دربــاره جمــال

نامزد جمال خاشقچی كتاب خاطرات خود را منتشر كرده و این روزها به دعوت ترامپ به آمریكا سفر كرده است

دربــاره جمــال

جمال داخل كنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما خارج نشد. خدیجه كه منتظر او ایستاده بود و خود را چند قدمی ازدواج با او می‌دید به نزدیك‌ترین جایگاه پلیس مراجعه كرد و ماجرا را گفت تا پرده از قتل عجیب جمال خاشقچی، یكی از فجیع‌ترین قتل‌های قرن حاضر برداشته شود. قتلی كه هنوز هم عواملش آن‌طور كه باید مجازات نشده‌اند. انتشار كتاب «جمال خاشقچی، زندگی، مبارزه و اسرار» كه دربردارنده خاطرات خدیجه چنگیز نامزد اوست دوباره توجه‌ها را به این اتفاق جلب كرده است. اصل كتاب طبق مصاحبه‌های دو روزنامه‌نگار ترك با چنگیز پیش رفته و انتشار آن در كشورهای مختلف باز هم این ماجرا را به یكی از اخبار و اتفاقات مهم بدل كرده است. چنگیز حالا در آمریكا با برخی چهره‌های سیاسی این كشور ملاقات می‌كند و اظهار نظرهایی هم درباره آنچه از ابتدای ماجرا تا امروز گذشته است، دارد. اظهار‌نظرهایی كه ضمن معرفی كتاب به آنها هم خواهیم پرداخت تا هم روند تدریجی تاثیر كتاب را در جهان بررسی كنیم و هم ببینیم خدیجه چنگیز زنی كه در صورت زنده بودن خاشقچی شاید چندان معرفی نمی‌شد، حالا به‌عنوان یك چهره شناخته‌شده چه رویكردی درباره قتل نامزدش و چه اظهار‌نظرهایی درباره آنچه تاكنون پیش آمده دارد. چرا كه او حالا اظهار‌نظرهای متفاوتی دارد و چند روز پیش عكس او در آغوش نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریكا هم منتشر شد.


 ماجرای كتاب
«جمال خاشقچی، زندگی، مبارزه و اسرار» در واقع پرده از جنایت قتل خاشقچی برمی‌دارد و حالا نسخه انگلیسی آن هم با استقبال بسیار خوبی روبه روست. این كتاب كه 5 فصل و 228 صفحه دارد، روایتی از جنایت مهم قرن حاضر را روایت می‌كند. چنگیز درباره كتابی كه نوشته است، گفت: در كتاب «جمال خاشقچی، زندگی، مبارزه و اسرار» به زندگی نامزدم كه ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود پرداخته‌ام و سعی كردم به همه سوالاتی كه درباره او مطرح است و همه چیزهایی كه عموم مردم درباره جمال نمی‌دانند بپردازم.
او نوشتن این كتاب را كار دشواری نمی‌داند و تاكید می‌كند: نوشتن كتاب برای من دشوار نبود، چون تراژدی بود كه بر من گذشت و روایت خودم را داشتم. بی‌آن‌كه بخواهم دنبال سند و مدرك باشم برای اثبات آنچه می‌گویم. این بخشی از زندگی من بود كه در قالب كتاب نوشته شد. من با این درد زندگی كرده ام. نوشتن كتاب مبارزه برای داشتن دموكراسی است.
چنگیز همچنین می‌گوید: در این كتاب پاسخ همه سوالاتی كه شما درباره خاشقچی دارید آمده است، از اندیشه‌ها و فكرهای او تا روزهای آخر زندگی اش كه او را به‌عنوان یك شخص عاشق كنار خود داشتم.
 روایت مصاحبه‌كنندگان با خدیجه
محمد عاكف ارسوی یكی از روزنامه نگارانی كه در این كتاب از طریق مصاحبه با خدیجه اطلاعات لازم را جمع آوری كرده است، می‌گوید: خیلی‌ها خاطرات خود را با جمال خاشقچی مطرح می‌كنند اما خدیجه به‌عنوان نزدیك ترین شاهد می‌توانست بهترین راوی باشد، هر چند برایش بسیار دشوار بود و بارها مصاحبه‌ها را قطع كرد، اما نتیجه كار رضایت بخش شد، هر چند هنوز هم به‌طور واضح حرفی زده نمی‌شود كه بالاخره چرا جمال را كشتند و چه بر سر او آوردند.
سینان انوش دیگر مصابه‌گر این كتاب هم اظهار می‌كند: خدیجه از تجربیاتش به‌عنوان یك زن در مسیری استفاده كرده كه به یك مبارزه‌گر بدل شود. جمال هر ایدئولوژی هم كه داشت نباید با چنین اتفاقاتی روبه‌رو می‌شد، در واقع هیچ روزنامه‌نگاری نباید با چنین اتفاقاتی روبه‌رو شود، از این رو كتاب را برای روشن شدن قتل او نوشتیم و بعنوان ابزاری برای مبارزه در راه دموكراسی به جهان عرضه كردیم.
 و اما خدیجه...
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا هم هر چند دیرهنگام و تحت تاثیر رسانه‌ها و واكنش‌های بین‌المللی به این قتل واكنش نشان داد. اما این واكنش دیرهنگام برای خدیجه چنگیز آن‌قدر ناراحت‌كننده بود كه او دعوت ترامپ را برای رفتن به كاخ سفید رد كند و آن را نپذیرد. او در زمان دعوت ترامپ بیان كرده بود قصد رئیس‌جمهور آمریكا جلب افكار عمومی است، در حالی كه خواسته او به‌عنوان نامزد خاشقچی مجازات برای تمام كسانی است كه در قتل وحشیانه همسرش درگیر بوده‌اند.
این موضع‌گیری خدیجه چنگیز اما چندان دوام نیاورد و او بالاخره دعوت ترامپ را پذیرفت و اعلام كرد به آمریكا می‌رود و به‌تازگی هم تصویرش در كنار نانسی كلوسی در آمریكا منتشر شده است.
نكته عجیب و جالب دیگر آن‌كه چنگیز در یك سخنرانی خود جمله‌ای عجیب درباره ملك سلمان گفته است. آن‌طور كه رسانه‌های تركیه نقل كرده‌اند، خدیجه چنگیز در سخنان خود گفته است: «من فكر می‌كنم شاه سلمان یك شخص با وجدان است.» هر چند شاید چنگیز چنین سخنانی را طی یك سیاست خاص به زبان بیاورد و برنامه خاصی داشته باشد، اما نمی‌توان از این موضوع گذشت كه او راهی آمریكا شده و چنین سخنانی را هم بر زبان آورده است. شاید برای قضاوت درباره عملكرد چنگیز زود باشد اما باید منتظر ماند و دید او از سفر به آمریكا تا بخشیدن عنوان باوجدان به ملك‌سلمان چه مسیری را طی كرده و خواهد كرد.
 كجای كاریم؟
«جمال خاشقچی، زندگی، مبارزه و اسرار» در كشورهای عربی و حتی در خود عربستان سعودی منتشر شده است. كشورهای انگلیسی زبان هم ترجمه آن را به سرعت وارد بازار كتاب كردند و با اقبال خوبی هم مواجه شد. آنها در حال بررسی آنچه در كتاب مطرح شده هستند و درباره كتاب اظهار نظرها و مطالب مختلفی منتشر می‌كنند. آن وقت در ایران كه تركیه كشور همسایه اش محسوب می‌شود و عربستان هم یكی از كشورهای منطقه كه روابط پرتنشی با آن دارد، هیچ خبری از انتشار این كتاب نیست. نكند كتاب در حال ترجمه است و ما بی خبر. شما خبری دارید؟‌