موج انفجار فجیره

جزئیاتی از انفجار چند نفتکش در بندر نفتی استراتژیک امارات

موج انفجار فجیره

اواسط روز یكشنبه شبكه المیادین در خبری فوری اعلام كرد انفجارهای مهیبی در داخل بندر الفجیره امارات به‌وقوع پیوسته و صدای این انفجارها به‌وضوح شنیده شده است. حتی گفته شد در پی وقوع این انفجارها، هواپیماهای آمریكایی و فرانسوی بر فراز این بندر به پرواز درآمدند. آنطور كه المیادین گزارش داد هفت تا ده نفتكش دچار حریق شده بودند. علاوه بر این، خبرگزاری روسی اسپوتنیك نیز وقوع این انفجارها را خبر داده بود. اگرچه رسانه‌های رسمی و دولتی امارات در نخستین ساعات مخابره این گزارش آن را تكذیب كردند، اما در كمتر از 24 ساعت خبرها و گزارش‌های دیگری از سوی رسانه‌ها و مقامات این كشور بیان شد.

 تاییدی مبهم و بدون جزئیات
اماراتی‌ها و حتی مقامات عربستان اگرچه وقوع چنین انفجارهایی را تایید كردند، اما ویژگی مشترك آنها این بود كه در واقع چندان به جزئیات این حادثه اشاره‌ای نشده بود. انور قرقاش وزیر مشاور در امورخارجه امارات در توئیتی در واكنش به هدف قرار گرفتن نفتكش‌ها در بندر فجیره تنها به یك جمله بسنده كرد. قرقاش در حساب شخصی خود در پایگاه اجتماعی توییتر نیز به نقل از وزارت خارجه امارات نوشت چهار كشتی تجاری در نزدیكی آب‌های منطقه‌ای كشور امارات هدف عملیات «خرابكارانه» قرار گرفتند اما این عملیات خسارت‌های جانی
در پی نداشت. آنطور كه وزارت خارجه امارات گزارش داده، این حادثه در منطقه سوخت‌گیری تانكرهای نفتكش در نزدیكی قلمرو امارات در دریای عمان و در نزدیكی تنگه هرمز رخ داده است؛ منطقه‌ای كه یك گذرگاه اصلی برای صادرات این كشورهای سرشار از نفت است. بیشتر رسانه‌های اماراتی تعداد نفتكش‌ها را چهار فروند اعلام كردند.
صبح دیروز نیز خالد الفالح، وزیر انرژی پادشاهی سعودی ضمن تایید این اخبار اعلام كرد كه از چهار نفتكش حادثه‌دیده، دو نفتكش متعلق به این كشور بوده است. او نیز ضمن خرابكارانه خواندن این عملیات اعلام كرد كه یكی از این دو نفتكش در مسیر حركت برای بارگیری نفت سعودی از بندر «راس تنوره» و سپس حركت به سمت ایالات متحده جهت تأمین نفت مشتریان شرکت سعودی آرامكو بود. الفالح افزود: این عملیات خرابكارانه به وقوع هیچ‌گونه تلفات جانی یا نشت سوخت منجر نشد، ولی در نتیجه آن خسارت‌های گسترده‌ای به بدنه هر دو نفتكش وارد شده است. او در پایان ضمن محكومیت چنین اقداماتی ادعا كرد چنین حملاتی تأثیری مستقیم بر بازار سوخت و اقتصاد جهانی دارد.
در همین حال، منابع خبری سعودی از ورود تیم تحقیقات بین‌المللی به بندر فجیره به منظور بررسی این حادثه خبر دادند. از سوی دیگر، اگرچه مقامات اماراتی و عربستانی تاكید كردند كه این حادثه اختلالی در این منطقه به وجود نیاورده است، اما نقشه‌های گوگل در روز گذشته نشان می‌داد كه فرودگاه فجیره بسته و قسمت‌هایی از این بندر نیز مسدود شده است.
 از محكومیت ایران تا هشدار آمریكا
در واكنش به این اتفاق، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران حوادث روز یكشنبه در دریای عمان را نگران‌كننده و تأسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. وی با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت كشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری كشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.
شورای همكاری خلیج‌فارس و تعدادی از كشور‌های عربی با صدور بیانیه‌های جداگانه، حادثه برای چند كشتی در بندر الفجیره امارات را محكوم كردند. عبداللطیف الزیانی، دبیركل شورای همكاری خلیج‌فارس با انتشار بیانیه‌ای تأكید كرد چنین رفتار‌های غیرمسؤولانه می‌تواند به افزایش تنش و درگیری در منطقه بینجامد و منافع ملت‌ها را با خطر بزرگی مواجه سازد. وزارت خارجه اردن و مصر نیز ضمن محكومیت این حادثه، با امارات ابراز همدردی كردند. وزارت خارجه بحرین نیز این حادثه را اقدامی جنایتكارانه خواند.
در همین حال، اداره امور دریایی آمریكا هم در واكنش به این مساله به كشتیران‌ها هشدارداد در زمان عبور از بندر فجیره در شرق امارات احتیاط كنند.
 مشخصاتی از نفتكش‌ها
در حالی كه مقامات اماراتی و عربستانی مشخصاتی مبهم و كلی در این زمینه ارائه كردند، اما برخی رسانه‌ها جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر كردند. یكی از این منابع سایت معتبر Marinetraffic است كه عبور و مرور كشتی‌ها و نفتكش‌ها در سراسر دنیا را رصد كرده و هر لحظه گزارش می‌دهد. بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی این سایت، این حادثه پنج نفتكش در بندر الفجیره را هدف قرار داده است. دو نفتكش مربوط به امارات، دو نفت‌كش مربوط به عربستان سعودی و نفتكش آخر هم با پرچم دومینیكن بوده است.
بنابر اطلاعات این منبع، دو نفتكش متعلق به عربستان در مقایسه با سه نفتكش دیگر، هم بزرگ‌تر بوده و هم حجم بیشتری را جا به جا می‌كنند.
به عنوان مثال، نفتكش عربستانی «المجد» كه در سال 2017 ساخته شده، ظرفیتی حدود 150 هزار تن دارد. دیگر نفتكش عربستان با نام المرزوق نیز ظرفیتی 50 هزار تنی دارد. این در حالی است كه ظرفیت سه نفتكش دیگر به طور میانگین حدود 5000 تن گزارش شده است.
 عوامل پشت پرده احتمالی
همزمان برخی كارشناسان به تحلیل عوامل احتمالی پشت پرده این حادثه پرداخته‌اند. بر همین اساس برخی بر این باورند كه آمریكا و متحدانش برای این‌كه امارات و عربستان را علیه ایران بیشتر از قبل تهییج و تشجیع كنند، دست به چنین اقدامی زده‌اند و می‌كوشند تا ایران و متحدان منطقه‌ای‌اش را طراح و عامل این عملیات
معرفی كنند.
بر همین اساس، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در مصاحبه با شبكه تلویزیونی المیادین گفت: كسی كه در پشت پرده این حمله قرار دارد، توانسته است اهداف دریایی را با دقت بالایی مشخص كند و در تدابیر امنیتی آمریكا، فرانسه، امارات و عربستان نفوذ كند. اسرائیل از چنین تنش آفرینی در منطقه سود می‌برد، زیرا اسرائیل خواهان وقوع جنگ است.