کج‌دار و مریض!

چرا ترامپ بعد از چند تهدید کلامی و توییتری ناگهان در تلویزیون از مواضعش عقب‌نشینی کرد؟

کج‌دار و مریض!

در ادامه عقب‌نشینی‌های مقامات آمریکایی از تهدیدات سخت علیه جمهوری اسلامی ایران، دیروز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد، خواهان جنگ با ایران نیست و اگر بخواهد وارد جنگی با ایران شود این جنگ، اقتصادی خواهد بود. این اظهارات ترامپ در حالی صورت گرفت که پس از چند هفته تهدیدات گسترده از سوی کاخ سفید علیه ایران، در روزهای اخیر شاهد مواضع نرم‌تری از سوی چهره های کلیدی دولت آمریکا از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و اکنون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور هستیم. این تغییر مواضع پس از آن صورت می‌گیرد که با وجود تهدیدات فراوان از سوی مقامات آمریکا، هیچ کس در ایران روی خوشی به مذاکره با آمریکا نشان نداده و از چند روز قبل برخی از تعهدات ایران در برجام متوقف شده است.

ترامپ: کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی که به تازگی با شبکه محبوب خود یعنی فاکس نیوز داشته، بار دیگر توافق هسته‌ای امضا شده با ایران از سوی «باراک اوباما» را مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش میزان، وی مدعی شد: این توافق بعد از پنج سال تنها موجب شده که مسیر ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هموار شود. ما به این احتیاجی نداریم. رئیس جمهور آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای ایران را «وحشتناک» توصیف کرده و گفت: این توافق وحشتناک بود و من از آن خارج شدم. وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: من می‌خواهم مطمئن شوم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. ترامپ افزود: شما می‌دانید من کسی نیستم که بخواهم با آنها وارد جنگ شوم. اقتصاد ما آسیب می‌بیند و از همه مهم‌تر مردم ما کشته خواهند شد. رئیس جمهور آمریکا گفت: ترجیح می‌دهم اگر قرار است حمله‌ای صورت بگیرد اقتصادی باشد.
نکته درس‌آموز
این تغییر مواضع از سوی ترامپ با تحلیل‌هایی در داخل کشورمان روبه‌رو شده و بسیاری از کارشناسان، عقب‌نشینی ترامپ از گزینه نظامی را نتیجه مواضع قاطع مسؤولان ایرانی می‌دانند. مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در همین زمینه در مطلبی نوشت: در همین زمان کوتاه که ایران با شیب بسیار ملایم در مقابل فشارهای آمریکا رفتار تهاجمی‌تری را در پیش گرفته، نشانه‌های تغییر محاسبات دشمن به سرعت آشکار شده است. دشمن آشکارا موضع دفاعی گرفته و قادر به واکنش نیست، حتی لفاظی های خود را تعدیل کرده و پس‌پرده پی در پی پیغام می‌فرستد که خواهان تقابل نیست.
وی با بیان اینکه متحدان آمریکا مانند سعودی و خصوصا اسرائیل که تا دیروز شاخ و شانه می‌کشیدند زبان در کام کشیده‌اند و گزینه نظامی مطرح نشده، منتفی شده است، افزود: با این‌که ایران تازه در آغاز راه قرار دارد و می‌توان گفت هنوز حتی کار خود را در هزینه‌مند کردن رفتار آمریکا آغاز هم نکرده، فاصله «توان واقعی» و «توان ادعایی» دشمن آشکار شده است. همین مقدار برای غربگرایان ایرانی که آمریکا را از خودش هم جدی تر می گیرند، درس‌آموز است اگر طالب آموختن چیزی باشند.
علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس هم با اشاره به اظهارات ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز نوشت: قابل توجه غافلان یا عاملان دشمن که با شوآف جنگ به‌دنبال تحمیل مذاکره بودند تا بار دیگر استقلال و عزت مردم ایران را به حراج بگذارند.
در گفت‌وگو با چند کارشناس مسائل بین‌الملل به تحلیل چرایی عقب‌نشینی آمریکا از تهدیدات تند نظامی پرداخته‌ایم:

قاطعیت ایران؛  موضع انفعالی آمریکا
محمدحسن قدیری ابیانه
کارشناس روابط بین‌الملل
برای بررسی نوع موضعگیری‌های متفاوت و سینوسی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باید روحیه او را شناخت.
وی یک قمارباز تاجر است و از این طریق مال زیادی کسب کرده است.
بلوف زدن هم بخشی از قماری است که ترامپ معتقد است براساس آن می‌تواند ایران را به تسلیم وا دارد.
ترامپ اخیرا گفته باید آنقدر قدرت نظامیان را بالا ببریم که دیگر کشورها را بدون ورود آمریکا به جنگ به تسلیم وادار کنیم.
مشاورین او مثل بولتون و پمپئو هم به طور معمول حرف‌های خشن می‌زنند.
تهدید به آوردن ناو جنگی به خلیج فارس هم یکی از شیوه‌های بلوف زنی آنها بود اما وقتی با موضع قاطع رهبر و ملت ما مواجه شدند دوباره تلاش کردند تا از تبلیغات جنگی خود بکاهند.
آمریکایی‌ها تصور کردند که دوباره می‌توانند برخی افراد مرعوب سیاسی را با تهدید و دادن امتیاز پای میز مذاکره بکشانند اما خلاف تصور آنها، رهبر انقلاب موضع بسیار قاطعانه‌ای گرفتند و براساس تحلیل دقیقی عنوان کردند که ما نه مذاکره می‌کنیم و نه جنگی اتفاق خواهد افتاد.
این نکته را باید مورد توجه قرار داد که تاکنون بسیاری از توطئه‌ها و برنامه‌های آمریکا علیه ایران ناکام مانده چون رهبری نقشه راه آنها را می‌شناسند و نقشه‌های آنها را نقش بر آب می‌کنند.
ترس آمریکا از مواضع رهبری و ملت چنان بود که ناوگانی که با همه هیاهو قرار بود به خلیج فارس بیاید در پشت آبهای دریای سرخ ماند.
بنابراین می‌توان دریافت که قاطعیت رهبر و ارکان حاکمیت در برابر تهدید خارجی  جنبه بازدارندگی قوی دارد و دشمن را به واکنش انفعالی
وامی دارد.



تحریم اقتصادی
تنها گزینه و تهدید نیم‌ بند

جعفر قناد باشی
 کارشناس سیاست خارجی
 آمریکایی‌ها در خصوص نوع رفتارشان با ایران همواره دچار خطای محاسباتی بودند.
این ضعف ناشی از نادیده گرفتن دو مساله است.
یکی آن‌که سیاست‌ورزان کاخ سفید شناخت درستی از ماهیت ایران بعد از انقلاب ندارند و دوم این‌که در ترسیم راهبرد عملیاتی در برخورد با ایران دچار اشتباهات فراوان شده‌اند.
این رویکرد و رویه اشتباه در طول دوران رئیسان‌جمهور مختلف آمریکا تاکنون ادامه داشته است و البته دونالد ترامپ را باید پراشتباه‌ترین آنها به حساب آورد.
این رویکرد پر از انتقاد ناشی از دلایل مختلفی است از جمله این‌که ترامپ یک چهره موفق در صحنه اقتصاد در چارچوب خرد است اما با این وصف به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده است.
او در تدوین یک سیاست خارجی و انتخاب مشاوران و همکاران خود در این عرصه ناموفق بود.
همچنین رئیس‌جمهور آمریکا را باید فردی در خدمت محافل صهیونیستی دانست که از هر فرصتی برای تحقق خواسته‌های افزون‌طلبانه خود استفاده می‌کنند.
نوع موضعگیری‌های ترامپ به‌ویژه در رابطه با ایران ترجمان سخنان نتانیاهو است.
آمریکایی‌ها چندی پیش با زبان تهدید نظامی سعی در ترساندن ایران و وادار کردن جمهوری اسلامی برای گفت‌و‌گو و عقب‌نشینی داشتند اما با موضع قاطع رهبری و نظام متوجه شدند که نمی‌توانند بیش از این با زبان تهدید با مردم ایران سخن بگویند.
واقعیت آن است که باوجود همه ادعاهای سیاستمداران آمریکایی مبنی بر وجود همه گزینه‌ها روی میز، این حرف بلوف سیاسی بیش نیست و آنها تنها گزینه‌ای که پیش رو دارند  گزینه‌ای اقتصادی مبتنی بر جنگ روانی است.
در سایر عرصه‌ها آنها نتوانستند خللی در عزم ملت ایجاد کنند و تنها امیدشان این است که با آوردن فشارهای اقتصادی و تحریم شرایط را برای جدا کردن مردم از حاکمیت فراهم کنند. اما این تهدیدات هم برخلاف تمام انتظارات آمریکایی‌ها راه به جایی نبرد.


واکنش منفعلانه
در برابر مقاومت ایران

پرویز سروری
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نهم
آمریکایی‌ها در نوع مواجهه‌شان با جمهوری اسلامی همواره در پی آزمون مردم ایران هستند.
آنها چندی پیش با توپ و تشر تندی وارد میدان شدند و فضای جنگ روانی را با این تهدیدات همراه کردند و سعی داشتند میزان تاثیرگذاری این تهدیدات را در ایران بسنجند.
اما با موضعگیری قاطع رهبر انقلاب و مردم ایران متوجه شدند که نمی‌توان با جمهوری اسلامی با زبان تهدید صحبت کرد و این فضاسازی‌های روانی اثری روی ایران
ندارد. از سوی دیگر آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که این گونه تهدیدات ممکن است تبعاتی برای آنها داشته باشد.
آنها دریافتند که هرگونه ناهماهنگی در منطقه روی قیمت نفت اثر می‌گذارد.
نکته دیگر این‌که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند در پی افزایش تحریم‌های اقتصادی و در پی آن تشدید فضای روانی با محوریت جنگ علیه ایران، مردم حتما تحت تاثیر فشارها قرار می‌گیرند و با افزایش نارضایتی عمومی، مردم در مقابل حاکمیت و نظام قرار می‌گیرند.
اما برخلاف این ذهنیت اشتباه،‌ مردم بسیار با خونسردی با این توپ و تشرها برخورد کردند.
همچنین در عرصه خارجی نیز آمریکایی‌ها دریافتند که کوچک‌ترین واکنش در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس اقتصاد بین المللی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
سیاست ورزان کاخ سفید همچنین متوجه شدند که ایران در مقابل تهدید نظامی سر‌تسلیم فرود نخواهد آورد و نمی‌توان صرفا با تهدید به آوردن ناوگان دریایی به خلیج فارس، جمهوری اسلامی را در موضع ضعف قرار داد.


زبان تهدید برای ملت ایران
کارساز نیست

محمد قمی
نماینده پاکدشت
از زمان پیروزی انقلاب تا کنون آمریکایی‌ها از هر ترفندی برای ابراز دشمنی با ملت ایران و دشمنی با جمهوری اسلامی استفاده کردند اما همه این توطئه‌ها با ایستادگی ملت و نظام به شکست منتهی شد.
آمریکا بعد از خروج از برجام بر میزان تهدیدات خود افزود و تلاش کرد که ایران را به واکنش منفعلانه و تسلیم وادار کند اما جمهوری اسلامی از یک‌سو سیاست گفت‌وگو را ادامه داد و از سوی دیگر با توجه به بی‌عملی اروپا قاطعانه اعلام کرد در صورت ادامه این وضعیت به صورت مرحله‌ای میزان تعهدات خود نسبت به برجام را کاهش
خواهد داد.
از سوی دیگر همزمان تهدید نظامی آمریکا نیز تشدید شد اما موضع قاطعانه رهبر انقلاب،‌ دولت و ارکان نظام و ملت نشان داد ملت ایران را نمی‌توان با تهدید به تسلیم وادار کرد.
آمریکایی‌ها دریافتند با هیاهو نمی‌توانند مردم ایران را بترساند.
از یک‌سو رویکرد آمریکا تحریم اقتصادی است اما پاسخ مردم ایران این است ما فرزند رمضانیم و از سوی دیگر آمریکایی‌ها با زبان تهدید نظامی با ملت ایران سخن می‌گویند اما مردم می‌گویند که ما فرزند محرم و شاگرد مکتب عاشوراییم.
آمریکایی‌ها بدانند که دوران رجزخوانی گذشته است و البته گاهی سعی می‌کنند خود را نرم‌خو نشان دهند و می‌گویند شماره تلفنی داده‌اند و منتظرند تا کسی از ایران با آنها تماس بگیرد.
آنها می‌دانند که انتظاراتشان در حوزه تحریم اقتصادی برآورده نشده و از سویی دیگر جرات و جسارت لازم را برای جنگیدن با ایران ندارند.
در این چند وقت شاهد بودیم که قاطعیت رهبری و ایستادگی ارکان نظام و مقاومت ملت ایران،‌ آمریکایی‌ها را سرجای خود نشانده
است.