نَقد

نَقد


محمود مختاریان، استاد دانشگاه و كارشناس رسانه درباره تولید برنامه‌های سرگرمی محور كه غالبا از نمونه‌های خارجی ساخته می‌شوند، به ایلنا گفت: ما باید خودمان خلاقیت داشته باشیم و برنامه‌هایی متناسب با فرهنگ خود را تولید كنیم. نمی‌دانم چند میلیون ایرانی در بیرون از ایران زندگی می‌كنند، ولی این را با قاطعیت می‌گویم كه 2000 ایرانی در سینمای انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای جهان كار می‌كنند كه نشان می‌دهد این دو بخش در سراسر جهان در اختیار ماست. علاوه‌بر این ما آدم‌های فراوان دیگری هم داریم كه در سینمای جهان اولین هستند. از این موضوع می‌توان این طور نتیجه گرفت كه ما نیروی متخصص و باسواد كم نداریم كه بخواهیم از برنامه افراد دیگر كپی كنیم. به قول قدیمی‌ها مگر دستمان چلاق است؟! با توجه به نیروهای خود به راحتی می‌توانیم در حوزه برنامه‌سازی اتفاق‌های خوبی را ایجاد كنیم.
كار كردن در حوزه رسانه مانند راه رفتن روی لبه تیغ بوده و در ساختن افكار عمومی جامعه بسیار خطرناك است. باید اعتمادسازی، بسترسازی، برجسته‌سازی، فرهنگ‌سازی، تمدن‌سازی، مدیریت افكار عمومی و بسیاری موارد دیگر را بلد باشید. این موضوعات نشان می‌دهد كه كار كردن در رسانه چقدر كار دشواری است. به نوعی ایجاد فضای رسانه‌ای یك شاهكار است، ولی وقتی آن را بلد نیستیم، باید فكر دیگری كرد و در بحث آموزش در این حوزه كار كرد.
باید بگویم قبل از این‌كه آمریكا بخواهد با ما وارد جنگ اقتصادی شود، جنگ رسانه‌ای را با ما شروع كرده است؛ چراكه كوچك‌ترین كار آنها حضور سناتورهایی است كه از آمریكا به نوشتن توئیت‌های فارسی مشغولند، در صورتی كه در حالت عادی هیچ دلیلی برای این كار وجود ندارد.