غنی‌سازی  5/3درصد 4برابر شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به موضوع کاهش تعهدات برجامی خبر داد

غنی‌سازی 5/3درصد 4برابر شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از 4 برابر شدن تولید مواد غنی شده ۳.۶۷درصد ایران خبر داد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، بهروز کمالوندی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از مجموعه نطنز در نشست خبری گفت: این موضوع به معنای افزایش غنای مواد یا افزایش تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ یا تغییر نوع سانتریفیوژها نیست بلکه با همین وضعیت فعلی ظرفیت تولید مواد 3.67 ، چهار برابر خواهد شد. این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است.
وی افزود: ظرفیت 4برابری امروز پیامی است به طرفهای مقابل. این ظرفیت با همین میزان سانتریفیوژ، قابل افزایش بیشتر هم هست. لذا دیری نخواهد بود که ما از سقف 300 کیلو مواد غنی شده 3.67درصد عبور خواهیم کرد، پس بهتر است هرچه زودتر اقدامات لازم را طرف‌های مقابل انجام بدهند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با روند فعلی،‌ میزان ذخایر محصولات اورانیوم غنی‌شده با غنای 3.67 در کمتر از یک ماه از سقف تعیین شده در برجام فراتر خواهد رفت. نیازهای فنی ما و دستورات مقامات بالا  تعیین کننده خواهد بود که در گامهای بعدی چه اقداماتی خواهیم کرد. آقای صالحی قبلا گفتند که اگر بخواهیم ظرف 4روز 20درصد را تولید می‌کنیم،  اما اینکه چه تصمیمی در ادامه گرفته شود و این 20 درصد اینجا  تولید شود یا در فردو، به تصمیمات مدیران در گام‌های بعدی بستگی دارد. وی افزود: ما فعلا در چارچوب ضوابط پروتکلی و روابط پادمانی پیش می‌رویم. فعلا برنامه‌ای برای توفف اجرای پروتکل الحاقی نداریم، ممکن است در گام‌های بعدی باشد و اگر در گام‌های بعدی مسئولان تصمیم بگیرند این پروتکل را اجرا نکنیم  به آژانس اعلام خواهیم کرد.
اقدامات شدیدتر خواهد شد
وی تاکید کرد: اطلاعاتی که از طرف وزارت خارجه درباره اقدامات اروپا می‌آید مشخص خواهد کرد که گام‌های بعدی چگونه اجرا می‌شود. آنچه مسلم است  این‌که ما داریم تعهداتمان را در چارچوب برجام کاهش می‌دهیم. اما این‌که این قدم‌ها چه خواهد بود، فعلا این را می‌شود گفت که هرچه به سمت جلو می‌رویم اقدامات شدیدتر خواهد بود.
کمالوندی اضافه کرد: آماده‌ایم  چنانچه اروپایی‌ها وظایف خود را انجام دادند، آماده‌ایم به حالت قبلی برگردیم وگرنه گام‌های بعد را آغاز می‌کنیم. اروپایی‌ها غیرمستقیم می‌گویند می‌خواهیم به تعهدات عمل کنیم، ولی نمی‌توانیم. امیدواریم اروپا مستقیم یا غیرمستقیم اعلام ضعف نکند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نشانه هایی از عقب‌نشینی‌های امریکا در سیاست‌هایش دیده می‌شود. ملت مقاومت می‌کند و ظرفیت‌های بالقوه ایران نیز بی‌نظیر است و می‌تواند جزو 10اقتصاد برتر دنیا باشد، هرچند الان تحت فشار هستیم.
انتظار داریم روسیه و چین همراهی کنند
کمالوندی درباره همراهی روسیه و چین با سیاست‌های اخیر ایران هم گفت: هم سیاست‌های تقابلی آمریکا در برابر آنها و هم روابط بسیارخوبی که داریم باعث شده  انتظار داشته باشیم حتما همراهی کنند؛ همچنان‌که الان همراهی کرده و می‌گویند کاری که کردید را درک می‌کنیم و هیچ مشکلی  نداریم.
دیروز جمعی از سردبیران و مدیران رسانه‌های ایران از مجتمع غنی سازی نطنز بازدید کرده و در جریان آخرین تحولات رخ داده در این مجتمع پس از مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی قرار گرفتند.