نسخه Pdf

توصیه‌های مهم یك مجرم اسكیمری

توصیه‌های مهم یك مجرم اسكیمری

محمد غمخوار / دبیر تپش

40 سال دارد و یكی از مجرمان 
سابقه دار سرقت با اسكیمر در كشور است كه تا به حال چند بار دستگیر شده است. در كارش تبحر خاصی دارد و در حالی كه تلاش می‌كرد ردی از خود باقی نگذارد، در تور پلیس گرفتار و دستگیر شد. در ادامه حرف‌های مجرم حرفه‌ای و توصیه‌هایش را به دارندگان كارت‌های بانكی می‌خوانید.
به چه اتهامی‌دستگیر شدی؟
سرقت از حساب بانكی افراد.
چند وقت است این كار را می‌كردی؟
حدود پنج ماه.
از حساب چند نفر سرقت كردی؟
حدود 200 نفر.
چقدر به‌دست آوردی؟
حدود 350 میلیون تومان.
با پول‌های سرقتی چه كردی؟
خرج زندگی ام شد. 
تحصیلاتت چقدر است؟
تا دیپلم بیشتر درس نخواندم.
به چه شیوه‌ای سرقت می‌كردی؟
اسكیمر.
توضیح بده؟
وانتی داشتم و صبح‌ها از میدان میوه و تره بار میوه می‌خریدم. گاهی نیز از شمال پرتقال و نارنگی می‌آوردم. در كنار خیابان‌ها و محل‌هایی كه در نزدیكی‌اش بانك نبود، توقف می‌كردم. میوه‌ها را به قیمت پایین می‌فروختم تا مشتریان بیشتری جذب كنم. بعد هم با نصب اسكیمر به‌دستگاه كارتخوان، اطلاعات كارت بانكی آنها را كپی می‌كردم. 
رمز را از كجا می‌آوردی؟
خودشان به‌راحتی اعلام می‌كردند.
به اسكیمر شك نمی‌كردند؟
اسكیمر دستگاه بزرگی نیست كه دیده شود و به آن شك كرد. 
كارت‌های خام را از كجا می‌خریدی؟
خرید آنها سخت نیست. خام آنها در بازار موجود است. از همان كارت‌هایی است كه برای بازكردن در هتل‌ها و دستگاه‌های ساعت زنی استفاده می‌شود.
روزی چقدر به‌دست می‌آوردی؟
مختلف بود. بعضی حساب‌ها 50 هزار تومان هم داخلش نبود و موجودی بعضی میلیونی.
با این‌كه در هر روز كه فقط 200 هزار تومان می‌توان برداشت كرد، چطور میلیونی برداشت می‌كردی؟
كار سختی نبود. به طلافروشی‌ها و صرافی‌ها می‌رفتم و طلا و دلار می‌خریدم و با كارت‌های سرقتی پرداخت می‌كردم. یك هویت جعلی هم داشتم كه كارت‌ها را به آن نام چاپ می‌كردم كه اگر كارت شناسایی خواستند نشان بدهم.
با این‌كه پیش از این سابقه دستگیری داشتی و می‌دانستی سرانجام دستگیر می‌شوی چرا ادامه می‌دادی؟
این‌بار خیلی حرفه‌ای عمل كردم و سعی كردم ردی از خود باقی نگذارم. فكر نمی‌كردم دست پلیس به من برسد و دستگیر شوم. حتی وقتی حس كردم پلیس در تعقیبم است از تهران فرار كردم اما مخفیگاهم لو رفت. پلیس فتا خیلی خوب ردیابی كرد و به من رسید. البته من به خاطر سابقه‌ام 
گاو پیشانی سفید هستم.
از طریق فیشینگ هم سرقت می‌كردی؟
نه . فیشینگ كار حرفه‌ای‌های كامپیوتر است. من تخصصم اسكیمر است. البته فیشینگ راحت‌تر هست. یك سایت جعلی درست می‌كنی و به‌راحتی اطلاعات حساب را به‌دست می‌آوری.
خب اگر بخواهی به مردم توصیه‌هایی كنی كه گرفتار نشوند، چه می‌گویی؟
اسكیمر با چشم به‌سختی قابل مشاهده است . قطعه‌ای به انتهای كارت وصل می‌شود كه كمی‌غیرعادی‌اش می‌كند. تنها راهی كه می‌توان از دام مجرمان اسكیمری فرار كرد، وارد كردن رمز توسط مشتری است. تا زمانی كه مجرم رمز را نداشته باشد، اطلاعات كارت به دردش نمی‌خورد. متاسفانه بعضی‌ها خجالت می‌كشند بگویند رمز را خودمان می‌زنیم. خودم هر جا خرید می‌كردم، می‌گفتم رمز را خودم وارد می‌كنم.
درباره فیشینگ اطلاعات زیادی ندارم اما می‌دانم كه باید به آدرس آن توجه كرد و روی لینك‌های دانلود كلیك نكرد تا وارد درگاه شد.