ناگفته‌های بازداشت جولیان آسانژ

آمریكا و اكوادور چگونه مقدمه تحویل بنیانگذار سایت ویكی‌لیكس را رقم زدند؟

ناگفته‌های بازداشت جولیان آسانژ

پنجشنبه گذشته خبرگزاری‌های جهان اعلام كردند جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویكی‌لیكس در لندن بازداشت شده است. او از سال 2012 به دنبال اتهاماتی كه علیه او مطرح شد به سفارت اكوادور در لندن پناه برد اما بعد از هفت سال مقامات اكوادوری تصمیم گرفتند آسانژ را تحویل پلیس انگلستان بدهند. منابع خبری می‌گویند دو بازیگر اصلی پرونده بازداشت آسانژ، مورِنو رئیس‌جمهور اكوادور و ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا هستند. اما هر یك چه چیزی دریافت كرده‌اند كه به این ننگ راضی شدند؟

به دنبال بازداشت آسانژ تعدادی از نمایندگان انگلستان و بسیاری از اصحاب رسانه در سراسر جهان ضمن
محكوم كردن این اقدام خواستار آن شدند كه آسانژ تحویل آمریكا داده نشود. ایالات متحده آمریكا سال‌ها پیش خواستار تحویل آسانژ بوده و گفته است قصد دارد در خاك كشورش او را محاكمه كند .
سال ۲۰۱۰ میلادی جولیان آسانژ، روزنامه‌نگار استرالیایی با همراهی یك افسر آمریكایی به نام برادلی مانینگ توانست به رایانه‌های وزارت دفاع آمریكا دسترسی پیدا كرده و ماهیت واقعی آن یعنی عاملان اصلی جرایم جنگی را افشا كند. او می‌گفت محرمانه ‌
نگهداشتن این جنایات با هیچ توجیهی سازگار نیست.
از آن زمان دادستان‌های مختلف در آمریكا تلاش كردند او را محاكمه كنند اما باراك اوباما نمی‌خواست چنین ننگی به پای دولت او نوشته شود و پس از حمایت رئیس‌جمهور اكوادور از او به عنوان پناهنده محاكمه او به تعویق افتاد. در این مدت نیز اطلاعات مهمی از سوی آسانژ به عنوان مؤسس و مدیر سایت افشاگر ویكی‌لیكس منتشر شد كه شاید خبرسازترینِ آنها انتشار ایمیل‌های سران كمیته ملی حزب دموكرات در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا در سال ۲۰۱۶ میلادی باشد . ۱۲ جولای ۲۰۰۷ میلادی بالگردهای آپاچی آمریكا با خلبان‌هایی كه سخنانشان نشان می‌دهد اهمیت خاصی برای جان شهروندان قائل نیستند ۱۲ نفر از جمله دو نفر از كاركنان رویترز را كشتند. این ویدئو توسط ویكی‌لیكس در سال ۲۰۱۰ میلادی افشا شد و جنجال زیادی به‌پا كرد.
دورویی ترامپ
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا كه روزی گفته بود «من عاشق ویكی‌لیكس هستم» این بار هنگام بازداشت جولیان آسانژ سكوت كامل اختیار كرد و حتی در پاسخ به پرسشی گفت كه ویكی‌لیكس را نمی‌شناسد. ستایش‌های ترامپ مربوط به دوران نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 برمی‌گردد.  او آن زمان شخصا ۱۶۴ بار از ویكی‌لیكس تقدیر كرد، اما حالا در یك مصاحبه وقتی از او در مورد لغو پناهندگی آسانژ می‌پرسند می‌گوید: «من چیزی در مورد ویكی‌لیكس نمی‌دانم. به من مربوط نیست. من واقعا هیچ نظری ندارم»! كارشناسان می‌گویند قطعا انتشار ایمیل‌های كمیته ملی حزب دموكرات كه نشان از تبانی برای انتخاب هیلاری كلینتون به عنوان نامزد نهایی دموكرات‌ها داشت، شوك بزرگی به نفع ترامپ ایجاد كرد. این قضیه البته به گشایش یك پرونده از سوی دموكرات‌ها با عنوان تبانی ترامپ با روس‌ها برای هك رایانه‌های كمیته ملی حزب دموكرات منجر شد كه به بازرس رابرت مولر سپرده شد. بعدها آسانژ در مصاحبه‌های متعدد گفت كه هك رایانه‌ها كار روس‌ها نبوده و حتی اضافه كرد كه یك نوجوان ۱۴ ساله هم می‌توانست چنین كاری بكند. به همین دلیل هیلاری كلینتون با شنیدن خبر بازداشت جولیان آسانژ ابراز خوشحالی كرد و گفت «او باید به خاطر كاری كه كرده پاسخگو باشد».
خیانت مورنو
در این میان سوالی كه مطرح می‌شود این‌كه چه اتفاقی افتاد كه دولت اكوادور پس از ۲۴۸۷ روز تصمیم گرفت مهمان خود در سفارتخانه‌اش در لندن را تحویل پلیس دهد؟ رافائل كوره‌آ، رئیس‌جمهور پیشین اكوادور كه در زمامداری او به آسانژ پناهندگی اعطا شده بود، بازداشت این افشاگر را محكوم و رئیس‌جمهور كنونی اكوادور را به خیانت متهم كرد. ۲ آوریل بود كه مورِنو در گفت‌وگو با رادیو اكوادور مدعی شد آسانژ «بارها» شرایط پناهندگی را نقض كرده است. وی گفت جولیان نمی‌تواند «دروغ بگوید و حساب‌ها و تلفن‌های شخصی را هك كند» یا «در سیاست كشورها و از آن بدتر كشورهای دوست دخالت كند» و ادامه داد تصاویری از تختخواب و رقص فرزندانش در شبكه‌های اجتماعی دست به دست شده است.
تصاویری كه مورِنو به آن اشاره داشت، مربوط به زمانی بود كه وی و خانواده‌اش در ژنو زندگی می‌كردند، اما همه آنچه نیاز بود گفته شود در همان عبارت «كشورهای دوست» گفته شد. منظور او مشخصا ایالات متحده بود اما جدا از این‌كه كارهای آسانژ «دخالت در سیاست» آمریكا به حساب می‌آید یا خیر، پرسش این است كه چرا رئیس‌جمهور قبلی اكوادور با همین توجیهات، آسانژ را به پلیس بریتانیا نسپرده بود؟
حساب توییتری ویكی‌لیكس به پرونده‌ای اشاره كرد كه اگر درست باشد نشان می‌دهد آسانژ ریسك خطرناكی را مرتكب شده است. در آن توییت آمده بود كه متهم‌ كردن آسانژ توسط مورِنو پس از آن صورت گرفت كه ویكی‌لیكس پرده از منافع شخصی مورنو در یك حساب خارجی در پاناما برداشت.
رئیس‌جمهور جدید اكوادور با رأی ناپلئونی ۵۱ درصدی در آوریل ۲۰۱۷ میلادی بر سر كار آمد. او اما به‌تدریج از برنامه‌هایی كه وعده داده بود فاصله گرفت و اصلاحات لیبرال اقتصادی را در دستور كار قرار داد. او سیاست‌های باز توزیع گذشته را با یك لایحه كنار گذاشت و با افزایش حمایت قانونی از كارفرمایان و شركت‌های بزرگ تمایل خود را به بلوك غرب نشان داد. به گفته كارشناسان، لغو پناهندگی آسانژ، یكی از آخرین خوش‌خدمتی‌های مورِنو به واشنگتن به شمار می‌آید.
 مورِنو به دلیل همین خوش‌خدمتی‌ها بود كه موفق شد فوریه گذشته با حمایت آمریكا یك وام ده میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول دریافت كند .