نسخه Pdf

پرسش و پاسخ قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله   پنچر کردن خودرو، مهر المتعه و خرید مدت زندان،  مریم  جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره  300011224  مطرح   کنند و پاسخ را  در همین صفحه  بخوانند.
   پنچر کردن خودرو
همسایه‌ای مقابل خانه‌ام پارك كرده بود و من خودرویش را پنچر كردم. حالا رفته از من شكایت كرده در حالی كه برچسب پارك مساوی است با پنچری را روی در پاركینگ چسبانده‌ام او می‌تواند شكایت كند؟
برخی مالكان معترض كه اغلب جای پارك در
 كوچه شان كم است، به نصب برچسب «پارك كنید، پنجر می‌شوید»، روی در پاركینگ اقدام می‌كنند و با این اعلام به نوعی خود را مجاز به پنچر یا كم كردن باد لاستیك ماشین یا موتورسیكلت پارك شده می‌دانند و گاهی نیز تهدید خود را عملی می‌كنند. باید بگویم چنین عملی می‌تواند از مصادیق تخریب موضوع ماده 677 قانون مجازات اسلامی‌قلمداد شود كه حداقل مجازات آن
شش ماه حبس است.
  مهر المتعه
منظور از مهر المتعه چیست؟
بر اساس ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، در صورتی كه مهر در زمان عقد ذكر نشده باشد و بعد از عقد هم مهر تعیین نشود چنانچه مرد زن را طلاق دهد در حالی كه هنوز نزدیكی صورت نگرفته باشد، زن مستحق دریافت مهرالمتعه است. البته باید توجه داشت در صورتی كه دلیل جدایی زوجین فوت یا فسخ نكاح باشد، این مهر به‌عهده مرد نخواهد بود.

   خرید مدت زندان
من به‌خاطر ارتكاب جرمی به زندان محكوم شده‌ام. آیا می‌توانم مدت زندانم را بخرم؟
در پرسش خود به میزان حبس و نوع جرم اشاره‌ای نكرده اید اما باید در توضیح پرسش شما اعلام كنم، مرتكبان جرایم عمدی كه حداكثر مجازات قانونی آنها سه ماه حبس است، به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محكوم می‌شوند. همچنین براساس قانون 27 مجازات اسلامی‌برای هر روز زندان، 30 هزار تومان درنظر گرفته شده كه این مبلغ هر سه سال یك بار با توجه به تورم تغییر می‌كند.