حمله ابابیل ها به سعودی

2 روز پس از حوادث خرابكاری در بندر الفجیره پهبادهای یمنی تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار دادند

حمله ابابیل ها به سعودی

دو روز پس از حمله افراد ناشناس به تعدادی نفتكش در سواحل فجیره امارات، گروه‌های مقاومت یمن می‌گویند موفق شده‌اند با هفت فروند پهپاد حملاتی را به چند تاسیسات مهم و حیاتی عربستان سعودی ترتیب دهند. هرچند ماهیت حملات روز یكشنبه در بندر فجیره معلوم نشد و اماراتی‌ها هم نتوانستند یا نخواستند روشنگری كنند، اما حملات یمنی‌ها در تلافی حملات هوایی ائتلاف متجاوز عربستان به خاك این كشور بوده است.

شبكه تلویزیونی المسیره روز گذشته به‌نقل از یك منبع نظامی اعلام كرد هفت فروند پهپاد در حملاتی چندین تأسیسات بسیار مهم و حیاتی در عربستان سعودی را مورد هدف قرار دادند. شبكه مزبور از این عملیات به‌عنوان عملیات بزرگ ضداهداف عربستان یاد كرد، ولی تا‌كنون به مكان دقیق این حملات و نیز خسارت‌های وارده به آن اشاره‌ای نشده است. عملیات گسترده مذكور در واكنش به ادامه تجاوز و محاصره ائتلاف متجاوز ضد ملت یمن صورت گرفته است.  این منبع نظامی به المسیره گفته است: ما آمادگی اجرای عملیات بیشتر و حملات بی‌سابقه و دردناك در صورت ادامه تجاوز و محاصره ظالمانه یمن را داریم. در همین رابطه پایگاه خبری العهد وابسته به مقاومت لبنان در گزارشی نوشت: نیروی هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین یمنی انجام این حمله به مراكز ارتش عربستان در منطقه العسیر را طرح‌ریزی كرده‌اند. به نوشته این منبع، این حمله با هواپیماهای بدون سرنشین و موشك‌انداز قاصف K2  ضدمراكز استقرار ارتش عربستان صورت گرفته است. همچنین گفته می‌شود این عملیات به كشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای عربستان سعودی منجر شده است.
نیروهای پهپادی یمن 24 آوریل گذشته نیز حمله‌ای را با همین نوع از هواپیماها ضد مراكز استقرار ارتش سعودی در منطقه «الربوعه» انجام دادند. دو روز پیش هواپیماهای متجاوز عربستان در ادامه تجاوزات چندساله خود علیه ملت مظلوم یمن مناطقی را در استان صعده بمباران كردند. در این میان آنها، منطقه «منبه» واقع در صعده هدف بیشترین حملات قرار گرفت.
قدرت پهپادهای یمنی
گروه‌های مقاومت در یمن در ساخت و تولید پهپادهای نظامی به پیشرفت‌های زیادی دست یافته اند. آنها تاكنون بارها با حمله به مواضعی در عربستان و امارات قدرت پهپادهای خود را به نمایش گذاشته اند. برای مثال، یك بار در واكنش به جنایات مستمر ائتلاف سعودی فرودگاه بین‌المللی دبی در امارات را هدف قرار دادند. این حمله با استفاده از پهپاد صماد-3 هدف قرار گرفت. سرهنگ عبدا... الجفری، سخنگوی نیروی هوایی یمن گفت: عملیات حمله به فرودگاه دبی بعد از پایش اطلاعاتی دقیق انجام شد. وی تاكید كرد: ائتلاف متجاوزان باید بداند ضربات آتی سنگین‌تر خواهد بود و ما توانایی‌ها و امكانات لازم برای ساخت هواپیما و هدف قرار دادن تاسیسات حیاتی آنها را داریم.
سامانه جدید پهپادی موسوم به صماد -3، جدیدترین پیشرفت تسلیحاتی است كه ارتش یمن از آن رونمایی كرد. این پهپاد در اولین ماموریت فرامرزی خود فرودگاه ابوظبی را هدف قرار داد و سبب متوقف شدن فعالیت آن شد. همچنین یگان پهپادی یمن پیشتر با پهپاد صماد- 2 پالایشگاه شركت نفتی آرامكو در ریاض عربستان را هدف قرار داده بود. یكی دیگر از انواع پهپادهای پیشرفته یمنی نوع موسوم به  قاصف 2k است كه قدرت انفجاری شدیدی دارد. زیرا این پهپاد می‌تواند مواد منفجره زیادی را با خود حمل كند. روز 10 ژانویه گذشته ده‌ها نفر از فرماندهان ارشد مزدوران سعودی در عملیات نظامی یگان پهپادی ارتش و كمیته‌های مردمی یمن در پایگاه العند در استان لحج كشته  یا زخمی شدند. به گزارش اسپوتنیك، این عملیات پس از شناسایی شماری از فرماندهان ارشد در پایگاه نظامی العند با پهپاد قاصف 2k  انجام شد.
سال پهپادهای یمنی
یحیی سریع، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن یك‌بار در مصاحبه‌ای گفته بود: صنعت دفاعی این كشور، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ساخت پهپاد كسب كرده است به‌طوری كه می‌توان سال 2019 را سال پهپادهای یمن دانست. وی تاكید كرد ارتش و كمیته‌های مردمی یمن به انبار بزرگی از پهپادهای قاصف 2K  مجهز است و موشك‌های بالستیك مدرنی در اختیار دارد كه در صورت تداوم تجاوز به یمن، از آن رونمایی خواهد كرد.
سرتیپ سریع افزود: در صورت توقف تجاوز به یمن، عملیات‌های نظامی ارتش و كمیته‌های مردمی یمن نیز متوقف خواهد شد. ده روز پس از این وعده، ارتش یمن در پاسخ به تداوم تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، از پهپاد جدید قاصف K2، با حمله به پایگاه نظامیان سعودی رونمایی كرد. شبكه خبری الجزیره یك بار در گزارشی از زبان یكی از مقامات یمنی نوشت نیروهای مقاومت یمن به حدی از پیشرفت تكنولوژی رسیده‌اند كه می‌توانند روزی دو پهپاد تولید كنند.
كارشكنی در روند صلح
ائتلاف متجاوز سعودی علاوه بر حملات مكرر و كشتار بی‌رحمانه شهروندان بی‌گناه و بی‌‌دفاع یمن پیوسته طی سال‌های گذشته در روند صلح نیز كارشكنی كرده است. یكی از آخرین موارد آن خروج یكجانبه نیروهای انصار‌ا... از تعدادی از بنادر الحدیده بود كه باید متحدان سعودی نیز دست به چنین اقدامی می‌زدند، اما از آن سرباز زدند. در همین رابطه محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارا... یمن به شبكه المسیره گفته است: تشدید تنش نظامی از سوی كشورهای ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آنها در الحدیده با توجه به اجرای مهم‌ترین مفاد مربوط به توافق صلح سوئد و بنادر، نشان می‌دهد كه این كشورها تمایلی به صلح نداشته و همچنان بر ادامه تجاوزگری خود تاكید می‌كنند.
جنبش انصارا... یمن و دولت مستعفی یمن 13 دسامبر 2018
(22 آذر 97) پس از یك هفته مذاكره در استكهلم سوئد به توافق رسیدند. به موجب این توافق قرار شد اسیران مبادله شده، حملات و درگیری‌های دوجانبه متوقف گردد، بندر الحدیده به شكل جدیدی مدیریت شود و فرودگاه صنعاء نیز بازگشایی شود، اما اجرای این توافقات تاكنون با موانعی عمدتا از سوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مواجه بوده است.