سخن گفته و دستگیری وی را توافقی پشت پرده میان وی و نظامیان توصیف كردند. روزنامه رأی الیوم در مطلبی نوشت كه از تغییرات سریع در سودان بوی دخالت آمریكا، عربستان و امارات به مشام می‌رسد. رای الیوم اضافه كرد: عبدالفتاح برهان فرمانده نیروهای زمینی، از ژنرال‌های نزدیك به عمر البشیر از جمله كسانی است كه ارسال نیروهای سودانی به خاك یمن در قالب ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات را تایید می‌كند. تایید شورای انتقالی سودان از سوی آمریكا نیز به این معناست كه دولت آینده سودان مورد تایید آمریكا خواهد بود و چه بسا از دایره تحریم‌های واشنگتن در آینده خارج شود.
روز شنبه رهبران معارضان سودان نشستی با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی برگزار كردند و قرار شد این گفت‌وگوها همچنان ادامه داشته باشد. گفته می‌شود احزاب مخالف فهرستی از افراد پیشنهادی خود را برای مشاركت در شورای انتقالی برای اداره حكومت ارائه كردند. البرهان نیز متعهد شد قدرت را به یك دولت غیر نظامی واگذار كند. عمر الدقیر، رئیس حزب معارض الموتمر (كنگره) در سخنانی پس از خروج از نشست با فرماندهان ارتش در مقر فرماندهی كل نیروهای مسلح گفت رئیس شورای نظامی انتقالی به هیات معارضان اطلاع داد تصمیمی مبنی بر لغو تمام قوانین محدود‌كننده آزادی‌ها صادر خواهد كرد. وی یاد‌آور شد ما خواستار مشاركت غیرنظامیان در شورای ریاستی انتقالی با شورای نظامی و همچنین تشكیل دولت غیرنظامی شدیم. الدقیر گفت هیات معارضان همچنین بر ضرورت بازگردانده شدن مقرهای حزب كنگره ملی سابق به ملت سودان تاكید كرد. مخالفان همچنین خواسته‌های هفتگانه خود را مطرح كردند كه عبارت است از آزادی زندانیان سیاسی، بازسازی دستگاه‌های امنیتی، انحلال شبه نظامیان، بازداشت و محاكمه فاسدان، رفع قوانین محدود‌كننده و... .
شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این كشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است و تاكنون به بركناری البشیر از قدرت منجر شده است، اما معترضان خواهان عزل تمامی عناصر نظام سابق و برقراری یك نظام مردم‌سالار هستند.