دور تازه خشونت  در اعتراضات سودان

دور تازه خشونت در اعتراضات سودان


در پی به توافق نرسیدن شورای نظامیان با هیات مخالفان سودان دور تازه خشونت‌ها در این كشور به وقوع پیوست. اگر طرف‌های درگیر هرچه زودتر در رفع اختلافات نكوشند این خشونت‌ها می‌تواند توسعه پیدا كند.
روز گذشته كمیته پزشكان سودان اعلام كرد، تعداد تظاهركنندگانی كه در تیراندازی عصر دوشنبه در محل تحصن آنها در خارطوم كشته شدند به چهار نفر افزایش یافت. همچنین یك افسر ارتش این كشور نیز كشته شد. این كمیته صبح دیروز با انتشار بیانیه‌ای این خبر را اعلام كرد، اما به تعداد زخمی‌ها اشاره‌ای نكرد‌. این درحالی است كه شبكه‌های اجتماعی می‌گویند در جریان درگیری‌های روز دوشنبه، دست‌كم 50 نفر نیز زخمی شده‌اند. این درگیری‌ها زمانی به وقوع پیوست كه نظامیان حاكم بر سودان كوشیدند چادرهای تحصن‌كنندگان را جمع كنند. گروه‌های آزادی و تغییر در بیانیه‌ای از خشونت‌ها و نقض آشكار حقوق معترضان در محل تحصن و دیگر مناطق خارطوم ابراز نگرانی و مخالفت خود را با اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان از سوی
هر گروهی اعلام كردند. همچنین این گروه‌ها با تاكید بر این مساله كه حفظ جان انقلابی‌ها اولویت اصلی است كه نمی‌توان از آن غافل شد، از شورای نظامی خواستند به وظایف خود در حمایت از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز عمل كند. در این بیانیه در عین حال بر ادامه انقلاب تا تحقق تمام اهدافش تاكید و عنوان شد، خواسته‌های انقلاب طبق بیانیه این گروه‌ها در انتقال قدرت به دولتی مدنی خلاصه می‌شود.
با این حال روز گذشته شمس‌الدین كباشی، سخنگوی شورای نظامی سودان تاكید كرد: این شورا درباره ساختار حكومت انتقالی با ائتلاف آزادی و تغییر به طور كامل به توافق رسیده است. وی افزود: در مذاكرات با ائتلاف آزادی و تغییر وظایف و مسؤولیت‌ها در سه سطح حاكمیت، اجرایی و قانونگذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به توافق رسیدیم. هنوز این مساله از سوی مخالفان تایید یا رد نشده است.